Site icon ZycieStolicy.com.pl

Przedłużanie życia produktom to recepta na oszczędne gospodarowanie zasobami i ochronę Planety

ziemia

Model gospodarki obiegu zamkniętego (GOZ) wpływa na ograniczenie zużycia cennych zasobów i surowców naturalnych, przedłużenie użytkowania wykonanych z nich produktów oraz na znaczącą redukcję odpadów. Zrównoważony rozwój związany jest ściśle z odpowiedzialną i świadomą konsumpcją. Takie zasady wpisane zostały do strategii „People & Planet Positive” firmy IKEA, która przekształca swoją działalność biznesową w model circular economy. O podejmowanych przez firmę inicjatywach i działania, które służą realizacji tej  globalnej idei, rozmawiamy z Agatą Czachórską, liderką projektu Circular IKEA w Polsce.

 – Od jak dawna firma angażuje się w tę nową formułę działalności biznesowej?

– Efektywne i mądre wykorzystywanie zasobów naturalnych oraz zrównoważony rozwój towarzyszą firmie IKEA od zawsze. To jest podstawa naszego działania, natomiast do strategii „People & Planet Positive”  te zasady wpisano w 2012 roku, a rok temu dodatkowo  je zaktualizowano, wskazując na kierunek w jakim podążamy. Gospodarka obiegu zamkniętego jest  jedną z najważniejszych recept na szanowanie zasobów naturalnych. Nowy model działalności biznesowej wiąże się  bezpośrednio z globalnymi wyzwaniami jakie przez nami stoją. Dotkliwe skutki zmian klimatu, kurczące się zasoby planety, nierówności społeczne i niezrównoważona konsumpcja musiały znaleźć odzwierciedlenie w nowym podejściu do naszej działalności. Przekształcając tradycyjny biznes w cyrkularny, staramy się na wszystkich etapach wprowadzać idee circular economy w trosce o oszczędne gospodarowanie zasobami naturalnymi.  Chętnie dzielimy się swoimi doświadczeniami przy okazji  różnych inicjatyw, m.in. takich, jak druga edycja Circular Week w Polsce. IKEA jest jednym z głównych partnerów tego wydarzenia, które potrwa do 13 października. Jesteśmy dumni z tego, że możemy się aktywnie włączać w działania promujące zrównoważony rozwój gospodarki, postaw i zachowań konsumenckich.

– Na czym konkretnie polega transformacja działalności biznesowej IKEA w kierunku cyrkularnym?

– Na zmianach systemowych, jakie wprowadzamy w naszej działalności. Rozwijamy nowe  produkty w oparciu o cyrkularne wzornictwo, z wykorzystaniem materiałów odnawialnych i pochodzących z recyklingu. Mamy specjalny przewodnik dla  projektantów  i osób, które zajmują się wzornictwem i   procesem rozwoju produktów. Podstawową  rzeczą  jest odpowiednia praca z  naszym asortymentem, tak by stawał się on coraz bardziej spójny z zasadami GOZ. Drugi obszar dotyczy współpracy z dostawcami w zakresie zrównoważonych procesów produkcji i  transportu. Trzeci obszar polega na angażowaniu naszych pracowników  i klientów w dobre praktyki, zgodne z założeniami circular economy.  Jednym ze sposobów jest przedłużanie życia produktów, którymi się otaczamy. Testujemy nowe rozwiązania i usługi, które pomagają zamykać obieg produktów i materiałów. Przykładem może być tu usługa odbioru sof i foteli, którą wiosną tego roku  testowo wprowadziliśmy  do oferty sklepów IKEA w Warszawie. W IKEA Janki, IKEA Targówek i IKEA w CH Blue City, kupując kanapę lub fotel z dostawą, nasi klienci mogą dodatkowo skorzystać z odbioru wymienianego mebla. Odebrane sofy i fotele  trafiają  następnie do fundacji Habitat for Humanity Poland, a nie na składowisko odpadów. Fundacja przekazuje te wciąż funkcjonalne meble osobom potrzebującym. To jest kolejna szansa, żeby te wciąż funkcjonalne sofy i fotele jeszcze  komuś dobrze służyły przez wiele lat. Nasi klienci stają się dzięki temu darczyńcami fundacji, jednocześnie przyczyniając się do ograniczania odpadów i bardziej cyrkularnego wykorzystania zasobów i materiałów. W czasie trwania Circular Week 2019  można skorzystać z tej usługi w specjalnej cenie 1 zł.

– Takie usługi  będą rozszerzone także na inne meble?

