Site icon ZycieStolicy.com.pl

ZTM prowadził konsultacje ws. zmian w komunikacji. Przeciwna im jest spora część mieszkańców stolicy

petla centralny

Od 22 marca do 7 maja prowadziliśmy konsultacje społeczne dotyczące usprawnienia komunikacji naziemnej po uruchomieniu nowych stacji drugiej linii metra na Woli, Bemowie i Targówku. W jedenastu spotkaniach wzięło udział ponad 9,8 tys. uczestników. Wpłynęło prawie 5,5 tys. opinii – poinformował Zarząd Transportu Miejskiego. Część mieszkańców, aktywiści i radni są przeciwni zmianom zaproponowanym przez ZTM.

Ponad półtora miesiąca pracownicy Zarządu Transportu Miejskiego byli zaangażowani w konsultacje społeczne „Jak ulepszyć komunikację miejską po uruchomieniu nowych stacji linii metra M2 na Bródnie i Bemowie?”. Jak przekazał ZTM, relacje ze spotkań on-line obejrzało ponad 9 tys. osób, a w dzielnicowych spotkaniach „na żywo” wzięło udział ponad 400 pasażerów komunikacji miejskiej, wpłynęło prawie 5,5 tys. opinii.

Spora część mieszkańców wspieranych przez aktywistów i radnych nie chce zmian. Przeciwni likwidacji tramwajowej linii 25 są nie tylko w sporej części mieszkańcy Targówka, ale też Pragi Północ i Ochoty. Ich protest popierają aktywiści z Miasto Jest Nasze i Porozumienie dla Pragi.

Pod pretekstem otwarcia nowych odcinków metra ZTM tnie połączenia, które łączą zupełnie inne dzielnice – między innymi Ochotę i Pragę Południe, te dzielnice metra nie mają i przez wiele lat mieć nie będą

– napisało w mediach społecznościowych Miasto Jest Nasze.

Zaznaczył, że linia 25 jest ponadto istotnym połączeniem dla prawobrzeżnej Warszawy. Łączy ona oddalone od metra części Bródna z Nową Pragą oraz Kamionkiem i Saską Kępą.

Likwidacja tego połączenia oznacza brak możliwości bezpośredniego dojazdu tramwajem z Saskiej Kępy w okolice Dworca Wileńskiego i skazałoby mieszkańców na zatłoczoną i stojącą w korkach linię 509

– podkreślili aktywiści.

Likwidacja tej linii uniemożliwiłaby bezpośredni dojazd z Bródna na Dworzec Centralny i pozbawiłaby dojeżdżających na kampus WUM-u lub do szpitala na Banacha bezpośredniego połączenia tramwajowego z Alejami Jerozolimskimi

– dodali.

Porozumienie dla Pragi uważa, że stołeczni urzędnicy skupili się w przypadku linii 25 na rzekomym „pokrywaniu się” trasy tramwaju z metrem, które w praktyce oznacza podróż z jedną lub więcej przesiadkami, niekoniecznie szybkimi i wygodnymi.

To, co nie jest problemem dla zdrowego, młodego człowieka, może być wyzwaniem dla seniorów czy rodziców z dziećmi. Tymczasem linia 25 łączy wiele punktów dzielnicy z placówkami oświatowymi oraz największym szpitalem w Warszawie – Szpitalem Klinicznym Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego

– przekazali aktywiści.

Porumienienie dla Pragi proponuje w zamian np. skrócenie trasy do pętli Czynszowa oraz zmianę częstotliwości kursowania tramwaju, tak, aby nadal zapewniał wygodny dojazd do szkół.

Natomiast wolscy radni oraz mieszkańcy sprzeciwiają się skróceniu autobusowych linii 171 i 190. Jak zaznaczają radni, 171 jeździ dziś z Chomiczówki, przez Wolę na Torwar, stanowiąc także połączenie dla wielu kibiców piłki nożnej i siatkówki. Druga prowadzi z osiedla Górczewska przez całe miasto, aż do Centrum Handlowego Marki. Po zmianach pierwsza miałaby stać się linią lokalną i łączyć Chomiczówkę ze stacją metra Bemowo. Kursowanie przegubowców 190 zostałoby skrócone do pętli Znana.

Doceniamy pozytywne zmiany, jakie niesie za sobą rozbudowa II linii metra, nie możemy się jednak zgodzić na ucinanie tras autobusów, które dają możliwość seniorom i rodzicom z dziećmi wygodnego dojazdu, bez konieczności przesiadania się, do takich instytucji jak szpitale, OPS, wolski Ratusz czy placówki oświatowe

– powiedział przewodniczący Komisji Ładu Przestrzennego i Nieruchomości Adam Matusik.

