Stołeczni radni podczas czwartkowej sesji rady miasta przegłosowali połączenie Stołecznego Zarządu Rozbudowy Miasta i Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych w jedną jednostkę budżetową pod nazwą Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta.
Za połączeniem dwóch instytucji zagłosowało 42 radnych, 17 się wstrzymało. Nikt nie zagłosował przeciw. Zmiany wejdą w życie od 1 września 2021 roku.
Pracownicy ZMID automatycznie staną się pracownikami SZRM. Stołeczny ratusz połączenie dwóch jednostek budżetowych argumentuje obniżeniem dochodów do miejskiej kasy spowodowanym pandemią.
W takich warunkach korzystniejsze będzie utrzymanie jednej, silnej jednostki
– przekazał ratusz.
Połączenie jednostek nie spowoduje zwiększenia wydatków Warszawy związanych działalnością nowej jednostki po zmianach organizacyjnych w stosunku do zakładanych wydatków na funkcjonowanie obu jednostek oraz gwarantuje realizację statutowych zadań
– dodał.
Zadaniem Stołecznego Zarządu Rozbudowy Miasta jest budowa lub przebudowa „obiektów kubaturowych” oraz zarządzanie i administrowanie nieruchomościami. Z kolej Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych zajmuje się inwestycjami związanymi z przebudową dróg oraz technicznej infrastruktury drogowej.
Jak napisano w uzasadnieniu, „połączenie obu jednostek budżetowych, pozwoli na utworzenie wysoko wyspecjalizowanej jednostki prowadzącej inwestycje miejskie, zgromadzenie w jednej organizacji know-how w zakresie inwestycji oraz uzyskanie korzyści zarządczych w związku z efektem skali”.
Zachowanie nazwy „Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta” według ratusza związane jest z prawie 70-letnią tradycją. Po wojnie SZRM odbudował m.in. Stare i Nowe Miasto, Zamek Królewski, a w późniejszych czasach budował wiele stołecznych osiedli m.in. Za Żelazną Bramą, Gocław, Targówek czy Bródno. Był też zaangażowany w budowę Centrum Nauki Kopernik, Muzeum Powstania Warszawskiego oraz Muzeum Historii Żydów Polskich.
PAP/AS
Prokuratura: WSA stwierdził nieważność przepisów tzw. uchwały śmieciowej Rady Warszawy