Od wtorku, 16 marca, zmieniają się zasady korzystania z podstawowej opieki zdrowotnej. Lekarz pierwszego kontaktu nie będzie mógł, poza kilkoma sytuacjami, narzucić wizyty w formie teleporady.
Zgodnie z nowymi zasadami, lekarz nie może odmówić bezpośredniej wizyty, gdy pacjent nie wyraża zgody na teleporadę; cierpi na przewlekłą chorobę i nastąpiło pogorszenie lub zmieniły się objawy; istnieje podejrzenie choroby nowotworowej, a także gdy dziecko nie ma jeszcze 6 lat.
W formie teleporady nie może też odbyć się pierwsza wizyta u lekarza, pielęgniarki lub położnej podstawowej opieki lekarskiej, wskazanych w deklaracji wyboru.
NFZ – na portalu pacjent.gov.pl radzi także, by w sytuacji gdy lekarz odmawia przyjęcia bezpośrednio w placówce, dzwonić na numer Telefonicznej Informacji Pacjenta 800 190 590 i zgłosić nieprawidłowości.
Kiedy teleporada? Z tej opcji opieki zdrowotnej mogą korzystać pacjenci, gdy istnieje podejrzenie zakażenia wirusem SARS-CoV-2; a także gdy potrzebuje recepty na leki niezbędne do kontynuacji leczenia, a lekarz ma jego dokumentację medyczną.
Teleporada wystarczy także w przypadku zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne, gdy jest to kontynuacja poprzedniego, a lekarz dysponuje dokumentację. Za pomocą teleporady można też uzyskać zaświadczenia o stanie zdrowia. Można z niej skorzystać, gdy dziecko, które nie ma 6 lat, korzysta z porady kontrolnej, którą lekarz ustalił podczas bezpośredniej wizyty i która nie polega na fizycznym badaniu.
Przez teleporadę u lekarza można uzyskać zalecenia, e-zwolnienie, czy e-receptę. W trakcie rozmowy można również otrzymać sugestię bezpośredniej wizyty w przychodni lub kontaktu z pogotowiem ratunkowym, jeśli stan zdrowia będzie tego wymagał.
🆕 Ważne zmiany w #teleporada #POZ.@MZ_GOV_PL @a_niedzielski @kikosicki_pawe
POZNAJ SZCZEGÓŁY na https://t.co/tG6F0oMvSa ⤵️https://t.co/uWd5KAxRGs pic.twitter.com/UCsemLqvUg
— Narodowy Fundusz Zdrowia (@NFZ_Centrala) March 16, 2021
KORONAWIRUS, COVID 19, SARS-COV-2, TELEPORADY, WIZYTY LEKARSKIE, NFZ, OPIEKA ZDROWOTNA