Kolej buduje szybką trasę Radom-Warszawa. Najbardziej zaawansowane prasę są prowadzone w powiecie grójeckim. W marcu mają ruszyć roboty przy budowie nowego toru między Warką i Radomiem. Do tej pory wykonawca modernizacji Czachówek – Warka zdemontował ponad 15 kilometrów szyn i 19 kilometrów starej sieci trakcyjnej. Usunięto stary tłuczeń. Zdemontowano część starych peronów na stacjach kolejowych. W Sułkowicach, Krężelu, Michalczewie i Gośniewicach już stoją pierwsze elementy konstrukcyjne nowych i wyższych peronów. Biuro prasowe spółki PKP PLK informuje, że ułożone zostały już ściany, tak zwane „elki”.
Wzdłuż torów zamontowano także ponad 300 fundamentów pod nową sieć trakcyjną. Równolegle gromadzone są materiały potrzebne do wykonania inwestycji. Na placu budowy jest już ponad 70 tysięcy ton tłucznia, 50 tysięcy nowych podkładów, 65 kilometrów szyn, 26 rozjazdów i 600 płyt, które zamontowane będą na przejazdach kolejowo-drogowych.
Drugi tor
Jak zapowiada PKP PLK już w marcu ma się rozpocząć kolejny etap przebudowy ostatniego odcinka linii kolejowej numer osiem Warszawa – Radom. Wykonawca rozpocznie modernizację jednotorowego odcinka pomiędzy Warką a Radomiem. Wprowadzone zostaną zmiany w komunikacji. Do lipca między Strzyżyną a Radomiem pociągi regionalne zastąpione zostaną autobusami, a składy dalekobieżne zostaną skierowane zmienioną trasą. Następnie, do stycznia 2020 roku zastępcze połączenie autobusowe będzie obowiązywało między Warką a Radomiem.
Do połowy 2021 roku między Warką a Radomiem przebudowane zostaną tory na odcinku długości 45 kilometrów. Wybudowany zostanie drugi tor. W Dobieszynie i na sześciu przystankach w: Grabowie, Strzyżynie, Kruszynie, Woli Bierwieckiej, Bartodziejach, Lesiowie mają powstać nowe perony dostosowane do potrzeb osób z trudnościami w poruszaniu się. Budowane będą trzy nowe przystanki: Stara Wola, w Radomiu przy ul. Kozienickiej i przy ulicy Żółkiewskiego. Na tym odcinku też mają być modernizowane przejazdy kolejowo-drogowe.
Środki unijne
Przebudowa kolejowej trasy numer osiem na odcinku Warka – Czachówek ma kosztować 216 milionów złotych. 85 procent kosztów pokryją pieniądze z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktury i Środowiska. Modernizacja na odcinku Warka – Radom będzie droższa. Tam prace mają kosztować 429 milionów złotych. Całość ma być gotowa w połowie 2021 roku.
W 75 minut z Warszawy do Radomia
Efektem prac ma być skrócenie czasu podróży ze 115 do 75 minut. Pociągi pojadą kolejową „ósemką” będą mogły jeździć z prędkością 160 kilometrów na godzinę.