ZycieStolicy.com.pl

Proces integracji Państwa Związkowego Białorusi i Rosji dobiega końca 

Proces integracji Państwa Związkowego Białorusi i Rosji dobiega końca 

Proces

Źródło fotografii: mil.ru

W cyklu artykułów, które ukazały się na łamach https://zyciestolicy.com.pl/ zwracałem uwagę, że proces integracji Rosji i Białorusi przyspiesza. Oznacza to, iż w niedługim czasie polskie środowisko bezpieczeństwa ulegnie zmianie. 

Przedmiotowe rozważania są przedostatnimi w danym cyklu artykułów. Przedostatnimi, gdyż prawdopodobnie wątek scalania Rosji i Białorusi będzie można posumować po zakończeniu procesu ratyfikacji przez parlamenty obu krajów dokumentów normujących podstawy prawne ich funkcjonowania. 

Proces implementacji na gruncie prawa jest szczególnie ważny dla Federacji Rosyjskiej, gdyż Rosjanie mają wrodzony pęd do legalizacji prawnej wszystkiego co czynią. Takie podejście ułatwia narrację przedstawiającą Rosję jako państwo prawa.

W bieżącym roku w obu państwach podjęto działania zmierzające do uaktualnienia dokumentów doktrynalnych oraz jak w przypadku Białorusi stworzenia nowej konstytucji.

Pierwsze informacje o kierunkach przyszłych zmian pojawiły się już na początku roku, kiedy to Łukaszenko ogłosił publicznie, iż wzrost poziomu zagrożenia powoduje konieczność zmiany ustawy zasadniczej w ramach, której należy zwrócić szczególną uwagę na zapewnienie bezpieczeństwa państwu między innymi poprzez głębszą integrację w ramach Państwa Związkowego. Konstytucja ma zostać podpisana na początku przyszłego roku.

Drugim z istotnych elementów jest podpisanie przez Putina kolejnej edycji Strategii Bezpieczeństwa Federacji Rosyjskiej co nastąpiło 2 lipca 2021 r. W części wstępnej dokumentu zaakcentowano fakt, iż bezpieczeństwo Federacji Rosyjskiej jest priorytetem. Priorytetem w pełnym tego słowa znaczeniu, a więc obejmującym każdy obszar środowiska bezpieczeństwa począwszy od Politycznego poprzez Ekonomiczny, Militarny, Społeczny, Informacyjny, a skończywszy na Infrastrukturalnym (PEMSII). Wskazano, iż w globalne środowisko bezpieczeństwa wykreowało szereg wyzwań, które w przypadku braku odpowiedniego przygotowania państwa zamienić się mogą w zagrożenia, a nie szanse.
W dokumencie podkreślono, że globalne negatywne procesy społeczne i demograficzne należy zaliczyć do najistotniejszych zagrożeń, które są wręcz równorzędne z ekspansją Zachodu na obszarze rosyjskich wpływów.

Jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, iż (…) Strategia bezpieczeństwa narodowego jest podstawowym dokumentem wyznaczającym kierunki rozwoju państwowego systemu bezpieczeństwa Federacji Rosyjskiej (FR) (…) oraz (…) Identyfikuje najważniejsze zagrożenia dla państwa: czynniki zewnętrzne i procesy wewnątrzpaństwowe o charakterze zarówno krótko-, jak i długoterminowym (…), to prawdą będzie, że za pomocą tego dokumentu Federacja Rosyjska sygnalizuje w globalnym środowisku bezpieczeństwa swoje aspiracje, określa głównych przeciwników i sojuszników.

Dla nas ważnym jest fakt, że Moskwa określiła w jaki sposób w nadchodzących latach będzie się przedmiotowym zagrożeniom przeciwstawiała. Sygnał wysłany w świat jest czytelny: militarnie i gospodarczo.

