Site icon ZycieStolicy.com.pl

Warszawa przeznaczy miliony na usuwanie barier architektonicznych

bariery architektoniczne

W 2019 roku Warszawa zamierza odmienić prawie 100 miejsc, które dotychczas utrudniały poruszanie się po mieście. Likwidacja barier architektonicznych przyczynia się do poprawy dostępności, ale również bezpieczeństwa na warszawskich drogach. Likwidacja barier architektonicznych była jednym z punktów kampanii w wyborach samorządowych Rafała Trzaskowskiego.

Dzielnice mają fundusze

Projekt usuwania barier powstał kilka lat temu we współpracy twórców Warszawskiej Mapy Barier, stołecznego ratusza z zarządcami dróg czyli urzędami dzielnic i Zarządem Dróg Miejskich. W tym roku na poprawę funkcjonalności ulic dzielnice wydadzą 1,2 mln zł. W projekcie udział wezmą Ochota, Rembertów, Śródmieście, Ursynów, Wawer, Wesoła i Włochy, które wskazały do likwidacji 63 bariery. Dzielnica Rembertów zajmie się m.in. ul. Roty, Szewską i Magenta. W Śródmieściu zaplanowana jest przebudowa przejść dla pieszych m.in. przy ul. Foksal, Sowiej i Górskiego. W Wesołej na przemianę czeka Chodkiewicza, przy której znajduje się przedszkole i lodowisko. Mieszkańcy Ursynowa zmiany zobaczą przy ul. Braci Wagów i Kiedacza. Modernizację przejdzie również Pruszkowska i Barska na Ochocie oraz ul. Promienista i Lechicka we Włochach.

W 2018 r. siedem dzielnic otrzymało 1,1 mln zł na zmianę 95 zgłoszonych miejsc. I tak, obniżone zostały krawężniki na kilkudziesięciu skrzyżowaniach ulic Rembertowa (m.in. ulice Pielgrzymów, Kordiana i Kowisarska). W Wesołej modernizację przeszły piesze ciągi na ul. Orlej i Uroczej. Nowe przejścia są też w Śródmieściu, we Włochach, na Ochocie oraz Pradze-Południe. Bezpiecznymi drogami dla spacerujących mogą się cieszyć mieszkańcy Wawra – tam remont przeszły m.in. ul. Naddnieprzańska, VIII Poprzeczna i IX Poprzeczna.

Działania Zarządu Dróg Miejskich

W naszych planach w tym roku są kolejne miejscowe remonty nawierzchni, krawężników oraz wymiana zniszczonych elementów infrastruktury drogowej. Do przetargu, wartego 1,8 mln zł, zgłosiło się trzech wykonawców. Z wyłonionym w ramach postępowania wykonawcą podpisaliśmy już umowę. Tylko w ubiegłym roku poprawiliśmy komfort 25 śródmiejskich lokalizacji. Wśród nich znalazła się ul. Ludna, Solec, Okrąg, Czerniakowska oraz Wioślarska i Wiejska. Dodatkowo zmiany przeszła al. J.Ch. Szucha, pl. Unii Lubelskiej oraz popularna ul. Wawelska. Bariery zostały usunięte także przy okazji remontów nawierzchni chodników ul. Bazyliańskiej, Jagiellońskiej, Miodowej i Radzymińskiej.

Nowy plac Na Rozdrożu

W zeszłym roku warszawiacy przedstawili swoje uwagi na temat projektu nowego pl. na Rozdrożu. Teraz w planach jest m.in. budowa wind na przystanki autobusowe na Trasie Łazienkowskiej, przebudowa schodów i samych przystanków, a także wytyczenie brakującego przejścia dla pieszych po zachodniej stronie Al. Ujazdowskich, przez wlot Koszykowej.

Wygodniej przy metrze Pole Mokotowskie

W tym roku przebudowane zostanie również skrzyżowanie al. Niepodległości i ul. Batorego. Na północnym wlocie teko skrzyżowania pojawi się nowe przejście dla pieszych i przejazd dla rowerów, a kierowcy zyskają wydzielone fazy do skrętu w lewo z al. Niepodległości w obu kierunkach. Dodatkowo, z myślą o osobach starszych i z niepełnosprawnościami, a także rodzicach z wózkami, wybudowane zostaną naziemne dojścia do przystanków tramwajowych znajdujących się nad stacją metra Pole Mokotowskie. Wkrótce rozpocznie się przetarg, który wyłoni wykonawcę tej inwestycji. Szacowany koszt prac to blisko 4 mln zł

Na przystanki bez barier

W ostatnich latach do potrzeb osób z niepełnosprawnościami zostało przystosowanych 250 przystanków Warszawskiego Transportu Publicznego. Dzięki nowym krawężnikom przy przystankach, mieszkańcy mogą bez problemu wsiąść do niskopodłogowego autobusu np. razem z wózkiem. Przy krawędziach pojawiły się też pola oczekiwania, które orientacyjnie wyznaczają drzwi pojazdu. W ten sposób przystosowane są także nowo powstające przystanki – np. te, które już w tym roku zbudowano na Mokotowie, w związku z uruchomieniem al. Polski Walczącej. W 2018 r. modernizację przeszły aż 102 przystanki Warszawskiego Transportu Publicznego. W tym roku Zarząd Transportu Miejskiego planuje budowę 17 nowych przystanków oraz remont trzech pętli  i ponad 30 przystanków. Kontynuowane będą także prace związane z dostosowaniem stacji I linii metra do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

W tej chwili większość przystanków komunikacji miejskiej jest dostępnych dla osób o ograniczonej mobilności – spośród 4316 wszystkich przystanków Warszawskiego Transportu Publicznego 4086 jest w pełni (3738 miejsc) lub częściowo dostępnych (348 miejsc – przystanek częściowo dostępny to taki, z którego pasażer z niepełnosprawnością może skorzystać przy wsparciu innej osoby) a jedynie 230 (ok. 5 proc.) jest niedostępnych (przystanki niedostępne to takie, które są na wiaduktach, nie mają dojścia w poziomie ulicy, nie mają windy, pochylni itp.).

Nad wszystkimi pracami czuwa Pełnomocnik Prezydenta m.st. Warszawy ds. dostępności, a standard wyznaczają miejskie dokumenty – „Standardy dostępności” i „Standardy projektowania i wykonywania dróg dla pieszych”.

Największe problemy komunikacyjne Warszawy

Exit mobile version