Dopiero na przełomie listopada i grudnia otwarte zostaną ulice Spacerowa i Goworka zamknięte przez budowę tramwaju do Wilanowa. Będą nimi mogły jeździć tylko autobusy komunikacji miejskiej ale tylko w jednym kierunku – w dół. Miesiąc później otwarta zostanie ulicą Gagarina i wtedy ulice Spacerowa i Goworka staną się dostępne również dla ruchu indywidualnego. W tym momencie rozpoczną się utrudnienia na innym mokotowskim skrzyżowaniu Chełmska/Dolna.
„Zdecydowaliśmy, że ta relacja będzie otwierana z pierwszeństwem dla transportu publicznego. W pierwszym etapie, gdy dostępna będzie tylko jedna, wschodnia jezdnia ulic Spacerowej i Goworka, będzie dostępna tylko dla komunikacji autobusowej” – przekazał wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski na poniedziałkowym spotkaniu z dziennikarzami.
Dodał, że taka organizacja ruchu będzie obowiązywała przez miesiąc, a później, po otwarciu ulicy Gagarina otwarta zostanie już cała relacja dla komunikacji autobusowej i ruchu indywidualnego. Wyjaśnił, że do momentu otwarcia ulicy Gagarina nadal będą funkcjonowały objazdy komunikacji miejskiej ulicami Sułkowicką i Nabielaka.
„Taki powód organizacji ruchu jest związany z tym, że korytarz ulicy Sobieskiego i dalej Spacerowej i Goworka obsługuje komunikacją autobusową olbrzymie potoki pasażerskie. Dla przykładu na przystanku Dolna mamy ok. 14-15 tys. wejść do transportu zbiorowego. To jest ilość porównywalna z jedną stacją metra, jak np. Imielin. Poza tym dopóki nie jest otwarta ulica Gagarina to ciężko by było wprowadzać tu ruch autobusowy z ruchem indywidualnym, bo spowodowałoby to zbyt duże natężenie pojazdów” – wyjaśnił.
Dyrektor Biura Zarządzania Ruchem Drogowym Tamas Dombi zaznaczył, że już dzisiaj na odcinku Belwederskiej pomiędzy Gagarina a Chełmską występują bardzo duże utrudnienia, dlatego też skrzyżowanie Dolna, Chełmska, Belwederska, Sobieskiego jest skrzyżowaniem krytycznym ze wszystkich stron.
„Dopóki nie będzie otwartego wlotu ulicy Gagarina to dopychanie na tym odcinku jeszcze ruchu ze Spacerowej to by oznaczało całkowity paraliż – stałaby Spacerowa i Puławska. W tej chwili objazd komunikacji Sułkowicką i Nabielaka dociąża dokładnie ten odcinek. W związku z tym, jak otworzymy ulicę Gagarina stworzą się nam nowe możliwości. Zdejmiemy objazdy z tych małych uliczek a po drugie ruch od strony centrum skierujemy do Gagarina i do Wisłostrady czyli odciążymy, przynajmniej częściowo, ten najbardziej obciążony odcinek” – wyjaśnił.
Prezes Tramwajów Warszawskich Wojciech Bartelski przekazał, że mniej więcej na przełomie listopada i grudnia nastąpi udrożnienie docelowej geometrii wschodniego pasa ulic Goworka i Spacerowej. „Będzie przeznaczony do jazdy z góry w dół” – dodał.
Zaznaczył, że do końca roku powinna zostać otwarta dla ruchu ulica Gagarina a w zasadzie jej północna jezdnia. „I wprowadzony pełen przelot od ulicy Rakowieckiej i Puławskiej aż do Czerniakowskiej” – podkreślił.
Wyjaśnił, że od nowego roku na skrzyżowaniu: Spacerowa, Gagarina, Belwederska zostaną uruchomione trzy relacje: północ-południe, wschód-zachód i skręty. „Nie będzie możliwości korzystania z jezdni zachodniej ulicy Spacerowej, którą chcemy wraz ze ścieżkami rowerowymi dokończyć wiosną” – dodał.
Źrodło:PAP.