Nowe tramwaje zużyją o wiele mniej prądu niż inne wagony, które jeżdżą już po stolicy. Zużycie energii elektrycznej w tramwaju Hyundai na jednego pasażera na kilometr jest o około 29 procent mniejsze niż w jednym z nowszych niskopodłogowych wagonów kupionych kilka lat temu – przekazał stołeczny ratusz.
Testy nowych składów Hyundaia tramwajarze przeprowadzili w nocy, na trasie „dziewiątki”. Badanie polegało na określeniu średniego zużycia energii elektrycznej na trasie między pętlą Gocławek, a pętlą P+R al. Krakowska.
Warunki testowe odzwierciedlały jazdę tramwajem w ciągu dnia. Symulowano zatrzymywanie się przed skrzyżowaniami, na przystankach a także obciążenie pojazdu – tramwaj został załadowany betonowymi odważnikami, które ważą, tyle co 240 pasażerów
– przekazał stołeczny ratusz.
Wynik osiągnięty przez nowy skład był pozytywnym zaskoczeniem.
Średnie zużycie energii elektrycznej w tramwaju Hyundai na jednego pasażera na kilometr jest o ok. 29 procent mniejsze niż w jednym z nowszych niskopodłogowych wagonów kupionych kilka lat temu
– podał ratusz.
Obliczono, że do przewiezienia jednego pasażera na odcinku 1 kilometra w ciągu godziny zużyje 15 Watów.
Tymczasem osobowe samochody elektryczne potrzebują do tego dwa razy więcej energii – około 30 Watów na godzinę
– zaznaczył magistrat.
W komunikacie wyjaśniono też, skąd wzięły się takie oszczędności. Jak tłumaczy ratusz urządzenia elektryczne w tramwajach Huyndai zaprojektowano z wykorzystywaniem najnowocześniejszych tranzystorów, które są od niedawna stosowane także do budowy aut elektrycznych – tranzystorów SiC (technologia węglika krzemu). Dodatkowo, tramwaje dzięki temu, że jeżdżą po gładkich szynach, a nie po asfalcie, mają mniejsze od aut opory toczenia.
Przetarg na 230 nowych tramwajów dla Warszawy wygrała koreańska firma Hyundai Rotem Company. To największa umowa na tramwaje podpisana dotychczas w Polsce i jedna z większych w Europie. Dostawy są podzielone na dwie części: w zamówieniu podstawowym Tramwaje Warszawskie kupią 123 tramwaje, a w ramach opcji będzie możliwy zakup kolejnych 90. Hyundai Rotem, który złożył najkorzystniejszą ofertę, zbuduje je za 1 mld 825 mln zł netto. Do stolicy trafią aż trzy rodzaje pojazdów szynowych o różnej długości, w wersji jednokierunkowej i dwukierunkowej. W najdłuższym tramwaju będzie mogło podróżować nawet 240 osób.
Wszystkie pojazdy w ramach zamówienia podstawowego mają zostać dostarczone do stolicy do końca 2022 roku, a te budowane w ramach opcji – do końca 2023 roku. Zakup uzyskał częściowe dofinansowanie z funduszy UE w wysokości 285 mln zł.
PAP/AS