– Rozważamy taką możliwość, ale najpierw musimy sprawdzić, jaki rodzaj usług odpowiada naszym klientom. Musimy też ocenić jaki jest potencjał rynkowy na tego typu usługi. Nie ulega jednak wątpliwości, że bardzo nam zależy na przedłużaniu życia produktów i zawracania ich do obiegu.  Wsłuchujemy się w sugestie dotyczące usprawnienia i uatrakcyjnienia tych działań.  Z przeprowadzonych przez nas badań wynika, że ludzie odczuwają coraz większy dyskomfort wyrzucając rzeczy „na śmietnik” i chcą ograniczać marnotrawstwo. Jednocześnie często nie wiedzą, jak pozbyć się mebli w sposób przyjazny środowisku. My staramy się im w tym pomagać. Po zakończeniu testów z sofami i fotelami będziemy podejmowali kolejne decyzje, jak te działania dalej rozwijać.  Myślimy o zupełnie nowych rozwiązaniach inspirowanych modelami subskrypcji, które mają umożliwić klientom korzystanie z mebli IKEA bez konieczności ich zakupu i posiadania.

– Co to są za rozwiązania?

– Pracujemy teraz nad koncepcją nowej usługi dotyczącej wypożyczania sprzętów. Roboczo nazywamy ją „meble jako usługa”. Ten pomysł jest jeszcze w bardzo wczesnej fazie rozwoju. Polska jest jednym z czterech pierwszych rynków obok Holandii, Szwajcarii i Szwecji, gdzie przeprowadzone zostały badania rynku w tym zakresie i testowane są prototypowe modele tej usługi. W 2020 r. mają do nas dołączyć kolejne kraje, w których jest obecna IKEA (w sumie będzie to 30 rynków). Klienci będą mogli  „wypożyczyć” meble zamiast je kupować. Jaką formę przyjmie ta usługa, czy to będzie leasing czy wynajem,  to będzie zależało od grupy klientów, do których będzie ona skierowana. Ważne tutaj jest to, że chcemy dać dostęp do mebli IKEA bez konieczności ich kupowania. To będzie ułatwiało  zmianę aranżacji wystroju mieszkania, gdy w naszym domowym życiu pojawiają się zmiany tęgi wymagające, np. pojawia się w rodzinie nowa osoba. Widzimy też, że takie rozwiązanie  pomoże  osobom, które się często przeprowadzają. Bywa, że posiadane meble nie pasują do nowego mieszkania lub do nowej sytuacji. Dzięki naszej inicjatywie ten problem będzie można łatwo rozwiązać, jednocześnie będąc bardziej przyjaznym planecie. Jednym z cyrkularnych aspektów tego rozwiązania, jest to, że przy zakończeniu wynajmu mebli my zadbamy o to, by mogły być one ponownie wykorzystane. Chcemy dać klientowi wybór. Będzie można wykupić albo przedłużyć najem. Jeśli klient zdecyduje się na zakończenie najmu, my te  meble odbierzemy i je odświeżymy, aby dać im drugie życie. Stół z litego drewna nie jest przecież odpadem. Wystarczy niewielka rewitalizacja, aby przywrócić mu atrakcyjny wygląd i może służyć innym użytkownikom przez wiele lat. Podobnie jest z pozostałymi meblami. Jeśli takie działania staną się powszechną praktyką, będziemy mogli znacząco ograniczyć zużycie zasobów naturalnych –  surowców i energii, zmniejszając negatywny wpływ na planetę. Jeśli wszyscy nie zadbamy o zrównoważoną produkcję i nie powstrzymamy tego pędu przed nadmierną eksploatacją zasobów naturalnych, to przyszłym pokoleniom zostawimy Ziemię w stanie, w którym nikt z nas nie chciałby żyć.

– Circular Week jest okazją, żeby to Polakom uświadamiać?

– Wszystkie wydarzenia „Międzynarodowego Tygodnia Gospodarki Obiegu Zamkniętego – Circular Week”, w które tak mocno się angażujemy służą podbudzaniu społecznej świadomości i zachęcają do refleksji i zmiany modelu życia i działalności biznesowej w kierunku cyrkularnym. Każdy mały krok i każda zaangażowana osoba ma znaczenie. Dlatego przekształcając nasz biznes w cyrkularny, staramy się nie tylko inspirować naszych klientów do zrównoważonego życia w domu z poszanowaniem zasobów naszej planety, ale również im to umożliwiać i ułatwiać.  Będziemy o tym rozmawiać podczas Mazovia Circular Congress, 11 października i wymieniać się praktycznymi doświadczeniami.  Jest to wydarzenie wyjątkowe z udziałem światowych ekspertów i  praktyków, zachęcające  firmy, samorządy, organizacje pozarządowe do takich działań i  praktyk, które będą dobrze służyć planecie, a na tym nam wszystkim przecież zależy.

źródło: liderzyinnowacyjnosci.com

Tydzień dla zrównoważonego rozwoju i gospodarki obiegu zamkniętego

Exit mobile version