Site icon ZycieStolicy.com.pl

Ruszyła budowa drugiego toru WKD

WKD

W poniedziałek zainaugurowano roboty budowlane drugiego toru Warszawskiej Kolei Dojazdowej na szlaku Podkowa Leśna Zachodnia – Grodzisk Mazowiecki Radońska. Prace zakończą się w pierwszym kwartale 2023 roku.

Dziś na końcowej stacji linii WKD w Grodzisku Mazowieckim odbyła się inauguracja robót budowlanych z udziałem władz województwa, samorządów lokalnych, władz spółki oraz przedstawicieli firmy INTOP Warszawa Sp. z o.o., generalnego wykonawcy

– przekazało w poniedziałek biuro prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego.

Jak podkreślił marszałek Adam Struzik, rozpoczynająca się dziś budowa drugiego toru WKD to długo wyczekiwana, ale niezmiernie ważna inwestycja.

Przedsięwzięcie znacznie poprawi dostępność do szybkiego, bezpiecznego, a przede wszystkim przyjaznego środowisku środka transportu, jakim jest kolej aglomeracyjna. Od lat konsekwentnie wspieramy rozwój kolei. Jako samorząd Mazowsza mamy swój wkład w rozwój inicjatywy podjętej na tych terenach niemal 100 lat temu przez budowniczych EKD

– dodał marszałek.

Odcinek linii kolejowej WKD o długości 7,5 km pomiędzy Podkową Leśną i Grodziskiem Mazowieckim zostanie rozbudowany i przebudowany. Poza budową nowego toru kompleksowo zmodernizowany zostanie również ten obecnie istniejący. Modernizację przejdą też stacje „Podkowa Leśna Główna” oraz „Grodzisk Mazowiecki Radońska”. Prace obejmą infrastrukturę torową, sterowanie ruchem kolejowym, systemy zasilania, obiekty inżynieryjne, przejazdy kolejowo-drogowe, perony przystankowe. Co istotne, infrastruktura kolejowa zostanie dostosowana do wymagań podróżnych z niepełnosprawnościami.

Inwestycja będzie kosztować 150 mln zł, z czego 74,5 mln zł to środki z Funduszu Spójności Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. W pierwszym kwartale 2023 roku pociągi WKD będą jeździły po nowym drugim torze.

Zależy nam na tym, by modernizacja linii na tym odcinku odbyła się jak najsprawniej

– powiedział wicemarszałek Rafał Rajkowski.

To inwestycja, która bez wątpienia ułatwi podróże mieszkańcom okolicznych gmin. Mamy także nadzieję, że zachęci jeszcze więcej osób do korzystania z Warszawskiej Kolei Dojazdowej

– dodał wicemarszałek.

Jak z kolei zauważył wicemarszałek Wiesław Raboszuk, WKD w ostatnich latach skutecznie pracuje na swoją renomę punktualnością i nowoczesnym taborem.

Myślę, że realizacja nowej inwestycji przekona kolejnych mieszkańców do podróży kolejowych, które mogą być szybkie, wygodne i przyjazne środowisku

– podkreślił.

Rozpoczęte w poniedziałek prace będą prowadzone w kilku etapach. W ramach pierwszego wybudowany zostanie drugi tor na szlaku Podkowa Leśna Zachodnia – Grodzisk Mazowiecki Radońska. Kolejny zakłada kompleksową przebudowę układu torowego stacji Grodzisk Mazowiecki Radońska, a trzeci i ostatni przebudowę istniejącego dotychczas toru na szlaku Podkowa Leśna Główna – Grodzisk Maz. Radońska.

Ruszamy dziś z pracami przy jednym z największych, ale i najbardziej skomplikowanych projektów Warszawskiej Kolei Dojazdowej. Front robót obejmuje kilka głównych etapów, z których każdy będzie wiązać się z mniejszymi lub większymi niedogodnościami dla pasażerów i mieszkańców. Jesteśmy przekonani, że współpraca z wykonawcą oraz jego doświadczenie i zaangażowanie umożliwią ograniczenie utrudnień do minimum, a prace przebiegną zgodnie z założonym harmonogramem

– powiedział prezes zarządu WKD Michał Panfil.

Zdaniem radnego województwa mazowieckiego, przewodniczącego Klubu KO, Krzysztofa Strzałkowskiego budowa nowego toru WKD na odcinku Grodzisk-Podkowa Leśna to inwestycja kluczowa.

WKD już przed wojną była bardzo ważnym elementem układu komunikacyjnego stolicy, a w ostatnich latach, po licznych modernizacjach taboru kolejowego, stała się wizytówką podwarszawskich miejscowości po zachodniej stronie aglomeracji warszawskiej. Spółka ma już świetny tabor, ale – co jest wyjątkiem wśród spółek kolejowych – sama zarządza swoimi torami, infrastrukturą szynową, a ta wymaga modernizacji. Warunkiem pełnej przepustowości jest dwutorowość na całej linii, na której operuje WKD i dzisiaj mamy możliwość rozpocząć tę inwestycję, współfinansowaną ze środków europejskich oraz budżetu samorządu województwa mazowieckiego

– powiedział Strzałkowski.

Umowa na budowę drugiego toru na linii kolejowej pomiędzy Podkową Leśną i Grodziskiem Mazowieckim została podpisana w dniu 10 maja 2022 roku. Po nowym drugim torze, którego budowa została zaplanowana w pierwszej fazie realizacji inwestycji, pasażerowie powinni pojechać już w I kwartale 2023 roku. Wraz z jego otwarciem rozpocznie się rozbiórka oraz kompleksowa przebudowa toru istniejącego.

PAP/AS

Przyjechały kolejne nowe pociągi Impuls 2 dla SKM

Exit mobile version