ZTM przekazał, że warszawskie metro uzyskało 392,5 mln złotych wsparcia od Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju oraz ING na zakup 45 nowoczesnych pociągów metra. Inwestycja zostanie realizowana w ramach programu Zielonych Miast EBOR.
Produkcja pierwszych pociągów jest już w toku. W komunikacie wskazano, że Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju (EBOR) oraz ING udziela pożyczki w wysokości 392,5 mln pln (równowartość 87,2 mln euro) na nową flotę metra w ramach szerszego pakietu finansowania ING Banku Śląskiego, Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) i Unii Europejskiej (UE).
„Inwestując w jakość życia, w politykę społeczną, nie zaniedbujemy inwestycji infrastrukturalnych oraz związanych z ochroną środowiska. Rozbudowa metra jest dla Warszawy kluczowym zadaniem pod wieloma względami. Po pierwsze nasi mieszkańcy zyskują szybki i wygodny transport, a po drugie ma to ogromny wpływ na ekologię, która jest dla nas priorytetem. Warszawa jako pierwsza w Polsce dołącza do międzynarodowego programu „Zielone Miasta”. Podpisanie porozumienia o przystąpieniu stolicy do programu Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju to kolejny krok w dobrą stron” – powiedział Rafał Trzaskowski, Prezydent Warszawy cytowany przez ZTM.
„Warszawa jest pierwszym miastem w Polsce, które przystąpiło do Zielonych Miast EBOR, flagowego programu zrównoważonego rozwoju miejskiego Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju. Dzięki tej transakcji z zadowoleniem przyjmujemy zobowiązanie Warszawy do inwestowania w nowoczesną infrastrukturę transportu publicznego przy jednoczesnym opracowaniu kompleksowego planu poprawy ogólnego środowiska miejskiego. Jesteśmy dumni, mogąc stać ramię w ramię z naszym partnerem, miastem Warszawa, w jego dążeniu do budowania bardziej ekologicznej przyszłości dla jego mieszkańców” – mówił Grzegorz Zieliński, dyrektor regionalny EBOR, dyrektor na Europę Środkową i kraje bałtyckie.
„W ING mocno wspieramy projekty związane z ochroną środowiska, a także poprawą jakości życia w społecznościach lokalnych, szczególnie tam, gdzie niska jakość powietrza i korki komunikacyjne są bardzo odczuwalne. Udział ING w pożyczce konsorcjalnej dla warszawskiego metra świadczy również o naszej silnej obecności w tym obszarze na rynku samorządowym. Jesteśmy dumni, mogąc dostarczyć tak prestiżowe rozwiązanie finansowe dla strategicznej infrastruktury miejskiej stolicy Polski” – przekazał Marcin Kościński, Dyrektor Wykonawczy ING Banku Śląskiego.
METRO, WARSZAWA, WARSZAWSKIE METRO, WARSZAWA, STOLICA, POCIĄGI, NOWE POCIĄGI