Zmiany w polskim środowisku bezpieczeństwa zarówno tym globalnym, regionalnym,
a przede wszystkim lokalnym będą prawdopodobnie bardzo głębokie, ponieważ obecna edycja Strategii bezpieczeństwa narodowego Rosji (…) Za źródło zagrożeń o charakterze wojskowym uznaje państwa zachodnie (głównie USA) i NATO, które nie tylko „destabilizują sytuację na świecie”, ale prowadzą wymierzone w Rosję „wrogie działania” (militarne, gospodarcze, polityczne oraz kampanie informacyjne i historyczne) (…).

Zdaniem Anny Marii Dymer różnica pomiędzy strategią z 2015 r., a tegoroczną polega na określeniu, a wręcz wskazaniu państw zachodu jako głównego generatora zagrożeń, jako podmiotu, którego celem działania jest zmiana porządku państwowego w Rosji.

Co to oznacza dla nas Polaków w kontekście integracji Rosji i Białorusi?

Oznacza to, że praktycznie graniczyć będziemy z Federacją Rosyjską, choć formalnie będzie to granica z Białorusią.

Oznacza to, że ogłoszony 20.10.2021 r. zamiar podpisania nowej Doktryny wojennej Państwa Związkowego Białorusi i Rosji nie jest przypadkowy, a seria zmian we wspomnianych dokumentach jest efektem planowania, którego celem jest konsolidacja systemów bezpieczeństwa obu państw w jeden organizm. 

Ogłaszając podpisanie tego dokumentu rosyjski minister obrony Siergiej Szojgu podkreślił,
iż głównym powodem jego aktualizacji jest (…) Wzrastająca wysunięta obecność bloku NATO w pobliżu granic Państwa Związkowego Rosji i Białorusi (…), która skutkuje poprawą infrastruktury wojskowej na danym kierunku z równoczesnym zwiększaniem zapasów Sprzętu Wojskowego (SpW) oraz środków bojowych. Same NATO ćwiczy natomiast przerzut swojego potencjału na wschód Europy.

Należy zatem domniemać, że Doktryna Wojenna posłuży dalszej integracji Sił Zbrojnych obu państw. Można nawet stwierdzić, że będzie jednym z pierwszych, które je integrują.

Jak zatem zmieni się militarne środowisko bezpieczeństwa Polski?

Aby w pełni odpowiedzieć na to pytanie w pierwszej kolejności musimy pamiętać, że:

Po pierwsze: już w chwili obecnej systemy obrony przeciwlotniczej Rosji i Białorusi
są zintegrowane
, a pogłębianie konsolidacji Państwa Związkowego w tym obszarze skutkować będzie zgodnie z zapowiedziami budową kolejnych rosyjskich „Centrów Szkolenia” na terenie Białorusi. Obecnie rozpoczęło działanie drugie Centrum Szkolenia Sił Powietrznych oraz wspomniano o centrach dla Sił Specjalnych i Wojsk Lądowych.

Po drugie: Siły Zbrojne Republiki Białorusi przeszły już „proces redukcji” do poziomu odpowiadającego potrzebom Zachodniego Kierunku Strategicznego, który stanowi dla Rosji leży w punkcie ciężkości przyszłych działań. Dziś potencjał ilościowy jednostek Wojsk Lądowych SZ RB wynosi cztery brygady zmechanizowane, pięć brygad artylerii, dwa pułki artylerii. 

Odpowiadając na pytanie można stwierdzić, że po wejściu w życie wspomnianych w artykule dokumentów nie należy już mieć złudzeń, iż Republika Białorusi w przypadku konfliktu wywołanego przez Rosję w polskim środowisku bezpieczeństwa będzie krajem neutralnym. Republika Białorusi będzie częścią tego konfliktu, będzie państwem walczącym z i za Rosję. 

Co to oznacza dla Polski?

Dla Polski oznacza to prostą rzecz. Po pierwsze, z militarnego punktu widzenia bezsensownym staje się opracowywanie wariantów obrony uwzględniających założenie, iż Białoruś będzie neutralna. Po drugie, biorąc pod uwagę społeczny punktu widzenia należy zrezygnować
z koncepcji obecnych w polskim środowisku naukowym, które zakładały utworzenie unii polsko – białoruskiej. Tym samym należy liczyć się z pogłębiającą narracją antypolską
w mediach białoruskich, która ma na celu „wepchnięcie w objęcia” Putina społeczeństwa białoruskiego oraz wykreowanie obrazu Polski jako kraju nieprzestrzegającego norm prawa humanitarnego.

