W co gra Zarząd Portu Morskiego Gdynia? Poprzedni przetarg na terminal zbożowy wzbudzał wiele kontrowersji, ale obecny coraz bardziej kojarzy się z ustawką.
Warunkowy wybór dzierżawcy ZMPG planuje dokonać z początkiem października 2024 r. Podobnie jak w przypadku przetargu sprzed roku wymagane będą zgody Walnego Zgromadzenia ZMPG oraz ministra infrastruktury. ZMPG planuje zawrzeć umowę dzierżawy terminala z końcem grudnia 2024 r.
Przypomnijmy. 8 listopada 2023 r. ówczesny Zarząd Morskiego Portu Gdynia ogłosił, że przetarg wygrało konsorcjum: Szczecin Bulk Terminal, Tapini, Ribera, związane ze światowym potentatem handlu zbożem, firmą Vittera. Zawarto przedwstępną umowę dzierżawy terminala do 2053 r., a dzierżawca zaoferował minimalny roczny przeładunek na poziomie 2 mln ton.
Wybór ten wzbudził niezadowolenie środowisk rolniczych obawiających się dominacji Viterry na polskim rynku, a politycy w tym ministrowie głośno zaczęli żądać unieważnienia przetargu. W efekcie zwycięskie konsorcjum nie dostało wymaganej prawem zgody Ministerstwa Infrastruktury na dzierżawę, co uzasadniono względami bezpieczeństwa państwa o charakterze niejawnym. Decyzja ta została zaskarżona do sądu administracyjnego.
23 maja tego roku ogłoszono nowy przetarg, a 3 lipca nastąpiło otwarcie ofert wstępnych. Złożyło je pięć podmiotów: Krajowa Grupa Spożywcza; konsorcjum: Speed, Tridente, Astar; OT Port Gdynia; konsorcjum: Szczecin Bulk Terminal, Tapini, Ribera; Mondry.
https://zyciestolicy.com.pl/po-co-kgsowi-terminal-zbozowy-w-porcie-w-gdyni/
Wszyscy dzierżawcy spełnili warunki udziału w postępowaniu i zostali zaproszeni do drugiego etapu tj. prezentacji i omówienia ofert wstępnych, a następnie do trzeciego etapu postępowania przetargowego, tj. złożenia ofert ostatecznych. Upływa on 17 września o godz. 10.00.
Tymczasem jak informuje portal https://www.wnp.pl/logistyka/zaskakujaca-zmiana-w-przetargu-na-terminal-zbozowy-w-co-gra-zarzad-portu-gdynia,865340.html 12 sierpnia Zarząd Morskiego Portu Gdynia dokonał zmiany treści specyfikacji postępowania. Zasady przetargowe punktacji obejmują 4 kryteria:
- miesięczna suma przychodu z czynszu stałego netto – 70 pkt;
- czynsz zmienny – stawka netto za przeładunek 1 tony ładunku – 10 pkt;
- opis planowanej działalności na przedmiocie dzierżawy – 15 pkt:
- minimalny roczny przeładunek – 5 pkt.
Zamiany dokonano w kryterium nr 3. Składa się ono z czterech podkryteriów: ochrona środowiska, pojemność składowa terminalu, rata przeładunkowa, harmonogram rzeczowo-finansowy wykonania inwestycji. Pierwotnie waga poszczególnych podkryteriów (maksymalna liczba punktów) była następująca:
- ochrona środowiska – 3 punkty;
- pojemność składowa terminalu – 5 punktów;
- rata przeładunkowa – 6 punktów;
- harmonogram rzeczowo-finansowy wykonania inwestycji – 1 punkt.
W nowej wygląda to następująco:
- ochrona środowiska – 3 punkty;
- pojemność składowa terminalu – 5 punktów;
- rata przeładunkowa – 3 punkty;
- harmonogram rzeczowo-finansowy wykonania inwestycji – 4 punkty.
Na znaczeniu straciła rata przeładunkowa (o trzy punkty). Zyskał za to harmonogram rzeczowo-finansowy wykonania inwestycji (o trzy punkty).
Zapytany o przyczynę zmiany ZPMG wyjaśnił, iż Podstawą jest treść rozdziału XXIII pkt 3 Specyfikacji Postępowania, zgodnie z którą ZMPG zastrzegł sobie prawo zmiany SP (każdego z jej elementów), w tym warunków postępowania, przed upływem terminu składania ofert ostatecznych bez podania przyczyny i bez ponoszenia jakichkolwiek skutków prawnych i finansowych tej zmiany – czytamy w nadesłanej odpowiedzi podpisanej przez Biuro Strategii i Analiz Rynkowych.
Zmiana wag podkryteriów ma na celu wzmocnienie gwarancji dla ZMPG terminowego i całościowego zrealizowania harmonogramu w zakresie rzeczowym i w zakresie gwarantowanej minimalnej kwoty wydatków”… Dla oceny w zakresie kryterium „Opis planowanej działalności na przedmiocie dzierżawy” istotne znaczenie będzie miała propozycja modernizacji terminalu zbożowego w taki sposób, aby stał się jednym z najnowocześniejszych terminali zbożowych w Polsce, zdolnym do efektywnej obsługi samochodów ciężarowych, pociągów oraz statków typu Panamax. Realizacja gwarantowanych zamierzeń inwestycyjnych pozwoli istotnie zwiększyć potoki eksportu zbóż przy zachowaniu publicznego dostępu do terminalu – odpowiada Biuro Strategii i Analiz Rynkowych ZMPG.
Papier wszystkie przyjmie.
A zatem najpierw unieważniono pierwotny przetarg, który okazał się nie po myśli rządzących a następnie ogłoszony nowy, co jak podnosili uczestnicy postępowania da nieuczciwą przewagę nowym podmiotom, w tym m.in. Krajowej Grupie Spożywczej, które na podstawie ofert w poprzednim przetargu będą w stanie ocenić możliwości konkurencji i przebić w ten sposób ich oferty. Co więcej ministrowie, politycy głośno wyrażali pogląd, że dzierżawcą terminala ma być Krajowa Grupa Spożywcza.
Teraz zmieniono specyfikację przetargową w ten sposób by zyskało podkryterium bardzo uznaniowe oparte nie na twardych liczbach, ale trudno weryfikowalnej treści.
Trudno nie mieć w tej sytuacji wątpliwości co do uczciwości i rzetelności całego przetargu. A co jeżeli o zwycięstwie w przetargu zadecydują akurat punkty za zmienione podkryterium?
Ponadto ZMPG i Minister Infrastruktury jakoś nie chcą uwzględnić, że decyzja o unieważnieniu poprzedniego przetargu została zaskarżona i będzie przedmiotem rozstrzygnięcia sądu administracyjnego. Nie kto inny jak obecna koalicja rządząca miała na swoich sztandarach frazesy i hasła praworządności oraz respektowania orzeczeń sądów? A jak jest w tej sprawie?
Jak zauważa portal wnp.pl – Na rynku słychać, że to, co się stało w przetargu na terminal zbożowy w Gdyni, można porównać do gry w pokera przy otwartych kartach.
Niektórzy złośliwcy dopowiadają, że to gra przy otwartych kartach, i z szulerem zmieniającym zasady w trakcie gry.