Site icon ZycieStolicy.com.pl

Wnętrze baru „Złota Kurka” wpisane do rejestru zabytków

Zota Kurka od ulicy

Podjąłem decyzję o wpisie do rejestru zabytków nieruchomych woj. mazowieckiego wnętrza dawnego baru mlecznego „Złota Kurka” w budynku przy ul. Marszałkowskiej 55/73, z uwagi na zachowane wartości artystyczne obiektu – podał wojewódzki konserwator zabytków prof. Jakub Lewicki.

Wnętrza baru mlecznego, zlokalizowanego na terenie Marszałkowskiej Dzielnicy Mieszkaniowej, oddano do użytku w 1952 roku. Od początków lat 60. XX w. do 2020 roku znany był pod nazwą „Złota Kurka”. Na początku jego istnienia na elewacji przed wejściem do baru zamontowano neonowy napis „BAR MLECZNY” z logotypem w kształcie butelki mleka i głowy krowy.

Jak zaznaczył konserwator w większości pomieszczeń przeznaczonych do kontaktu z żywnością zastosowano posadzki ceramiczne, na ścianach do ok. 2/3 wysokości ułożono oryginalne i współczesne płytki ceramiczne.

W części konsumpcyjnej lokalu zachował się wystrój z 1952 roku. Na filarach okiennych ściany wschodniej znajdują się dwie mozaiki z motywami zwierzęcymi, o wymiarach ok. 310 x 165 cm każdy. Na jednej mozaice przedstawienia grupy kóz, owiec, ptaków, na drugiej grupy krów, kur z kurczętami.

Pozostałe ściany wyłożone są jasnobeżowymi, ręcznie wykonanymi płytkami przedstawiające zwierzęta domowe i dzikie oraz kwiaty. Na suficie zachowana jest dekoracja sztukatorska. W przedsionku na parterze zachowała się oryginalna posadzka z lastryko.

Wnętrze dawnego baru mlecznego Złota Kurka posiada dużą wartość dokumentacyjną jako jeden z nielicznych tak kompletnie zachowanych lokali usługowych pochodzących z okresu budowy osiedla MDM. Układ przestrzenny lokalu wraz z wystrojem stanowi dokument myśli projektowej, estetyki oraz twórczości plastycznej okresu socrealizmu lat. 50. XX w

– zaznaczył prof. Lewicki.

Dodał, że wartość artystyczną wnętrza podnoszą dwie wielkoformatowe animalistyczne mozaiki ścienne autorstwa Hanny Żuławskiej oraz płytki ceramiczne wykonane w technice rożkowej, pochodzące ze Spółdzielni „Kamionka” w Łysej Górze, autorstwa Bolesława Książka. Łączą one w sobie stylistykę realizmu socjalistycznego oraz sztuki ludowej.

Dekoracja licząca ok. 400 płytek stanowi na terenie Warszawy unikatowy zbiór ceramiki wykończeniowej o indywidualnym wyrazie estetycznym

– podsumował konserwator.

PAP/AS

Konserwator nakazał miastu zabezpieczyć budynek dawnej łaźni miejskiej

Exit mobile version