Przedstawiciele samorządu województwa mazowieckiego wspólnie z miastem Sulejówek i PKP podpisali z wykonawcą umowę na budowę tunelu w Sulejówku. Zastąpi on jeden z najczęściej uczęszczanych przejazdów kolejowych w Polsce.
Współinwestorami budowy tunelu w Sulejówku są dwa samorządy: województwo mazowieckie i miasto Sulejówek oraz spółka kolejowa. „Wartość przedsięwzięcia wraz z wykupami gruntów, budową, nadzorem to około 76 mln zł. PKP PLK S. A. pokryje 50,52 proc. kosztów, samorząd województwa mazowieckiego – 42,02 proc., a miasto Sulejówek – 7,46 proc.” – przekazał samorząd województwa mazowieckiego.
Marszałek województwa Adam Struzik zaznaczył, że budowa tunelu w Sulejówku to długo oczekiwana inwestycja.
Trójstronną umowę dotyczącą realizacji tego przedsięwzięcia podpisaliśmy już w 2016 r. Niestety, aby mogła ona ruszyć potrzebne było przeprowadzenie solidnej analizy pod kątem formalno-prawnym
– zauważył marszałek.
Dziś można powiedzieć, że jesteśmy na ostatniej prostej. Podpisujemy umowę z wykonawcą. Co oznacza, że za kilkanaście miesięcy mieszkańcy Sulejówka i okolic będą mogli przemieszczać się w sposób bezkolizyjny i komfortowy. To efekt współpracy pomiędzy dwoma samorządami a spółką PKP PLK
– dodał Adam Struzik.
Według planów zamiast obecnego przejazdu kolejowego w Sulejówku powstanie tunel o długości 90,5 metra. Powstaną też chodniki, ścieżka rowerowa oraz windy osobowe.
W planach jest również przebudowa torowiska oraz skrzyżowań i dróg wraz z dojazdami do posesji, a także stworzenie ciągów pieszo-rowerowych. Konieczna jest też przebudowa sieci energetycznej, wodociągowej i gazowej
– zapowiedział samorząd mazowiecki.
Dzisiejsze spotkanie to zwieńczenie kilku lat wysiłków i pracy wszystkich partnerów tej niezwykle ważnej inwestycji. Jako samorząd województwa przeznaczymy na jej realizację niemałą kwotę, bo ponad 30 mln zł. Te środki to przede wszystkim inwestycja w bezpieczeństwo i komfort kierowców
– podkreśliła członkini zarządu województwa mazowieckiego Elżbieta Lanc.
Z kolei burmistrz Sulejówka Arkadiusz Śliwa wskazał, że podpisanie umowy kończy ponad 6-letni okres przygotowań najważniejszej w historii Sulejówka inwestycji.
W 2016 roku, wspólnie z władzami województwa mazowieckiego oraz PKP PLK podjęliśmy się tego wyzwania wiedząc, że będziemy pionierami. Żaden samorząd w Polsce po 1990 r. nie realizował takiej inwestycji w partnerstwie z PKP PLK. W dodatku mieliśmy tu dwa samorządy reprezentujące dwa różne szczeble świata samorządowego – miasto i województwo
– mówił Śliwa.
Budowa tunelu w tym miejscu, tuż obok wspaniałego nowo otwartego Muzeum Józefa Piłsudskiego, nie tylko połączy Sulejówek, miasto historycznie podzielone linią kolejową nr 2 Paryż-Terespol, ale przede wszystkim sprawi, że tysiące kierowców przestanie stać w ogromnych korkach tracąc czas, nerwy i pieniądze. Chciałbym bardzo podziękować wszystkim, dzięki którym dziś cieszymy się z tej umowy
– dodał burmistrz Sulejówka.
Według podpisanej we wtorek umowy na realizację inwestycji wykonawca będzie miał 14 miesięcy.
PAP/AS