Site icon ZycieStolicy.com.pl

Rozpoczęto wymianę schematów metra, na których dodano już nowe stacje

brodno metro

W nocy z wtorku na środę rozpoczyna się wymiana oznaczeń dla pasażerów na drugiej linii metra. Ma to związek z coraz bliższym terminem otwarcia nowych stacji podziemnej kolejki na Bemowie i Targówku.

Dobiegają już końca prace na nowych docinkach metra. Otwarcie nowych stacji jest coraz bliżej. Na Woli i Bemowie będą dwie stacje (Ulrychów i Bemowo) i trzy na Targówku (Zacisze, Kondratowicza i Bródno).

Zarząd Transportu Miejskiego rozpoczyna wymianę informacji pasażerskiej w metrze. Jest tego wiele. To kasetony nad peronami i nad wejściami na perony, mapy sieci komunikacji miejskiej, schematy linii podziemnej kolei.

Zmienią się krańce linii, dojdą nowe stacje, na których trzeba oznaczyć możliwości przesiadek. Do wymiany jest kilkaset kasetonów, map i schematów oraz kilka tysięcy naklejek w wagonach

– przekazał ZTM.

Pracownicy Metra Warszawskiego zajmą się wymianą naklejek ze schematami linii metra nad drzwiami wewnątrz wagonów i z planami komunikacji szynowej, które są obok drzwi. To około 3 tysięcy naklejek, więc wymiana rozpoczyna się już teraz. Jak zaznaczył ZTM, dodatkowym utrudnieniem jest też to, że nie wszystkie pociągi „nocują” na terenie STP Kabaty, niektóre mają też przerwy technologiczne, a przecież naklejki można wymieniać tylko wtedy, kiedy pociąg nie jest na trasie.

Największym wyzwaniem jest wymiana kasetonów nad przejściami i peronami. To są prace na wysokości i wykonują je przeszkoleni pracownicy, mający odpowiednie uprawnienia. „Prace zostały zlecone firmie wybranej w przetargu. Wykonawca ma doświadczenie w tego typu operacjach, bo ZTM współpracował z nim przed otwarciem poprzednich odcinków drugiej linii metra” – zaznaczył ZTM. Kasetony mają nawet po 4 metry długości, więc doświadczenie przy takiej pracy jest bardzo ważne.

Od razu wymienione zostaną kasetony na całej drugiej linii, czyli w momencie uruchomienia pierwszego z nowych odcinków na stacjach pojawią się już docelowe oznaczenia krańców – Bemowo i Bródno oraz nazwy nowych stacji. Jak wyjaśnił ZTM, dzięki temu nie trzeba będzie dwukrotnie przygotowywać i montować kasetonów, i pracować przy funkcjonującym metrze; to także niższe koszty całego przedsięwzięcia.

Aby nie utrudniać pasażerom korzystania z metra i zachować maksimum bezpieczeństwa dla pracujących montażystów, prace prowadzone będą po zakończeniu kursowania pociągów. W dni powszednie do dyspozycji są cztery godziny, ale w weekendy, gdy metro wozi pasażerów do późnych godzin nocnych, ten czas skraca się o połowę.

Dlatego operacja będzie rozłożona w czasie i przez pewien czas na stacjach można będzie zobaczyć zarówno nowe, jak i stare oznaczenia. Przeprowadzenie takiej wymiany jednej, ostatniej nocy przed otwarciem nowych stacji jest zwyczajnie niemożliwe

– wyjaśnił ZTM.

Inaczej wygląda sytuacja ze zmianą map i schematów na peronach. To zadanie jest prostsze i mniej czasochłonne, dlatego informacje będą wymieniane dwukrotnie, tak, aby podstawowe dane o sieci stołecznej komunikacji miejskiej były jak najbardziej aktualne. Natomiast wymiana map i schematów na linii M1 zacznie się później – kilka dni przed otwarciem stacji na Targówku.

Do wydruku i umieszczenia na stacjach jest prawie 900 sztuk materiałów informacyjnych (schematy, mapy) o łącznej powierzchni ok. 664 m kw.

Dla porównania stanowi to powierzchnię prawie 147 400 Warszawskich Kart Miejskich lub pola karnego boiska na stadionie piłkarskim

– zaznaczył ZTM. Koszt całej wymiany to około 210 tys. złotych.

PAP/AS

Przez tydzień metro na Targówku będzie kursować na skróconej trasie

Exit mobile version