Zdaniem radnych istotne jest też, żeby zmiany nie były wprowadzane „w dniu otwarcia” nowych stacji metra, a po kilku miesiącach, kiedy mieszkańcy przyzwyczają się do korzystania z podziemnej kolejki.

Jeżeli decyzja o pozostawieniu wszystkich linii byłaby niemożliwa proponujemy, aby ze zmianami wstrzymać się przynajmniej do momentu zdobycia wiarygodnych danych o przejazdach mieszkańców po otwarciu linii metra

– podsumowała przewodnicząca Rady Dzielnicy Ewa Statkiewicz.

Podsumowując konsultacje, ZTM przekazał, że w trakcie konsultacji odbyły się cztery spotkania on-line – dwa dotyczące organizacji komunikacji miejskiej na Woli i Bemowie oraz dwa poświęcone komunikacji na Targówku i Białołęce. Mieszkańcy mogli zobaczyć prezentację ZTM o proponowanych korektach tras oraz dyskutować na ten temat. Wraz z początkiem kwietnia rozpoczęły się także spotkania konsultacyjne ze specjalistami z ZTM w dzielnicach – jedno na Woli, jedno na Bemowie i jedno w Ursusie oraz dwa na Białołęce i po jednym na Targówku i Pradze-Północ. Spotkania miały formę dyskusji przy stolikach, w oparciu o mapy i schematy, oraz zbierania opinii i wniosków od mieszkańców.

Jak przekazał ZTM, wydarzenia on-line zgromadziły przed monitorami w czasie rzeczywistym 2 297 widzów, a zapis transmisji otworzyło 7 090 osób. Najpopularniejsze były pierwsze spotkania, zarówno dotyczące Woli i Bemowa (22 marca), jak i Targówka i Białołęki (24 marca). Obejrzało je odpowiednio 660 i 912 osób. Największą grupę widzów (ponad 80 proc.) stanowili mężczyźni w dwóch przedziałach wiekowych – 18-24 lata i 35-44 lata. Ponad połowa oglądających dowiedziała się o wirtualnych spotkaniach z wpisów w mediach społecznościowych.

W spotkaniach dzielnicowych wzięło udział ok. 425 osób. W lewobrzeżnej części stolicy pojawiło się na nich 195 pasażerów. Największą popularnością – z 90 uczestnikami, cieszyło się to zorganizowane 6 kwietnia w szkole przy ulicy Górczewskiej. Po praskiej stronie w spotkaniach uczestniczyło ok. 230 osób. Najwięcej uczestników – 85 przyszło 5 kwietnia do szkoły przy ulicy Rembrandta. Odbyły się też spotkania z radnymi.

W jedenastu spotkaniach wzięło udział ponad 9,8 tys. uczestników. W trakcie konsultacji wpłynęło 1 691 e-maili z opiniami i sugestiami oraz wypełniono 3 454 ankiety on-line. Podczas spotkań dzielnicowych uczestnicy uzupełnili na miejscu 326 ankiet

– przekazał ZTM.

Na profilu Warszawskiego Transportu Publicznego na Facebooku umieszczono 27 postów, które obejrzały 183 202 osoby. Na Twitterze pojawiło się 15 tweetów na temat zbliżających się spotkań on-line i na żywo. Zostały wyświetlone 37 275 razy.

Konsultacje prowadzone były w związku z planowanym uruchomieniem kolejnych odcinków podziemnej kolejki. Na Woli i Bemowie zostaną oddane do użytku dwie stacje: Ulrychów – pod ulicą Górczewską w rejonie Białowiejskiej i Bemowo – pod Górczewską po wschodniej stronie Powstańców Śląskich. Na Targówku pociągi metra dojadą do trzech nowych stacji: Zacisze – pod ulicą Figara w pobliżu skrzyżowania z Codzienną, Kondratowicza – przy skrzyżowaniu Malborskiej i Kondratowicza oraz Bródno – przy skrzyżowaniu Kondratowicza i Rembielińskiej. To będzie ostatni odcinek linii M2 na prawym brzegu Wisły.

W czerwcu specjaliści z ZTM zaprezentują ostateczny kształt przyszłej sieci komunikacji miejskiej.

PAP/AS

Punkt Obsługi Pasażerów ZTM przenosi się na Pragę-Południe

Exit mobile version