We wtorek podpisano umowę na budowę nowej trasy tramwajowej na Kasprzaka. Pierwszy tramwaj pojedzie już za dwa lata – poinformowały Tramwaje Warszawskie.
Tramwaje Warszawskie podpisały umowę na budowę nowej trasy tramwajowej na Woli. Licząc 3,5 kilometra linia na ulicy Kasprzaka zapewni szybki dojazd do stacji metra Rondo Daszyńskiego i rondo ONZ. Wykonawca ma 20 miesięcy na realizację zadania od daty podpisania umowy. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem to pierwszy tramwaj wyjedzie na torowisko na Kasprzaka jesienią 2023 roku.
To odcinek niezwykle istotny. Dzięki niemu mieszkańcy rozwijających się osiedli na Odolanach otrzymają bardzo komfortowe połączenie z centrum miasta, również ze stacją przesiadkową na rondzie Daszyńskiego. Ta nowa linia będzie też powiązywała, wraz z idącą równolegle linią tramwajową na Wolskiej, stację kolejową PKP Wola. Stacja ta niebawem, przy okazji remontu linii średnicowej stanie się ważnym korytarzem transportowym dla mieszkańców Warszawy, a w przyszłości będzie wykorzystywana na potrzeby ruchu aglomeracyjnego
– powiedział podczas wtorkowej konferencji wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski.
Prace będą prowadzone na odcinku o długości niemal 3,5 km. Między ulicą Wolską a ulicą Skierniewicką zostaną wybudowane nowe tory o długości około 2,3 km. A istniejące już tory na Wolskiej i Kasprzaka, o długości ok. 1,2 km, zostaną zmodernizowane.
Pasażerowie skorzystają z sześciu nowych peronów na przystankach: przy Płockiej, przy przystanku kolejowym Warszawa Wola oraz przy ul. Ordona. Wszystkie przystanki będą przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, opiekunów z dziećmi w wózkach i seniorów. Do przystanku przy ul. Ordona, który będzie poniżej poziomu terenu będzie można dostać się windą i z pomocą pochylni. Będzie „zielona fala” a tory na ul. Kasprzaka, tak jak na Grochowskiej, zostaną obsadzone rozchodnikiem.
Podpisana umowa jest trójstronna. Oprócz Tramwajów Warszawskich i wykonawcy inwestycji – firmy Strabag, trzecim podmiotem jest MPWiK.
Tak koordynujemy inwestycje, żeby nie rozkopywać dwa razy tego samego miejsca
– wyjaśnił prezes Tramwajów Warszawskich Wojciech Bartelski.
Mieszkańcy rozbudowujących się osiedli dostaną dzięki temu nową sieć wodno-kanalizacyjną
– dodał. Zaznaczył też, że największym wyzwaniem będzie skorelowanie budowy nowego obiektu drogowego przy zbiegu ulic Kasprzaka i Wolskiej.
To miejsce będzie krytyczne, bo zmieni się tam całkowicie organizacja ruchu. Czeka nas wiele utrudnień
– powiedział prezes.
Ten krótki kawałek to ważna część planu, który będziemy realizować w miarę możliwości finansowych. Dzięki niemu będziemy mogli połączyć ze strony Odolan i bliższej Woli budowany już tunel pod Dworcem Zachodnim i przeciągnąć tramwaj od Kasprzaka do Grójeckiej
– przekazał Wojciech Bartelski.
Wykonawca będzie miał 20 miesięcy na realizację zadania (od daty podpisania umowy). Do tego czasu nie będą wliczane 3-miesięczne okresy zimowe, od połowy grudnia do połowy marca. Ale jeśli pogoda pozwoli, będzie mógł pracować także w tym okresie.
Dołożymy wszystkich starań, żeby te terminy zostały utrzymane, żeby ta budowa była jak najmniej uciążliwa dla mieszkańców. Nie jest to pierwsza inwestycja tramwajowa, jaką robimy w Polsce, i obiecuję, że na koniec terminu kontraktowego spotkamy się na otwarciu tej inwestycji
– powiedział członek zarządu Strabag Wojciech Trojanowski. Zaznaczył, że w tym roku wykonane zostaną prace przygotowawcze, przejęcie placu budowy, dokończenie prac projektowych i organizacja zaplecza.
Inwestycją zajmie się konsorcjum dwóch firm Strabag Sp. z o.o. i Strabag Rail a.s. za kwotę 205,4 mln zł.
Budowa tramwaju na Kasprzaka to tylko część programu inwestycji w bezemisyjny transport publiczny dla Warszawy. Otworzono już nową trasę do Winnicy. Tramwaje Warszawskie wybrały firmę, która zbuduje zajezdnię na Annopolu i ogłosiły przetarg na budowę tramwaju do Wilanowa. Pierwsze ze 123 nowo zamówionych tramwajów Huyndai przewiozły już pierwszych warszawiaków.
Trwają prace nad projektami budowlanymi kolejnych tras tramwajowych – między innymi trasy na Gocław i dalszymi fragmentami magistrali tramwajowej Wola – Wilanów. Przygotowywane inwestycje mają szanse na finansowanie z nowych środków UE na lata 2021–2027. Złożono też wnioski o decyzję środowiskową na budowę tras na Zieloną Białołękę i na al. Wilanowskiej.
Dodatkowe informacje, zdjęcia, plany, mapy, relacje z budowy na nowej stronie: www.tramwajnakasprzaka.pl.
PAP/AS