Używamy 107 składów i 7 wagonów typu 105Na i pokrewnych. Łącznie jest to 114 tramwajów tego typu – poinformował rzecznik Tramwajów Warszawskich Maciej Dutkiewicz. Właśnie pod tego tego typu tramwajem zginął 4-letni chłopczyk.
Jak zaznaczył Dutkiewicz, wagony typu 105Na są sukcesywnie wycofywane wraz z odbiorami kolejnych tramwajów Hyundai.
„W ciągu ostatnich miesięcy wycofano już 16 składów tej serii. Do wycofania pozostało kolejnych 16 składów”
– powiedział.
„Wtedy po Warszawie będą jeździły roczniki młodsze niż 1990 rok”
– dodał.
Przypomniał, że w Warszawie są już 32 Hyundaie, a łącznie zamówiono ich 123 sztuki.
„Nowoczesnych wagonów niskopodłogowych (Swingi, Jazzy itp.) są teraz łącznie 343 sztuki. Warszawa dysponuje największą w Polsce flotą niskopodłogowych tramwajów”
– podkreślił rzecznik TW.
Do tragedii, w której brał udział tramwaj starego typu – Konstal 105 – doszło 12 sierpnia. Około godziny 11.40 na linii 18 na ulicy Jagiellońskiej przy przystanku Batalionu „Platerówek”, 4-letni chłopiec został pociągnięty przez tramwaj wzdłuż torowiska. Prawdopodobnie został przytrzaśnięty drzwiami. Chłopiec zmarł.
Do tragedii doszło w momencie, kiedy dziecko wysiadało z ostatniego wagonu razem z babcią.
Rzecznik Tramwajów Warszawskich Maciej Dutkiewicz zaznaczył, że wagon jest sprawny technicznie i posiada ważny przegląd techniczny. W tramwaju działały też systemy zapobiegające przytrzaśnięciu pasażera i ruszenia z otwartymi drzwiami. Prawidłowo zadziałał tez hamulec bezpieczeństwa.
„Z analizy zapisu urządzeń rejestrujących tramwaju wynika, że zahamował po użyciu hamulca bezpieczeństwa na dystansie 28 metrów w około 4 sekundy”
– podkreślił rzecznik.
W tramwaju nie było monitoringu. Policjanci apelują do wszystkich bezpośrednich świadków tego zdarzenia, pasażerów oraz osoby, które zarejestrowały to zdarzenie by skontaktowały się z Dyżurnym Komendy Rejonowej Policji Warszawa VI w siedzibie jednostki przy ul. Jagiellońskiej 51, pod numerem tel. 47 723 75 56 lub policjantami wydziału prowadzącego czynności, tel. 47 723 83 16, powołując się na numer sprawy D-II-7542/22.
PAP/MK
WARSZAWA, TRAMWAJE WARSZAWSKIE, TRAMWAJE, tramwaj 105na