Site icon ZycieStolicy.com.pl

Wystawa „…Idź” Jacka Adamasa w Centrum Sztuki Współczesnej

wystawa zamek ujazdowski

W Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie otwarto wystawę „…Idź” Jacka Adamasa. Jej celem jest ukazanie „twórczego dialogu między pracami Jacka Adamasa, autora instalacji artystycznych i inicjatora akcji partycypacyjnych w przestrzeni publicznej, a poezją Zbigniewa Herberta”.

Adamas dosłownie wydobywa słowa Herberta na światło dzienne, podejmując problem ich aktualności w obecnym kontekście społecznym i w odniesieniu do indywidualnej recepcji twórczości poety. Krytycznie ujmuje recepcję dziedzictwa Herberta, sprowadzonego najczęściej do dźwięczących w uszach każdemu Polakowi pustych sloganów, w większości przyjmowanych bezrefleksyjnie i pozostających bez wpływu na otaczającą nas rzeczywistość

– napisał kurator Marcel Skierski.

Jak wyjaśniono, „aranżacja ekspozycji oparta jest na odwróceniu charakterystycznego dotychczas funkcjonowania prac Adamasa”.

Prezentowane zazwyczaj na ulicach polskich miast dzieła tym razem pokazane zostają w przestrzeniach galerii w porządku bliskim teatralnej scenografii. Sposób przemieszczania się po ekspozycji i wynikająca z tego narracja pokazu odzwierciedla wysiłek intelektualny konieczny do przyswojenia „Przesłania Pana Cogito”

– napisano na stronie CSW.

Adamas sięga po wątki związane z poezją autora „Przesłania Pana Cogito” w sposób śmiały, zaprzęgając do swojego działania instalacje i rzeźby – media, w których czuje się najlepiej. Z drugiej strony charakter pokazu odbiega od typowych dla artysty akcji zaangażowanych społecznie, realizowanych w przestrzeni publicznej

– napisał Skierski.

Ekspozycja jest powrotem do wczesnych lat działalności twórcy ze słynnej Kowalni, kiedy to prace Adamasa odnosiły się do ogólnych idei, a minimalistyczna estetyka skłaniała do wyciszenia i kontemplacji znaczeń

– czytamy na stronie CSW.

Przypomniano, że Jacek Adamas „jest jednym z najważniejszych twórców nurtu sztuki krytycznej”. W 1993 r. obronił dyplom w pracowni prof. Grzegorza Kowalskiego na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych (Wydział Rzeźby).

Tworzy głównie instalacje, które prezentuje w przestrzeni publicznej, odnosząc je do aktualnego kontekstu społeczno-politycznego. W 2020 r. otrzymał doroczną Nagrodę Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu

– czytamy o autorze.

Jak wyjaśniono, „integralną częścią wystawy jest konstrukcja prezentowana na dziedzińcu Zamku Ujazdowskiego”.

Zbudowana z banerowych płócien – materiału wykorzystywanego wcześniej w akcjach artystycznych Adamasa, jednak nigdy w takiej formie i skali – na których nadrukowano tekst „Przesłania Pana Cogito”. Od dołu, po stronie widocznej dla odbiorców, płaszczyznę pokrywają znaki wykorzystujące symbole dłoni zaczerpnięte z alfabetu języka migowego. Na zewnętrznej stronie konstrukcji wiersz zapisano czcionką stworzoną z pokawałkowanych promocyjnych gazetek reklamowych

– napisano.

Zaznaczono, że „rozpięte banery dzielą przestrzeń na dwie części, strefę ziemi i nieba”.

Na ten podział nakładają się znaczenia związane ze sposobem zapisu słów Herberta, w każdym wypadku niosącymi taką samą treść, a jednak o odmiennych konotacjach wynikających z formy

– napisano.

Na wystawie wykorzystane są głośne ostre dźwięki oraz światła stroboskopowe. Ekspozycja czynna będzie w CSW do 26 września br.

Wystawa sfinansowana została ze środków Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.

PAP/AS

Wystawa “Praga lat 70. Fotografie Alberta Krystyniaka” – od środy

Exit mobile version