ZycieStolicy.com.pl

Polska jako cel dla podmiotów działających w środowisku bezpieczeństwa

A closeup shot of the waving flag of Poland with interesting textures

Polska jako cel dla podmiotów działających w środowisku bezpieczeństwa

Jako obywatele powinniśmy mieć świadomość zmian jakie zachodzą w środowisku bezpieczeństwa naszego kraju. Wynika to z faktu, iż bezpieczeństwo to pewność (…) istnienia i przetrwania, posiadania oraz funkcjonowania i rozwoju podmiotu. Pewność jest wynikiem nie tylko braku zagrożeń (ich niewystępowania lub wyeliminowania), ale także powstaje wskutek kreatywnej działalności danego podmiotu i jest zmienna w czasie, czyli ma naturę procesu społecznego (…). Tym samym, zmienność ta powoduje, że czujemy się bezpieczni albo nie.

Abstrahując od zmian jakie zachodzą w środowisku bezpieczeństwa Polski spowodowanych działaniem czynników naturalnych (np. zmiany klimatyczne) wciąż mamy do czynienia z innymi podmiotami jakie w wyniku podejmowanych działań drastycznie zmieniają nasze czytaj polskie środowisko bezpieczeństwa. Do podmiotów tych możemy zaliczyć: państwa (np. Rosja, USA, Niemcy, Chiny), organizacje międzynarodowe (np. NATO, UE, ZBiR, WNP, Grupa Wyszehradzka), organizacje o charakterze społecznym (np. Otwarty Dialog) organizacje nieformalne (np. terrorystyczne) oraz bez wątpienia MASSMEDIA (czytaj internet, telewizja, prasa) z całą paletą kanałów komunikacyjnych powszechnie dostępnych.

Polskie środowisko bezpieczeństwa jest elementem składowym lokalnego, regionalnego oraz globalnego środowiska bezpieczeństwa tworzonego przez wskazane powyżej podmioty. Logicznym jest zatem, że gdy określony podmiot podejmuje działania, które wywołują zmiany w środowisku właściwym dla jego funkcjonowania, zmiany te poprzez efekt dyfuzji wpływają na nasze bezpieczeństwo.

W zależności od tego, który z wymienionych podmiotów podjął działania (negatywne bądź pozytywne) będziemy mogli zaobserwować proces zmian w obszarach środowiska bezpieczeństwa takich jak: Polityczny, Ekonomiczny, Militarny, Społeczny, Informacyjny czy też Infrastrukturalny (PEMSII).

Jeżeli będzie to świadome działanie podmiotu, zmierzające do osiągnięcia określonego celu, to przyjmując, że polityka zewnętrza lub wewnętrzna naszego państwa jest przeszkodą w jego osiągnięciu, adwersarz podejmie kroki zmierzające do usunięcia przeszkody. 

Dla przykładu Federacja Rosyjska jako państwo dysponuje narzędziami takimi jak dyplomacja, ekonomia (gospodarka), Siły Zbrojne, rosyjska mniejszość narodowa, MASSMEDIA, Infrastruktura Krytyczna (np. przesyłowa gazu NS2 oraz inne).   Defacto są to narzędzia pozwalające na oddziaływanie w każdym z wymienionych powyżej obszarów środowiska bezpieczeństwa PEMSII. Co więcej poprzez synchronizację działań pomiędzy tymi obszarami możliwe jest dla Rosji osiągnięcie efektu synergii, czyli efektu potęgującego efekty działań. Możemy zadać sobie pytanie: 

Czy istnieje możliwość koordynacji działań w poszczególnych obszarach PEMSII?

Odpowiedź może być tylko jedna: tak. 

Przechodząc do meritum, jakie zmiany w środowisku bezpieczeństwa Polski zachodzą na naszych oczach od ostatnich dwóch miesięcy? Tak bez wchodzenia w szczegóły, aby przykłady były czytelne dla każdego i nie podlegały dyskusji bez względu na to, która opcja polityczna jest tą naszą, jedynie słuszną.

Polityczny obszar bezpieczeństwa:

  1. Dążenie do zakończenia procesu połączenia Republiki Białorusi i Rosji w jedno państwo związkowe – FAKT.
  2. Porozumienie USA oraz Niemiec w sprawie ukończenia NS2 – FAKT.
  3. Spór ideologiczny pomiędzy dwoma wiodącymi partiami w Polsce podsycony powrotem Donalda Tuska – FAKT.

