Site icon ZycieStolicy.com.pl

Polski Alarm Smogowy do władz stolicy: więcej buspasów i „tempo 30”

PAS

Działacze Polskiego Alarmu Smogowego (PAS) zaapelowali do władz stolicy o skuteczniejszą walkę ze smogiem. Zaproponowali poprawę funkcjonowania komunikacji miejskiej, wprowadzenie większej liczby buspasów oraz ograniczenie prędkości do 30 km/h na osiedlach.

Rzecznik PAS Piotr Siergiej przypomniał podczas wtorkowej konferencji prasowej, że w marcu tego roku Komisja Europejska wezwała Polskę do działań, które miałyby doprowadzić do obniżenia emisji dwutlenku azotu w powietrzu. Zwrócił uwagę, że wśród miast wymienionych przez komisję jest Warszawa.

Wyjaśnił, że za emisję odpowiedzialny jest przede wszystkim transport samochodowy. Zapytał, co władze stolicy uczyniły, aby zrealizować unijne zobowiązania. Podkreślił, że najbardziej pilnym działaniem jest poprawa funkcjonowania transportu publicznego.

Wskazał, że ponad połowa stołecznych kierowców byłaby gotowa zrezygnować z samochodów na rzecz autobusów, tramwajów pod warunkiem poprawy działania transportu miejskiego.

Ekspert Polskiego Alarmu Smogowego Bartosz Piłat przedstawił wyniki badań przeprowadzonych przez CEM Instytut Badań Rynku i Opinii Publicznej w Krakowie na próbie 600 dorosłych z Warszawy.

Wynika z nich, że aż 78 proc. respondentów deklaruje, że po pandemii będzie częściej lub w takim samym stopniu korzystać z komunikacji zbiorowej, a 53 proc. kierowców gotowych jest ograniczyć użytkowanie samochodu na korzyść autobusu, tramwaju, metra czy roweru.

Aż 84 proc. warszawiaków uważa, że transport samochodowy ma bezpośredni związek z jakością powietrza w mieście.

Badania wskazały, że 68 proc. respondentów popiera zmiany części pasów drogowych na buspasy, a zakaz wjazdu starych samochodów z silnikiem diesla do centrów miast – 62 proc. respondentów.

Także strefy „tempo 30” na osiedlach to pomysł, który spodobał się warszawiakom. Za bardzo ważny, lub raczej ważny uważa go 67 proc. badanych.

Działacze PAS podkreślili, że pora, by włodarze miasta wsłuchali się w głos swoich wyborców, którzy oczekują konkretnych rozwiązań i są gotowi przesiąść się do punktualnej i łatwej w użytkowaniu komunikacji publicznej.

Chcemy, by pierwsze z nich powstały już za kilka miesięcy. Jest to możliwe zarówno pod względem organizacyjnym jak i technicznym

– powiedział Bartosz Piłat.

W jego ocenie do końca sierpnia miasto mogłoby utworzyć buspasy w Al. Ujazdowskich i ul. Belwederskiej; do końca listopada w al. Wilanowskiej i Dolince Służewieckiej; natomiast w przyszłym roku na Czerniakowskiej i al. Prymasa Tysiąclecia.

Postulaty, które przedstawiliśmy, nie są niczym nadzwyczajnym, to są bardzo często projekty urzędu miasta Warszawy. Chcielibyśmy, aby zrealizowano je zgodnie z zapowiedziami. To, czego my chcemy, chcą również mieszańcy Warszawy

– powiedział Piotr Siergiej. Przypomniał, że strefy „tempo 30” były jednym z punktów programu wyborczego prezydenta Rafała Trzaskowskiego.

PAP/AS

Warszawski Alarm Smogowy opublikował kontrowersyjną grafikę

Exit mobile version