Co ciekawe wydawać by się mogło, że obecny kryzys na granicy jest sterowany przez Moskwę. Nic bardziej błędnego. Tak jak pisałem w artkule Operacja „Wycieczka na Zachód-21”
(…) Putin i Łukaszenko kreują sytuację uniemożliwiającą udzielanie wsparcia dla opozycji białoruskiej w walce o niepodległość swojego państwa (…)
ale ten drugi wydaje się nie wiedzieć, że tym samym wpychany jest w objęcia Moskwy, gdyż w przypadku rozwoju sytuacji na wzór Majdanu zamyka się mu drogę ucieczki na Zachód.

Reasumując.

Jesteśmy świadkami procesu zmian zachodzących w polskim środowisku bezpieczeństwa. Zmian, na które nie mamy wpływu. Możemy się tylko przygotować na zagrożenia, które owe zmiany ze sobą niosą. Zagrożenia kreowane w określonym celu. Zagrożenia
w poszczególnych obszarach środowiska bezpieczeństwa, w tym militarnym.  

Zasadnym jest zatem zwiększanie wartości bojowej polskiej armii. 

O wartości bojowej armii stanowią żołnierze [posiadana wiedza i doświadczenie], sprzęt jakim dysponują [generacja sprzętu, zdolności regeneracji, logistyka] oraz wsparcie społeczeństwa, a w tym zasoby rezerw. To możemy zmienić.

Zmienić świadomość społeczeństwa jest już dużo trudniejszą sprawą. Trudną ze względu
na istnienie tzw. „pożytecznych idiotów”, agentów wpływu” oraz innych nie mających
nic z Polską wspólnego osobników.

Tu czeka nas dużo pracy u podstaw.

„Zwiad wytycza szlak”.

 

1 https://zyciestolicy.com.pl/sily-zbrojne-republiki-bialorusi-czas-zmian-nie-podlega-negocjacji/

  https://zyciestolicy.com.pl/identyczne-jak-trzy-kopiejki/

  https://zyciestolicy.com.pl/33704-2/

2 http://static.kremlin.ru/media/events/files/ru/QZw6hSk5z9gWq0plD1ZzmR5cER0g5tZC.pdf [dostęp 21.01.21]

3 Anna Maria Dymer, Strategia bezpieczeństwa narodowego Rosji, PISM [dostęp 23.10.21]

4 Tamże

5 Tamże

6 Anna Maria Dymer – analityk PISM, ds. Białorusi i polityki bezpieczeństwa Federacji Rosyjskiej w programie Bezpieczeństwo Międzynarodowe. Jej zainteresowania badawcze obejmują rosyjską polityką bezpieczeństwa, rolę Rosji na obszarze postsowieckim oraz politykę wewnętrzną i zagraniczną Białorusi. Ukończyła Instytut Nauk Politycznych oraz Studium Europy Wschodniej Uniwersytetu Warszawskiego. Jest też absolwentką programu Departamentu Stanu International Visitor Leadership Program. W 2008 r. otrzymała nagrodę Ministra Nauki
i Szkolnictwa Wyższego za wybitne osiągnięcia w nauce. Dobrze zna angielski i rosyjski, natomiast biernie białoruski i ukraiński.

7 Źródło: https://rg.ru/2021/10/20/podgotovlena-novaia-voennaia-doktrina-soiuznogo-gosudarstva.html

8 W bieżącym roku tuż przed rozpoczęciem strategicznego ćwiczenia „ЗАПАД-21” MO RB ogłosiło początek działalności wspólnego Centrum szkolno – bojowego OPL dyslokowanego pod Baranowiczami oraz transfer systemów S-400 na Białoruś [oficjalna informacja MO RB]. 

9 Badania w danym obszarze prowadzi prof. Piotr Biłos

10 https://zyciestolicy.com.pl/operacja-wycieczka-na-zachod-21-trip-to-the-west-21-operation/   

Exit mobile version