Site icon ZycieStolicy.com.pl

Podwarszawski Sulejówek z pomocą dla wojsk aeromobilnych

Sulejówek

Podwarszawski Sulejówek z pomocą dla wojsk aeromobilnych

Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej (WITPiS) z Sulejówka oraz spółka STEKOP, Auto Podlasie i AP Solutions opracowały załogowo-bezzałogowy pojazd wysokiej mobilności o nazwie TAERO.

To pojazd o napędzie na obie osie, gotowy do działań w terenie. Nawet trudnym. I co ważne posiadający opcję platformy desantowej.

TAERO w wersji skrzyniowej występuje jako pojazd logistyczny, obok pojazdu RECON, który może stanowić mobilne stanowisko sterowania i kontroli. Ponadto jest jeszcze klasyczny PWA AERO z zabudową dla desantu. Co ważne, 6. BPD już odbiera kolejne pojazdy aeromobilne.

W tym miejscu warto przypomnieć, że TAERO powstał w oparciu o doświadczenia zdobyte przez poszczególnych członków konsorcjum przy dostawach załogowych pojazdów PWA dla 6. Brygady Powietrznodesantowej im. gen. bryg. Stanisława Sosabowskiego (6. BPD).

Pojazd został dopuszczony do poruszania po drogach publicznych i bezdrożach w trybie załogowym (z kierowcą).

Zależnie od sytuacji i zagrożeń, pojazd może zostać przekonfigurowany w tryb bezzałogowy w krótkim czasie.

W trybie bezzałogowym oferuje on możliwość jazdy w trybie zdalnego sterowania i jazdy autonomicznej po zadanej przez operatora trasie, jazdy w trybie „follow me” za żołnierzem lub za innym pojazdem, jazdy w trybie wahadłowym pomiędzy wyznaczonymi punktami. Inaczej mówiąc może być tzw. mułem.

A także pojazdem operowania jako szpica w kolumnie marszowej, jazdy w tandemie z pojazdem opancerzonym.

Pojazd wyposażony jest w napęd wysokoprężny spalinowy o mocy 130 KM oraz pomocniczy elektryczny o mocy 50 kW. Masa własna pojazdu wynosi 2800 kg, a jego ładowność to kolejne 1000 kg.

Kończąc, warto wiedzieć, że obecnie WITPIS zajmuje się budową i eksploatacją maszyn transportowych, analizą, ekspertyzami, certyfikacją różnego rodzaju pojazdów czy ich badaniami przed wprowadzeniem do uzbrojenie.

Exit mobile version