Site icon ZycieStolicy.com.pl

Pojazdy uprzywilejowane dostaną dodatkowy sygnał do ostrzegania kierowców? Sprawdź jaki!

ambulans 1

Karetki, radiowozy i wozy strażackie dostaną dodatkowy sygnał do ostrzegania kierowców na drogach. Oprócz stosowanych dziś świetlnego i dźwiękowego służby korzystające z pojazdów uprzywilejowanych będą korzystać z sygnału radiowego. Pracę nad taką ustawą rozpoczął nowo utworzony Parlamentarny Zespół ds. Trzeciego Sygnału dla Pojazdów Uprzywilejowanych.

Czym będzie „trzeci sygnał”?

Trzeci sygnał będzie urządzeniem, które ułatwi przejazd pojazdom uprzywilejowanym. Na posiedzeniu zespołu argumentowano tę potrzebę licznymi wypadkami, w których brały udział pojazdy uprzywilejowane. Kierowcy słuchając głośno radia lub muzyki często nie są w stanie usłyszeć dźwięków alarmowych np. karetki.

Podczas pierwszego posiedzenia komisji, można było usłyszeć takie argumenty:

Każdy taki wypadek może grozić śmiercią nie tylko osoby w potrzebie, ale również samych ratowników. Mają być na miejscu jako pierwsi, ale często sami potrzebują pomocy. To strażacy, ratownicy medyczni, policjanci. Od ich reakcji zależy zdrowie i życie nas wszystkich. Niestety wielu kierowców zdaje się nie rozumieć jak ważne jest ustąpienie miejsca karetce czy Straży Pożarnej. (…) Dzięki tzw. trzeciemu sygnałowi służby mogą zyskać cenne minuty

Jak będzie działał „trzeci sygnał”?

Dzięki zamontowaniu w karetkach, radiowozach czy wozach straży pożarnej specjalnego urządzenia pojazdy te będą mogły emitować sygnał radiowy nadający komunikat słowny: „Uwaga! Pojazd na sygnale. Proszę ułatwić przejazd”. Taki komunikat usłyszy każdy kierowca, który będzie miał radio w promieniu kilku metrów. Co najistotniejsze, nie będzie miało znaczenia, jakiej stacji słucha. Każda audycja zostanie na chwilę przerwana. Komunikat zostanie nadany nawet wtedy, gdy kierowca nie będzie słuchał radia. Odbiorniki radiowe od wielu lat wykorzystują system RDS, choćby do wyświetlania komunikatów tekstowych. Jedną z funkcji RDS jest TP/TA, czyli opcja przerywania działania odtwarzaczy MP3 czy CD na rzecz nadania komunikatów radiowych.

Pomysłodawcy wprowadzenia trzeciego sygnału argumentują, że stosowane dziś sygnały świetlne i dźwiękowe w niektórych sytuacjach są nieskuteczne – słabo widoczne i słabo słyszalne – szczególnie jeśli kierowca słucha głośno muzyki. Trzeci sygnał umożliwi wcześniejszą reakcję, która umożliwi w miarę wczesne utworzenie korytarza życia. Kierowcy bardzo szybko będą mogli zorientować się o nadjeżdżającym pojeździe uprzywilejowanym. Urządzenie nadaje z odległości 200 m, komunikat nadawany jest jednocześnie w formie tekstowej i głosowej.

Nie wiadomo jeszcze kiedy zostaną wprowadzone zmiany oraz czy ostrzeżenia będą też w innych językach.

Pijany kierowca tira taranował pojazdy jadąc pod prąd! [WIDEO]

Exit mobile version