Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski na spotkaniu z dziennikarzami omówił realizowane i planowane najważniejsze inwestycje miejskie. Zaznaczył, że duża część inwestycji jest zależna od finansowania unijnego. Przykładem jest rozbudowa metra.
„W budżecie mamy wydatki bieżące i wydatki inwestycyjne. To są zupełnie inne rodzaje wydatków”
– powiedział Trzaskowski. Wytłumaczył, że inwestycje planowane można opóźnić, natomiast bieżących już nie.
W tej chwili w budżecie są zaplanowane wydatki na ponad 22 mld złotych, z czego wydatki bieżące stanowią prawie 19 mld, natomiast inwestycyjne około 3 mld. „Te pieniądze rządzą się innymi prawami” – zaznaczył prezydent Warszawy.
„Duża część inwestycji jest zależna od finansowania unijnego. Nie będziemy w stanie budować metra, jeśli nie będzie wsparcia unijnego. Walczymy o to wsparcie. Pewnie będzie na dużo niższym poziomie, mamy nadzieję, że w ogóle będzie”
– powiedział Trzaskowski.
„Dzisiaj UE nie chce wpisywać metra do swoich projektów kolejowych”
– dodał.
Jeśli chodzi o kolejne linie metra, to miasto ma odłożony ponad 1 mld złotych na dofinansowanie własne.
„Natomiast liczymy na to, że Komisja Europejska nadal będzie chciała rozbudowywać metro i wtedy będziemy w stanie wybudować 3 linię. Jeżeli nie będzie finansowania z UE lub z budżetu państwa to zostajemy ze swoim dofinansowaniem i możemy wybudować 3 stacje”
– zaznaczył.
Prezydent Warszawy przedstawił plan inwestycji, które będą realizowane w bieżącym i kolejnym roku.
„To m.in inwestycje MPWiK. Bardzo kosztowne ale fundamentalne, bo są częścią przystosowania do zmian klimatycznych, do wymogów UE”
– powiedział.
Mowa o budowie trzech kolektorów: Wiślanego – wzdłuż Wisłostrady od mostu Skłodowskiej-Curie do ulicy Karowej za prawie 600 mln złotych, kolektora Lindego-Bis – wzdłuż ulic Conrada, Wólczyńskiej, Nocznickiego do Marymonckiej oraz Mokotowskiego-Bis – od Czerniakowskiej do Sułkowickiej. Wszystkie inwestycje powinny zakończyć się w 2023 roku. Rok później ma zakończyć się renowacja kolektora Nadbrzeżnego – wzdłuż Czerniakowskiej, od ulicy Solec do Wybrzeża Kościuszkowskiego.
W tym roku kontynuowane są inwestycje tramwajowe: na Kasprzaka, trasa do Wilanowa czyli inwestycja na Gagarina oraz budowa nowoczesnej zajezdni na Annopolu. Kontynuowane są tez prace przy budowie 2 linii metra. Stacje na Bemowie mają zostać oddane w lipcu, a na Targówku w sierpniu.
Inwestycje prowadzi też Zarząd Dróg Miejskich. Chodzi o przebudowę ulicy Kondratowicza, na której dosadzonych zostanie 400 drzew, przebudowę Chodeckiej na odcinku od Kondratowicza do Wyszogrodzkiej i przebudowę placu Pięciu Rogów, która powinna zakończyć się w czerwcu tego roku.
Ważną dla miasta jest budowa kładki pieszo-rowerowej która połączy bulwary wiślane z Pragą.
„Żeby połączyć to, co się dzieje na jednym brzegu Wisły z drugim brzegiem. Tak żeby łączyć ze sobą szlaki komunikacyjne piesze i rowerowe, żeby wykorzystać potencjał tego, co się dzieje nad Wisłą. Przeprowadzić trochę życia na Pragę”
– wyjaśnił Trzaskowski.
„Mamy też inwestycje, które musimy wykonać ze względu na bezpieczeństwo”
– zaznaczył. Chodzi o przebudowę wiaduktów Trasy Łazienkowskiej przy Agrykoli i budowę estakady na skrzyżowaniu Marsa z Żołnierską. JeszcZe w tym roku ma być też zakończona budowa parkingu przesiadkowego przy przystanku kolejowym Warszawa Jeziorki.
W przyszłym roku miasto zaplanowało przebudowanie ulic Rudnickiego, Podczaszyńskiego i Perzyńskiego oraz budowę odcinka ulicy Światowida ze skrzyżowaniem z Modlińską oraz kontynuowanie budowy 2 linii metra ze stacjami Lazurowa, Chrzanów i Karolin.
„W ostatnich latach inwestowaliśmy w nową infrastrukturę, natomiast mało było remontów, musimy teraz na nie przeznaczać pieniądze. Stąd też remont wiaduktu mostu Poniatowskiego, który nie jest w najlepszym stanie. Przebudowane zostaną też wiadukty Trasy Łazienkowskiej nad ulicą Paryską”
– powiedział prezydent Warszawy.
PAP
Komisja weryfikacyjna wydała decyzję ws. nieruchomościach przy ul. Dolnej 8 i Radzymińskiej 34
WARSZAWA, ZDM, INWESTYCJE WARSZAWSKIE, RAFAŁ TRZASKOWSKI, UNIA EUROPEJSKA