Wraz z początkiem sezonu budowlanego rusza budowa nowej trasy tramwajowej na Kasprzaka. Budowa ma potrwać 20 miesięcy, a po jej zakończeniu, mieszkańcy nowych osiedli na Woli będą mieli szybki dojazd do centrum. Nowa trasa przyśpieszy też dojazdy z Bemowa – poinformowały Tramwaje Warszawskie.
Prace budowlane ruszą w marcu. Wykonawcą inwestycji jest firma Strabag, która przejęła już teren budowy. Gotowe jest już zaplecze techniczne, kończy się zatwierdzenie czasowej organizacji ruchu drogowego.
Wraz z marcowym rozpoczęciem sezonu budowlanego ekipy pojawią się na dwóch końcach nowo budowanej trasy
– przekazali tramwajarze.
Pierwsza ekipa będzie działała u zbiegu Wolskiej i Kasprzaka, i zajmie się stopniową rozbiórką obecnie funkcjonującego przejścia podziemnego i budowie nowego. Przejście to będzie prowadziło do przystanku tramwajowego. Sam przystanek znajdzie się jeszcze niżej, w miejscu gdzie dziś znajduje się jezdnia. Dzięki temu ruch tramwajowy będzie oddzielony od ruchu samochodowego. Na perony i do przejścia będzie można dostać się z pomocą schodów, wind i pochylni. „Na czas przebudowy przejścia jezdnia będzie musiała być czasowo zwężana” – zaznaczył rzecznik Tramwajów Warszawskich Maciej Dutkiewicz. Kolejna ekipa będzie prowadziła prace na drugim krańcu inwestycji. Będą to roboty związane z instalacją podziemnego kabla zasilającego w okolicach skrzyżowania Karolkowej i Kasprzaka.
Nowa trasa zapewni szybki dojazd do dwóch stacji metra – Rondo Daszyńskiego i Rondo ONZ. „Podróż potrwa mniej niż 10 minut” – podkreślił Dutkiewicz dodając, że na otwarcie tramwaju na Kasprzaka czekają mieszkańcy szybko rozbudowujących się osiedli na Odolanach i okolic ul. Jana Kazimierza. Jednak skorzystają nie tylko mieszkańcy Woli. Tramwaj dowiezie pasażerów do przystanku kolejowego Warszawa Wola. Do metra krótszą trasą dotrą także tramwaje z Bemowa. Prace będą prowadzone na odcinku o długości niemal 3,5 km. Między Wolską a Skierniewicką zostaną wybudowane nowe tory – około 2,3 km. Już istniejące na Wolskiej i na Kasprzaka, o długości ok. 1,2 km, zostaną zmodernizowane.
Pasażerowie skorzystają z nowych przystanków: przy Płockiej, przy przystanku kolejowym Warszawa Wola oraz przy Ordona. Wszystkie będą przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, opiekunów z dziećmi w wózkach i seniorów.
„Na terenie całej inwestycji są łącznie 803 drzewa. Tylko 19 wymaga usunięcia ze względu na kolizję z planowaną inwestycją, 5 drzew zostanie przesadzonych. 5 kolejnych jest w złej kondycji i wymaga usunięcia. W ramach inwestycji nasadzimy aż 94 drzewa” – zaznaczył rzecznik Tramwajów Warszawskich. Będą to rodzime gatunki liściaste – klon pospolity, jesion wyniosły, wiąz szypułkowy oraz dąb szypułkowy. Jak wyjaśnił rzecznik parametry drzew będą zgodne ze standardami kształtowania zieleni Warszawy.
Średnica pni powinna być nie mniejsza niż 16-18 cm. Będą to drzewa o docelowych wysokościach od 8 m do nawet 20 m i średnicy korony od 2 m do nawet 15 m. Nasadzimy także 413 mkw. traw ozdobnych i bylin, a także 6603 mkw. krzewów
– wymienił.
Nowe krzewy, trawy ozdobne i byliny pojawią się przy peronach tramwajowych, przy skrzyżowaniach, w pasach między jezdniami oraz wzdłuż Wolskiej. Z kolei drzewa zaprojektowano jako uzupełnienie szpalerów wzdłuż Wolskiej i Kasprzaka, i w obrębie inwestycji. Tory na Kasprzaka, tak jak na Grochowskiej, zostaną obsadzone rozchodnikiem. Łączna długość zielonych torowisk wyniesie 2,5 km. Betonowe ściany przy przystanku w wykopie u zbiegu Wolskiej i Kasprzaka będą obsadzone pnącymi roślinami. W tym miejscu zwiększy się powierzchnia terenów zielonych – na skraju torowiska i parku Powstańców Warszawy będzie podwójny, a miejscami nawet potrójny szpaler drzew.
„Co więcej, wykonawca – Strabag – będzie prowadził inwestycję ograniczając jej wpływ na środowisko” – podkreślił Dutkiewicz. Biuro budowy zlokalizowane przy ul. Ordona, w celu ograniczenia emisji dwutlenku węgla oraz zużycia energii elektrycznej wytwarzanej konwencjonalnie, zostało wyposażone w instalację fotowoltaiczną. Jak zaznaczył na 18 kontenerach zamontowanych zostało 108 paneli o łącznej mocy 48,6 kWp. Energia wyprodukowana przez system wyniesie ponad 40 kWh. Oznacza to, że blisko 50 procent zapotrzebowania na energię elektryczną będzie pochodziło z energii słonecznej. Instalacja fotowoltaiczna pozwoli ograniczyć emisję CO2 o blisko 20 ton rocznie.
Budowa nowej trasy tramwajowej zgodnie z planem ma się zakończyć w 2023 roku. Wykonawca ma 20 miesięcy na realizację zadania od daty podpisania umowy. Do tego czasu nie będą wliczane 3-miesięczne okresy zimowe, od połowy grudnia do połowy marca – jeden z nich właśnie się kończy.
Inwestycją zajmuje firma Strabag za kwotę 205,4 mln zł. Oficjalna nazwa projektu współfinasowanego ze środków UE to „Budowa wybranych odcinków tras tramwajowych w Warszawie wraz z zakupem taboru”. Wysokość dofinansowania to 156 mln złotych. Projekt obejmuje kilka zadań: budowę i przebudowę trasy tramwajowej wzdłuż Kasprzaka i Wolskiej, budowę trasy tramwajowej na Winnicę, dostawę tablic systemu informacji pasażerskiej i zakup 10 dwukierunkowych tramwajów niskopodłogowych. Są to od niedawna wożące warszawiaków nowe tramwaje Hyundai.
Dodatkowe informacje są dostępne na dedykowanej stronie https://tramwajnakasprzaka.pl/
PAP/AS