Od początku roku do naszego magazynu trafiły już 1152 e-hulajnogi. Właściciel ponosi koszty odholowania i przechowywania pojazdu – poinformował PAP rzecznik Zarządu Dróg Miejskich Jakub Dybalski. Zaapelował też do użytkowników, aby odstawiali jednoślady w miejscach przepisowych.
„Hulajnogi, zaparkowane w sposób utrudniający ruch – tak jak inne pojazdy – podlegają holowaniu. Decyduje o tym policjant lub strażnik miejski, a ZDM zajmuje się stroną techniczną przedsięwzięcia. Od początku roku do naszego magazynu trafiły już 1152 e-hulajnogi. Właściciel ponosi koszty odholowania i przechowywania pojazdu”
– przekazał Dybalski.
Zaznaczył, że hulajnogi elektryczne to pojazdy i ich użytkowników obowiązują przepisy ruchu drogowego, egzekwowane przez policję i straż miejską.
„W Warszawie, próbując w pewnym stopniu uporządkować ich parkowanie, uzgodniliśmy z operatorami, że miejscami przeznaczonymi do postoju takiego sprzętu są stojaki rowerowe, a także wyznaczone do tego strefy”
– dodał.
Takich „hulajnogowych parkingów” w formie oznaczonego symbolem hulajnogi i roweru miejsca, jest na ten moment w stolicy 55, kolejne 26 zostanie wyznaczonych w najbliższym czasie. Docelowo ZDM przewiduje, że będzie ich ok. 250. „To miejsca z jednej strony wyznaczone w ruchliwych punktach stolicy, z drugiej ulokowane tak, by nie przeszkadzały pieszym i rowerzystom. Co ważne, operatorzy hulajnogowi płacą za korzystanie z nich, tak jak każdy, kto korzysta z pasa drogowego np. ustawiając stragan, czy zajmując go na potrzeby remontu” – zaznaczył Dybalski.
„Operatorzy rozstawiają swoje pojazdy przepisowo, ale w ciągu dnia wszystko zależy od tego, jak się zachowują użytkownicy. Bardzo mocno uczulam na przestrzeganie przepisów. Po co ryzykować mandatem? A przede wszystkim po co sprawiać kłopot tym, dla których hulajnoga na środku chodnika może stanowić poważną przeszkodę”
– podkreślił.
Od 20 maja weszły w życie nowe przepisy regulujące zasady poruszania się i parkowania e-hulajnóg. Zgodnie z nimi elektryczną hulajnogą nie wolno przewozić pasażera i przekraczać prędkości 20 km/h. Jeździć należy tylko po drogach dla rowerów i pasach rowerowych, a jeśli takich nie ma należy skorzystać z jezdni lub chodnika. Parkowanie dozwolone jest wyłącznie w miejscu do tego przeznaczonym, a jeżeli nie ma takiego miejsca – jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika najbardziej oddalonej od jezdni oraz równolegle do tej krawędzi, zachowując co najmniej 1,5 m przejścia.
PAP/MK
KRD: długi przedsiębiorców wobec firm faktoringowych sięgają 300 mln zł
WARSZAWA, HULAJNOGI, PARKING DLA HULAJNÓG, HULAJNOGI ELEKTRYCZNE