Site icon ZycieStolicy.com.pl

R. Trzaskowski o SCT: Nie chcemy się dusić w centrum, dlatego ograniczymy wjazd trujących samochodów do centrum

Rafal Trzaskowski

Będziemy ambitni w sprawie strefy czystego powietrza w Warszawie, nie chcemy się dusić w centrum miasta w zimowe bezwietrzne dni, dlatego chcemy ograniczyć wjazd tych najbardziej trujących samochodów do centrum – powiedział prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski w TVN 24.

Przebywający na szczycie klimatycznym COP 28 w Dubaju Trzaskowski był w środę gościem TVN 24, gdzie został zapytany o planowaną w Warszawie strefę czystego transportu, do której zabroniony będzie wjazd samochodów niespełniających określonych standardów emisji spalin. Rada miasta ma głosować nad tą kwestią w czwartek.

„Będziemy w tej sprawie ambitni, dlatego, że nie chcemy się dusić w centrum miasta w związku ze smogiem, przez te dni, w których mamy mróz i nie mamy wiatru. Musimy podejmować tutaj ambitne decyzje, musimy redukować tlenki azotu – nie ma innego wyjścia – i dlatego chcemy ograniczyć wjazd tych najbardziej trujących samochodów, dwudziestoletnich samochodów do centrum miasta, gdzie jakość powietrza niestety jest w zimowe dni zła” – powiedział Trzaskowski.

Jak zaznaczył, „wsłuchujemy się w głosy mieszkańców”.

„Dlatego są okresy przejściowe, przede wszystkim dla mieszkańców tej strefy, dla naszych seniorów, dlatego, że mają oni utrudnione zadanie. Natomiast nie ma innego wyjścia, tak robi cała Europa i cały świat, takie są zresztą zobowiązania, które – uwaga – rząd PiS zapisał w KPO i kamieniach milowych, a my na serio traktujemy walkę z ociepleniem klimatu i walkę o zdrowie naszych obywateli” – zadeklarował prezydent miasta.

Pytany, czy proponowane przepisy nie idą zbyt szybko i zbyt daleko, Trzaskowski odparł, że zaproponowana została większa, w stosunku do wyjściowej, obejmującej ścisłe centrum, propozycja strefy czystego powietrza. „Natomiast radni proponują, by wrócić do tej naszej wyjściowej propozycji, żeby te strefa była mniejsza i obejmowała ścisłe centrum. Zaproponowaliśmy cały plan dochodzenia do czystego powietrza, to nie jest tak, że wydarzy się to natychmiast” – mówił.

„Po roku czy dwóch, tutaj radni podejmą decyzję, będziemy eliminowali te najbardziej trujące samochody, zwłaszcza dieslowskie, dwudziestoletnie” – dodał wskazując, że wedle wyliczeń „na początku te przepisy obejmą 2 proc. pojazdów”. „Wierzę w to, że Polki i Polacy będą po prostu pozbywali się tych najbardziej trujących samochodów – można pozbyć się samochodu, który ma dwadzieścia kilka lat i przesiąść się na samochód, którym a 10 czy 12 lat i po prostu nie truje tak środowiska” – stwierdził Trzaskowski.

Prezydent Warszawy zaznaczył, że równolegle z wprowadzaniem nowych przepisów rozwijana jest sieć komunikacji miejskiej. „Będziemy sięgali po kolejne środki z UE, żeby ta komunikacja była jak najlepsza, żeby zostawić samochód poza ścisłym centrum i po prostu przesiąść się do komunikacji miejskiej – tak dzieje się na całym świecie” – powiedział.

„Jeżeli nie będziemy odważnie walczyć z ociepleniem klimatu, to planeta nam się po prostu spali. Trzeba jasno o tym mówić – naprawdę mamy do czynienia z katastrofą, i albo odpowiedzialni politycy schowają głowę w piach, albo będą na serio walczyli z tą katastrofą, która powoduje nawalne deszcze, susze, że temperatury za chwilę pójdą tak do góry, że zmiana stanie się nieodwracalna” – mówił Trzaskowski.

Według nowego projektu uchwały złożonej do Rady Warszawy, SCT obejmie ponad dwukrotnie większy obszar: całe dzielnice Śródmieście, Żoliborz i Praga Północ, prawie całą Ochotę (poza SCT pozostanie fragment z CH Reduta i ul. Mszczonowską oraz Dworzec Zachodni) i Pragę Południe (poza SCT pozostanie Olszynka Grochowska: niezamieszkały obszar PKP i rezerwatu przyrody), większość Mokotowa (poza SCT pozostaną Sadyba, Stegny, Augustówka i część Służewca), około połowę Woli (do al. Prymasa Tysiąclecia).

Exit mobile version