Ekonomiczny obszar bezpieczeństwa:

  1. Kończenie negocjacji do Europejskiego Funduszu Odbudowy – FAKT.
  2. Przyjęcie przez KE pakietu wniosków związanego z planem Fit for 55 – FAKT.

Militarny obszar bezpieczeństwa:

  1. Trwający od 2014 r. konflikt zbrojny z Rosją i Ukrainą – FAKT.
  2. Wspólne strategiczne ćwiczenia pk. ZACHÓD-21 – FAKT.

Społeczny obszar środowiska bezpieczeństwa:

  1. Spór pomiędzy Polską, a KE w sprawie wyroku TSUE odnoszącego się do zachodzących reform w polskim sądownictwie – FAKT.
  2. Trwająca pandemia – FAKT.

Informacyjny obszar środowiska bezpieczeństwa:

  1. Operacja Informacyjna prowadzona przez Moskwę mająca na celu zmianę postrzegania rzeczywistych działań Rosji przez społeczeństwo własnego kraju, Europy i Świata – FAKT.
  2. Działania rosyjskich hakerów – FAKT.

Infrastrukturalny obszar środowiska bezpieczeństwa:

  1. Bliski koniec budowy NS2 – FAKT.
  2. Trwająca budowa BALTIC PIPE – FAKT.

Umieszczając powyższe „procesy” zachodzące w naszym środowisku bezpieczeństwa na grafie otrzymujemy poniższe zobrazowanie wyzwań, szans i zagrożeń jakie są generowane w naszym środowisku bezpieczeństwa:

Zrzut ekranu 2021 07 23 o 09.56.28

Rys.: Zestawienie wyzwań, szans i zagrożeń w aspekcie zmian zachodzących na skutek działań w polskim środowisku bezpieczeństwa podejmowanych przez różne podmioty [opracowanie własne]

Dla potwierdzenia powyższych stwierdzeń w obszarze informacyjnym, poniżej przykłady działania w ramach trwającej rosyjskiej Operacji Informacyjnej oficjalnie potwierdzone przez organ UE – Komórkę Unii Europejskiej ds. syntezy informacji o zagrożeniach hybrydowych (ang. Hybrid Fusion Cell), która osiągnęła swoją zdolność operacyjną w lipcu 2017 r. prowadzącą portal https://euvsdisinfo.eu/.

Rys.: Rosyjska Operacja Informacyjna skierowana przeciwko Polsce [opracowanie własne, grafiki zaczerpnięte z https://euvsdisinfo.eu/news/]

REASUMUJĄC:

Nie ulega wątpliwości, że obecna sytuacja w środowisku bezpieczeństwa Polski generuje większą ilość zagrożeń niż szans, czy też wyzwań. Co gorsze zagrożenia te mają w odniesieniu do Polski charakter kompleksowy, czyli zachodzą zarówno w środowisku globalnym, regionalnym jak i lokalnym. 

Musimy sobie odpowiedzieć na pytanie: Czy Polska jest obecnie celem dla podmiotów działających w środowisku bezpieczeństwa? 

Istotnym zatem jest ich dokładne sprecyzowanie oraz opracowanie planów alternatywnych, które pozwolą na podjęcie działań wyprzedzających lub pozwalających na zminimalizowanie skutków negatywnych – patrz zwiększenie ilości szans w polskim środowisku bezpieczeństwa.

FAKTEM jest, że jesteśmy silni tylko wtedy, gdy mamy świadomość sytuacyjną oraz własny potencjał do obrony.

Na koniec podkreślę, że wciąż aktualne jest pytanie dotyczące prawdziwych celów strategicznego ćwiczenia ZBiR pk. ZACHÓD-21, w aspekcie białoruskim jak i ukraińskim.

„Zwiad wytycza szlak”

 

1 Redakcja naukowa R. Zięba, „Bezpieczeństwo międzynarodowe po zimnej wojnie”, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, ISBN 978 -8 3 – 6050I-92- 4, Warszawa 2008, s. 16 oraz R. Zięba, O tożsamości nauk o bezpieczeństwie, Zeszyty Naukowe AON nr 1 (86) 2012, Warszawa 2012, s. 7.

Exit mobile version