Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zawarła umowę, w ramach której przygotowana zostanie koncepcja nowego połączenia. Firma, z którą podpisano umowę ma także sprawdzić, jakie rozwiązania techniczne będą najlepsze. Dzięki przejazdowi za Dworcem Wschodnim przez Targówek Fabryczny skrócony zostanie czas podróży w kierunku Białegostoku.
Nie wykluczone, że oprócz wytyczenia nowego wyjazdu, schowane pod ziemią zostaną także schody torów prowadzących do Dworca Wileńskiego. Zaplanowano również budowę nowych przystanków między innymi na wysokości Targówka. Dzięki zmianom czas podróży z Warszawy do Białegostoku (172 km) mógłby skrócić się do 1,5 godziny.
„Chcemy, żeby cztery tory były nie tylko między Zielonką a Wołominem jak teraz, ale na dłuższym odcinku z Warszawy aż do Tłuszcza” – przekazał prezes Merchel.
Dzięki rozdzieleniu ruchu dalekobieżnego i towarowego od aglomeracyjnego podmiejskie pociągi będą kursować co 10-15 min.
Zadecydowano, że na linii otwockiej oprócz trzeciego toru powstanie jeszcze jeden. Co więcej, ogłoszono przetarg na dokumentację studialną dla czterech torów na linii od Dworca Zachodniego do Piaseczna (przez Służewiec i Okęcie). Przewidziano także rozbudowę torów na trasie do Legionowa.
Rozbudowa odcinka Warszawa-Tłuszcz ma być częścią inwestycji na trasie Rail Baltica. Prace powinny zakończyć się w 2027 roku.
„Te wszystkie działania służą poprawie sytuacji transportowej w dużych miastach. Tam, gdzie można jeszcze bardziej poprawić efekty, rozszerzamy kontrakty. Jednak od zamówienia studium wykonawczego, jak w przypadku linii z Warszawy do Tłuszcza, do wykonania inwestycji mija zwykle sześć, siedem lat” – powiedział Arnold Bresch.