Ja ją nazywam strefą wykluczenia transportowego, dlatego że jedna trzecia Warszawy ma być objęta strefą do której nie wjadą samochody ze starszych roczników – powiedział w środę wojewoda mazowiecki Tobiasz Bocheński na antenie tvp.info pytany o ocenę pomysły wprowadzenia w Warszawie strefy czystego transportu.
Wojewoda wyjaśnił, że to oznacza, że jeżeli ktoś posiada jakiś starszy, rodzinny samochód z silnikiem diesla i chce swoje dziecko zawieźć do przedszkola czy szkoły na terenie strefy, to nie wjedzie.
„To rozwiązanie ma być ekologiczne, więc należy taką strefę wprowadzić w mniejszym zakresie. Jak ktoś sobie kupi dzisiaj samochód z silnikiem V8 za milion złotych, który emituje bardzo dużo gazów cieplarnianych czyli nie jest ekologiczny, to on wjedzie do tej strefy. Nie zgadzam się na tego rodzaju postulaty przedstawione przez prezydenta Trzaskowskiego. Uważam, że wykluczają dużo osób i są niesprawiedliwe” – podkreślił Bocheński.
Zaznaczył, że można to robić tak samo ekologicznie, tak samo skutecznie, ale nikogo nie krzywdząc. „I tej wizji w tym, momencie w mieście brakuje” – dodał.
Według nowego projektu uchwały złożonej do Rady Warszawy, SCT obejmie ponad dwukrotnie większy obszar: całe dzielnice Śródmieście, Żoliborz i Praga Północ, prawie całą Ochotę (poza SCT pozostanie fragment z CH Reduta i ul. Mszczonowską oraz Dworzec Zachodni) i Pragę Południe (poza SCT pozostanie Olszynka Grochowska: niezamieszkały obszar PKP i rezerwatu przyrody), większość Mokotowa (poza SCT pozostaną Sadyba, Stegny, Augustówka i część Służewca), około połowę Woli (do al. Prymasa Tysiąclecia).
Osoby zamieszkałe wewnątrz tego obszaru i płacące podatki w Warszawie zwolnione będą ze spełniania wymagań strefy na pierwszych dwóch etapach jej wprowadzania. Reguły SCT dotyczyć ich będą dopiero od stycznia 2028 r. – wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata.
Pozostałe osoby oraz mieszkańców Warszawy, którzy kupili samochód już po przyjęciu uchwały, obowiązują niezmiennie zaprezentowane już wcześniej wymogi. Od lipca 2024 r. nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 18 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 27 lat.
Wprowadzony zostanie również dodatkowy wyjątek dla seniorów (osób, które w 2023 roku ukończą 70 lat), o ile już przed przyjęciem uchwały o SCT byli właścicielami swoich pojazdów. Oznacza to, że osoby powyżej 70. roku życia, po spełnieniu określonych warunków, będą zwolnione bezterminowo z zasad obowiązujących w ramach SCT.
Strefa czystego transportu to wydzielony obszar, po którym mogą poruszać się wyłącznie pojazdy spełniające odpowiednie normy emisji spalin.
Źródło: PAP.