Dyrektor Biura Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego (BBiZK) przekazał Polskiej Agencji Prasowej, że wiodącą rolę przy zwalczaniu chorób zakaźnych pełni administracja rządowa, na czele z ministrem zdrowia i Głównym Inspektorem Sanitarnym. Za opracowanie i wdrożenie wojewódzkiego planu na wypadek wystąpienia epidemii odpowiada zatem wojewoda, a nie BBZiK.
Dyrektor Biura – Michał Domaradzki – przekazał również:
Od pojawienia się informacji o potencjalnym zagrożeniu epidemicznym współpracujemy z sanepidem i z urzędem wojewódzkim; dokonujemy ustaleń, aby w razie potrzeby proces planowania mieć za sobą i móc przystąpić do sprawnych działań
Jak przyznał dyrektor Domaradzki, ostatnie spotkanie robocze ekspertów ds. bezpieczeństwa w sprawie koronawirusa odbyło się w zeszły piątek.
W Planie Zarządzenia Kryzysowego w Warszawie przewidziana jest procedura o nazwie „Epidem”, która określa zasady postępowania w przypadku wprowadzenia przez wojewodę stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii na terenie stolicy. – To algorytm, który nakazuje ścisłą współpracę, wymianę informacji, dyslokacji itd. zgodnie z planem wojewódzkim
Jak zaznaczył Dyrektor stołecznego Biura Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego.
Nowy dyrektor Biura Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego
Michał Domaradzki zastąpił na stanowisku Bura Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego kontrowersyjną Ewę Gawor, która zasłynęła rozwiązywaniem marszów niepodległości. Media również wypominały jej początki kariery w Milicji Obywatelskiej i ukończenie szkoły oficerskiej im. Feliksa Dzierżyńskiego.
Nowy dyrektor jest byłym funkcjonariuszem Policji. W czasie swojej służby pełnił obowiązki wojewódzkiego komendanta w Lublinie oraz był Komendantem Stołecznej Policji w latach 2014 – 2015.