Nowy pociąg Skody dla stołecznego metra – Varsovia, rozpoczął już jazdy testowe w tunelach pierwszej linii metra. Na razie są to przejazdy techniczne i odbywają się tylko nocami. Z pasażerami Varsovia pojedzie pierwszy raz najprawdopodobniej pod koniec wakacji.
W trakcie nocnych przejazdów sprawdza się przede wszystkim działanie systemów składu.
Dwa nowe pociągi są już na na Stacji Techniczno-Postojowej na Kabatach. Do Warszawy przyjechali również przedstawiciele producenta, czyli czeskiej Skody. Razem z pracownikami Metra Warszawskiego przeprowadzają testy ruchowe, sprawdzają działanie hamulców i częściowo systemów składu. To wszystko dzieje się na STP Kabaty.
Ale pociąg Varsovia testowany jest już także na linii metra. Nocami, gdy nie odbywa się ruch pasażerski, wyjeżdża na I linię metra. „Wszystko po to, żeby testować systemy MAV (bezprzewodowej transmisji danych), SOP (sterowania ruchem), a także inne, które funkcjonują w warszawskim metrze” – przekazał stołeczny ratusz.
Testy realizowane są przez producenta. Są częścią procesu, który ma doprowadzić do uzyskania świadectwa typu pojazdu, by już latem pojazd mógł wyjechać na tory z pasażerami.
Pierwszy pociąg Varsovia przyjechał do Warszawy pod koniec kwietnia. Jednoprzestrzenny, sześciowagonowy pociąg zabierze na pokład 1500 pasażerów. Jest w nim 230 miejsc siedzących – po 33 miejsca w wagonach czołowych oraz po 41 miejsc w wagonach wewnętrznych. Wnętrze zaprojektowano tak, aby ułatwić podróżowanie różnym grupom pasażerów i dostosowano do przewozu osób z niepełnosprawnościami, wózków dziecięcych i rowerów.
Jest strefa przeznaczona do dłuższych podróży. Znajdują się w niej 2 rzędy sześcioosobowych siedzeń i liczne ekrany informacyjne. Kolejna strefa została zaprojektowana z myślą o szybkiej wymianie pasażerów. To przestrzeń znajdująca się najbliżej drzwi wagonów. Jest tutaj dużo miejsc stojących, pionowy uchwyt pośrodku oraz wiele uchwytów bocznych.
Przetarg na dostawy do 37+8 (w opcji) nowych, jednoprzestrzennych składów metra został rozstrzygnięty w październiku 2019 roku, a umowa na dostawę podpisana została 30 stycznia 2020 r. Kontrakt przewiduje dostawę 222 wagonów, w tym 74 z kabiną maszynisty i 148 wagonów pośrednich. Jest dofinansowywany ze środków unijnych.
PAP/AS
Nowe wagony metra Škody przejdą generalny remont dopiero po ponad 45 latach użytkowania?