Minister edukacji Barbara Nowacka podkreśliła, że najważniejsze zobowiązanie na 100 dni rządu, czyli podwyżki dla nauczycieli, zostało zrealizowane. Kierownictwo resortu wymieniło też m.in. ograniczenie prac domowych, odchudzenie podstawy programowej i odpartyjnienie kuratoriów.
Minister edukacji podczas konferencji prasowej w MEN powiedziała, że najważniejsze zobowiązanie, czyli podwyżki dla nauczycieli, zostało zrealizowane.
„To jest wielka zmiana jakościowa, którą odczuwają nauczycielki i nauczyciele. Te pieniądze im się po prostu należały za lata ciężkiej pracy, wysiłku, działania na rzecz młodych osób, działania na rzecz takiej spójności i siły szkoły i polskiej edukacji” – podkreśliła, dziękując nauczycielom.
Nowacka dodała, że te podwyżki w ponad 85. proc. trafiły na konta nauczycieli – łącznie z obiecanym wyrównaniem od stycznia.
Szefowa resortu zaznaczyła, że kolejną, ważną i zrealizowaną obietnicą, było „odpartyjnienie kuratoriów tak, żeby szkoły były realnie autonomiczne, żeby dyrektorzy szkoły nie byli zastraszani przez partyjnych kuratorów”. Dodała, że było to jedno z pierwszych działań, które podjęła, a ostatni konkurs na kuratora został rozstrzygnięty 19 marca. „Wszyscy mają jedno zadanie – odbudować siłę instytucji kuratoriów na zasadzie współpracy z nauczycielkami i nauczycielami” – oceniła.
Przypomniała, że „jeszcze w najbliższych dniach podpisane zostanie rozporządzenie dotyczące odejścia od obowiązkowych prac domowych i prawdopodobnie 16 kwietnia już wejdzie w życie” – zaznaczyła dodając, że jest to zmiana, na którą czekali zarówno rodzice jak i uczniowie.
Wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer przekazała, że resort w porozumieniu z Polską Izbą Książki pracuje nad ustawą, która sprawi, że wszystkie podręczniki będą miały swoje odpowiedniki cyfrowe, co odciąży uczniowskie tornistry.
Przypomniała też, że od 1 września uczniowie od IV klasy szkoły podstawowej do końca szkoły ponadpodstawowej będą się uczyć według odchudzonej podstawy programowej, zniknie przedmiot historia i teraźniejszość, a w szkołach ponadpodstawowych zamiast niego będzie nowy przedmiot.
Dodała, że we współpracy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy, wszyscy nauczyciele klas I-III zostaną przygotowani do tego, żeby wprowadzić 12 godzin nauki o pierwszej pomocy.
Lubnauer podała, że resort pracuje też nad kwestią KPO. „Okazało się, że zastaliśmy sytuację, w której żaden z kamieni milowych, które miały być zrealizowane w ministerstwie edukacji, nie był przygotowany” – powiedziała, wskazując, że w 2022 r. powinien być przygotowany podstawowy dokument „Polityka cyfrowej transformacji edukacji”. Wyraziła nadzieję, że zostanie on przyjęty w czerwcu br. „Już przeprowadziliśmy szerokie prekonsultacje” – dodała.
źródło: PAP.