„Identyczne jak trzy kopiejki”
Źródło grafiki: sputnik.pl
Polacy postrzegają Republikę Białorusi oraz Federację Rosyjską jako dwa osobne byty. Co ciekawe Unia Europejska również wydaje się nie spostrzegać pewnych zdarzeń, które zmieniły i zmieniają sytuacje w regionalnym środowisku bezpieczeństwa Polski i Unii Europejskiej.
A fakty są takie, iż w niedalekiej przyszłości o bytach tych będzie można powiedzieć „identyczne jak trzy kopiejki”.
Podwaliny Związku Białorusi i Rosji (ZBiR) zostały ustanowione na mocy traktatu parlamentarnego z 29 kwietnia 1996 r., traktatu z 2 kwietnia 1997 r. oraz Karty Związku Białorusi i Rosji podpisanej 23 maja 1997 r. . (…) Od tego czasu 2 kwietnia obchodzony jest jako Dzień Jedności Narodów Białorusi i Rosji (…).
Rys.: Projekt graficzny herbu Państwa Związkowego [źródło: https://informnapalm.org/20623-imantas-melyanas-raschlenenie-belarusi/].
Obecną formę federacja tych dwóch państw zawdzięcza jednak traktatowi z 8 grudnia 1999 r., który został sfinalizowany 26 stycznia 2000 r., po ratyfikacji przez parlamenty obu krajów. Na jego mocy powstało Państwo Związkowe (Союзное государство).
Równolegle z opracowywaniem i wdrażaniem w życie wspomnianych powyżej dokumentów konstytucyjnych prowadzono rozmowy, których celem była integracja Sił Zbrojnych obu państw.
Początki unifikacji armii Republiki Białorusi z Siłami Zbrojnymi Federacji Rosyjskiej należy datować na 22 stycznia 1998 r., kiedy to utworzono Regionalne Zgrupowanie Wojsk. Biorąc pod uwagę podstawową zasadę, która mówi o „jedności dowodzenia” dalsze kroki, patrz wspólne ćwiczenia (TARCZA SOJUSZU, ZACHÓD), likwidacja dowództwa Wojsk Lądowych w Siłach Zbrojnych Białorusi oraz powołanie do życia strategiczno – operacyjnego Dowództwa Regionalnego Zgrupowania Wojsk (RZW) miały między innymi za zadanie wypełnienie tej zasady. Musimy jednak pamiętać, że prawdopodobnym, głównym celem skrywanym oczywiście przed społeczeństwem białoruskim było przejęcie przez Federację Rosyjską pełnej kontroli nad potencjałem militarnym Republiki Białorusi. Potencjałem, który rozwijano zgodnie z planami zatwierdzanymi w Moskwie, a nie w Mińsku.
Obecnie, wartość bojową (o istocie, której pisałem na łamach https://zyciestolicy.com.pl/kijem-wisly-nie-zawrocisz/) RZW należy postrzegać inaczej niż w 1998 r., kiedy to jego strukturę tworzyły (…) Wojska Lądowe i Siły Mobilne (od 2007 r. Sił Operacji Specjalnych) Sił Zbrojnych RB (oddelegowane do udziału w RZW w całości) oraz 20. Armia wówczas Moskiewskiego, a obecnie Zachodniego Okręgu Wojskowego Sił Zbrojnych FR (…). Integracja, w ciągu minionych dekad XXI wieku objęła całość systemów obronnych Sił Zbrojnych Republiki Białorusi. Najbardziej widoczne jest to w systemie Obrony Powietrznej (środki OP zintegrowano w Regionalnym Systemie Obrony Powietrznej) obu państw, Siłach Operacji Specjalnych, systemach łączności, systemie logistycznym oraz systemach Walki Elektronicznej. Tym samym wartość bojowa RZW musi być obliczana poprzez podstawianie danych jednostek rosyjskich oraz białoruskich. Nigdy osobno.
Podstawą do tak sformułowanego twierdzenia są wymienione wcześniej, będące przykładem postępującej integracji ćwiczenia szczebla strategiczno – operacyjnego TARCZA SOJUSZU oraz ZACHÓD. Ćwiczenia wpisane w czteroletni cykl szkolenia Sił Zbrojnych Federacji Rosyjskiej.
