Zgodnie z informacją, jaka pojawiła się na portalu WSA, zaskarżona decyzja GDOŚ w sprawie Wschodniej Obwodnicy Warszawy została uchylona – poinformowała PAP rzeczniczka GDDKiA Małgorzata Tarnowska.
We wtorek odbyło się posiedzenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie w sprawie rozpatrzenia skarg na decyzję GDOŚ uchylającą decyzje środowiskowe dla S17 na odcinku Ząbki – Zakręt, która stanowi część Wschodniej Obwodnicy Warszawy. Sąd uchylił decyzję GDOŚ. W związku z tym, jeśli nie wpłynie do NSA złożona przez GDOŚ skarga kasacyjna, będzie obowiązywać decyzja środowiskowa RDOŚ pozwalająca budować odcinek wschodniej obwodnicy Warszawy przez środek Wesołej.
Oczekujemy teraz na uzasadnienie wyroku
– przekazała rzeczniczka Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Małgorzata Tarnowska.
15 lutego br. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska uchyliła w całości decyzję RDOŚ w Białymstoku o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy wschodniej obwodnicy Warszawy na odcinku Ząbki – Zakręt.
Przyczyną uchylenia decyzji środowiskowych jest błąd formalny po stronie organów ochrony środowiska, a nie błąd merytoryczny po stronie projektantów lub GDDKiA
– informowała wtedy GDDKiA.
Zdaniem GDOŚ, w tej sprawie doszło do naruszenia właściwości miejscowej przez organ wydający decyzję w pierwszej instancji. Właśnie to spowodowało konieczność uchylenia decyzji.
Postępowanie w sprawie odcinka wschodniej obwodnicy przebiegającej przez Wesołą i Sulejówek prowadził białostocki oddział RDOŚ. Stało się tak, ponieważ od 2015 r. dyrektorem warszawskiego oddziału RDOŚ został Arkadiusz Siembida, który był mieszkańcem Wesołej.
W tym czasie GDOŚ uznał, że „doszło do wyłączenia organu z mocy prawa” i skierował sprawę do rozpatrzenia w Białymstoku. Następnie w lutym 2021 r. uchylił decyzję tamtejszego RDOŚ.
Taka decyzja spotkała się z wielką przychylnością mieszkańców i stowarzyszenia „Sąsiedzi dla Wesołej”, którzy wcześniej organizowali liczne protesty przeciwko przebiegowi obwodnicy przez sam środek dzielnicy i położony w centrum Las Milowy. Chcieli, aby drogowcy powrócili do koncepcji budowy w obwodnicy w tzw. wariancie czerwonym, czyli biegnącym przez południową część Wesołej.
Budowa Wschodniej Obwodnicy Warszawy jest podzielona na trzy etapy: odcinek Drewnica – Ząbki, odcinek Ząbki – Zakręt i odcinek Zakręt – Lubelska. Drogowcy do pierwszego odcinka WOW są przygotowani na ogłoszenie przetargu na projekt i budowę. Jednak nie mają na ten fragment finansowania. Na drugi odcinek Ząbki – Zakręt uchylona została decyzja środowiskowa, czyli pierwszy dokument przy budowie dróg zatwierdzający m.in. wariant przebiegu trasy. Bez niego drogowcy nie mogą się ubiegać o Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej oraz w późniejszym etapie o przetarg na projekt i budowę drogi. Natomiast ostatni odcinek S17 Zakręt – Lubelska jest aktualnie w realizacji.
PAP/AS
Graficiarze-pseudoartyści. Malowali wulgaryzmy na elewacji budynku. Grozi im nawet 5 lat więzienia