Site icon ZycieStolicy.com.pl

Trudny rok dla stołecznego transportu miejskiego. 40-procentowy spadek liczby pasażerów

autobus 2 700x342 1

To był trudny rok dla transportu miejskiego. W 2020 ze środków komunikacji skorzystało o 40 proc. mniej pasażerów niż rok wcześniej. Także wypływy ze sprzedaży biletów spadły w porównaniu do 2019 r. o ok. 40 proc. Wyniosły ponad 601 mln zł – poinformowano w środę podczas konferencji ZTM.

To był bardzo trudny rok dla transportu miejskiego

– oceniła dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie Katarzyna Strzegowska.

Podkreśliła, że od początku pandemii liczba pasażerów zdecydowanie spadła i do dziś nie wróciła do poprzedniego poziomu.

W 2019 roku z usług Warszawskiego Transportu Publicznego skorzystało 1,2 mld osób. W ubiegłym roku było to niewiele ponad połowę tej liczby. Jednocześnie spadły wpływy ze sprzedaży biletów – z 914 mln zł w 2019 roku do ok. 600 mln w ubiegłym roku

– wskazała.

Dodała, że na ulice stolicy wyjeżdżały każdego dnia wszystkie autobusy, tramwaje, kursowało normalnie metro i SKM.

W 2020 roku Warszawskim Transportem Publicznym podróżowało 726 242 018 pasażerów. To prawie o 40 procent mniej niż w rekordowym 2019 roku – wynika z raportu zaprezentowanego na konferencji. Rok wcześniej stołecznymi autobusami, tramwajami i pociągami podróżowało ponad 1,2 mld osób.

Przyczyną była oczywiście epidemia koronawirusa i wynikająca z niej zmiana sposobu pracy i nauki

– wskazała Strzegowska.

W ubiegłym roku autobusami WTP podróżowało ponad 352,4 mln osób. W 2019 roku było to ponad 599 mln pasażerów. Spadek przekroczył więc 40 proc.

Tramwajami jeździło w 2020 roku prawie 168,9 mln pasażerów. W 2019 roku podróżowało nimi ponad 296,4 mln osób, czyli o ponad 43 proc. więcej. Metro w 2020 roku przewiozło prawie 162,3 mln osób. Rok wcześniej z podziemnej kolei skorzystało ponad 241,8 mln pasażerów. Oznacza to prawie 33 proc. spadek. Najmniej pasażerów w ubiegłym roku straciła Szybka Kolej Miejska. Pociągami podróżowało ponad 14,9 mln osób. W 2019 roku z usług kolei aglomeracyjnej skorzystały ponad 22 mln pasażerów, czyli spadek zamknął się w 32 proc.

Jak wynika z raportu, Warszawa zakończyła 2020 rok sprzedażą biletów ZTM na poziomie ponad 601 mln zł. To wpływy mniejsze o prawie 40 proc. w stosunku do roku poprzedniego, kiedy to wartość sprzedaży wyniosła prawie 1 mld zł. W ubiegłym roku pasażerowie kupili łącznie 58 548 041 sztuk biletów wszystkich rodzajów. Rok wcześniej było to ponad 85 mln biletów, czyli o 31 proc. więcej. Najwięcej sprzedano biletów: 20-minutowych – prawie 31,2 mln sztuk, jednorazowych – ponad 23 mln, a z tego tylko samych pojazdowych (czyli tych kupowanych w biletomatach w pojazdach WTP) – ponad 6,6 mln.

Katarzyna Strzegowska wyjaśniła, że niższe wpływy ze sprzedaży biletów oznaczały także większą niż w poprzednich latach dopłatę do komunikacji miejskiej z budżetu m.st. Warszawy. W ostatnich latach pokrywały one ponad 30 proc. kosztów uruchamiania komunikacji, a w 2020 roku było to niewiele ponad 22 proc. Resztę pokryło miasto.

W 2020 roku o prawie 1,6 proc. – w porównaniu z rokiem 2019 – wzrósł udział aplikacji na urządzenia mobilne w sprzedaży biletów ZTM.

W 2020 roku pasażerowie Warszawskiego Transportu Publicznego kupili bilety za ponad 601 mln zł, w tym za pomocą aplikacji mobilnych za ponad 36,7 mln zł.

Początek 2021 r. nie był lepszy niż z cały ubiegły rok.

Cały czas spadek utrzymuje się na poziomie ok. 40 proc.

– poinformowała Strzegowska, porównując liczbę pasażerów w styczniu i lutym 2020 i 2021 roku.

PAP/AS

Akt oskarżenia dla kierowcy autobusu, który spowodował wypadek na Moście Grota

Exit mobile version