Rys. 1: Czteroletni cykl ćwiczeń SZ FR zawierający w sobie ćwiczenia ZBiR „ZACHÓD” oraz „Tarcza Sojuszu” [opracowanie własne cytowane w https://zyciestolicy.com.pl/33704-2/ ]
Na uwagę zasługuje fakt, iż jako ćwiczenia najwyższego szczebla, ujęte są jako główne przedsięwzięcia szkoleniowe Sił Zbrojnych Republiki Białorusi, a ich przygotowanie znajduje swoje odzwierciedlenie w procesie planowania realizowanym na poziomie politycznym (Państwa Związkowego) oraz militarnym (RZW). Natomiast, Rodzaje Sił Zbrojnych Rosji i Białorusi realizują wspólne przedsięwzięcia w ramach ćwiczeń poziomu taktycznego, co jednoznacznie definiuje łańcuch dowodzenia oraz określa kompetencje białoruskich dowództw szczebla taktyczno – operacyjnego (Zachodniego Dowództwa taktyczno – operacyjnego oraz Północno – Zachodniego Dowództwa taktyczno – operacyjnego). Tym samym konkretnie umiejscawia Siły Zbrojne Białorusi w planach operacyjnych Federacji Rosyjskiej.
Całości obrazu sytuacji dopełniają umowy oraz plany wdrożone w ostatnich latach w życie. Między innymi są to:
- Plan użycia RZW (zaktualizowany w 2019 roku).
- Program bezpieczeństwa granic na lata 2023 – 2027 (przewidujący wzmocnienie ochrony białorusko-polskiego odcinka granicy poprzez budowę i przebudowę zapór inżynieryjnych, a także modernizację istniejących systemów sygnalizacji oraz poprawę poziomu wyposażenia jednostek przygranicznych w niezbędny sprzęt).
- Nowa Doktryna Wojenna Państwa Związkowego Białorusi i Rosji (w nowelizacji).
Jednakże, wieńcem kończącym dzieło integracji okazać się może efekt prac nad zapisami, które mają zaktualizować białoruską konstytucję, jak to określił Prezydent RB Александр Лукашенко do nowej sytuacji bezpieczeństwa w regionie. (…) Projekt nowelizacji Ustawy Zasadniczej zostanie przygotowany w 2021 roku, a na początku 2022 roku zostanie poddany pod głosowanie powszechne (…) – stwierdził Łukaszenko. Kierunek prac 34-ro osobowego zespołu nie został sprecyzowany publicznie. Z wystąpień Łukaszenki wynika jedynie, że zamierza przygotować nową ustawę zasadniczą (nie będzie to więc aktualizacja obowiązującej), a co za tym idzie konieczne będą zmiany praktycznie w każdym sektorze działalności państwa, w tym związkowego.
Czy możemy zatem oczekiwać, że w najbliższych latach Republika Białorusi zniknie jako osobny byt z mapy świata?
Biorąc pod uwagę mocarstwowe dążenia Rosji oraz wytworzony na naszej wschodniej flance układ polityczny, gospodarczy oraz militarny, stwierdzić z dużym prawdopodobieństwem możemy, że tak. Może nie w dosłownym tego słowa znaczeniu, ale zniknie w więziach funkcjonalnych ZBiR.
Reasumując: czy w świetle przytoczonych powyżej faktów sankcje za ostatni „wyczyn” Łukaszenki z uziemieniem samolotu powinny dotyczyć wyłącznie Białorusi?
„Zwiad wytycza szlak”.
1 Źródło: https://soyuz.by/o-soyuznom-gosudarstve [dostęp 25.05.2021]
2 Tamże.
3 Źródło: https://www.osw.waw.pl/sites/default/files/Raport-OSW_Rosyjska-armia-bialoruska_net.pdf [dostęp 25.05.2021]
4 Jedność – jako zasada dowodzenia polega na przygotowaniu i prowadzeniu działań w myśl zamiaru jednego (wyznaczonego) dowódcy i osiąganiu celu przez wszystkie podmioty biorące udział w walce, operacji przez spójne, zharmonizowane wykonywanie zadań cząstkowych. Złożone działania bojowe różnych rodzajów sił zbrojnych (rodzajów wojsk), które planuje się realizować w jednym rejonie (obszarze), połączone są wspólnym celem, bowiem gdy będą przebiegały w myśl jednej koncepcji (jednego zamiaru) będą wówczas bardziej skuteczne i efektywne. Jedność dowodzenia obowiązuje na każdym poziomie i szczeblu dowodzenia, jest zasadą fundamentalną dla ekonomicznego użycia sił i środków. Osiąga się ją przez przekazanie uprawnień do kierowania i koordynowania działań wszystkich wojsk jednemu dowódcy. [Źródło: https://core.ac.uk/download/pdf/214927612.pdf [dostęp 25.05.2021 r.]
5 Źródło: https://zyciestolicy.com.pl/kijem-wisly-nie-zawrocisz/
6 Źródło: https://www.osw.waw.pl/sites/default/files/Raport-OSW_Rosyjska-armia-bialoruska_net.pdf [dostęp 25.05.2021]
7 Źródło: https://iz.ru/1145802/2021-04-02/rossiia-pomozhet-belorussii-usilit-okhranu-granitcy-s-polshei [dostęp 25.05.2021]
8 Źródło: https://www.rbc.ru/politics/11/02/2021/60251a139a7947c4501f5cca [dostęp 25.05.2021]
9 Tamże.