Na odcinki nowych torów II linii metra na Targówku i Bemowie wyjadą specjalne pojazdy: skrajnik mechaniczny oraz platforma pomiarowa. Sprawdzą, czy pociąg testowy będzie mógł pokonać trasę bez przeszkód.
Nowe stacje linii M2 mają być gotowe w wakacje, ale wkrótce zacznie się sprawdzanie nowych tuneli na odcinku zachodnim i wschodnim. Na przełomie marca i kwietnia na odcinek w kierunku Bemowa wyjedzie pociąg testowy, żeby sprawdzić poprawność wykonania, działanie wszystkich urządzeń na trasie, ale także ich współdziałania z systemami pokładowymi składów
– poinformowało Metro Warszawskie.
Jednak zanim pojawi się na torach, tunele sprawdzą inne pojazdy: skrajnik mechaniczny oraz platforma pomiarowa. Skrajniki są szykowane do tej pracy na stacji techniczno-postojowej Kabaty.
Obydwa pojazdy mają za zadanie skontrolowanie skrajni czyli obszaru, wewnątrz którego nie mogą się znaleźć żadne przeszkody o które mógłby zahaczyć pociąg.
Skrajnik mechaniczny wyposażony jest w stalowe elementy, które rozkładają się po bokach i na górze i imitują skrajnię. Wjeżdża on do tuneli i przejeżdża je kilkukrotnie. Jeżeli rozłożonymi elementami o coś zahaczy, to oznacza, że ta przeszkoda musi zostać usunięta lub przeniesiona.
Może to być na przykład za nisko zamontowana kamera, kable lub też inny element wyposażenia tuneli
– wymienia Metro Warszawskie.
Drugi pojazd – platforma pomiarowa – jest nowocześniejszy. Jest wyposażony w laserowy system badania geometrii torów. Platforma może mierzyć skrajnię tunelu przy pomocy rozsuwanych elementów, ale także w nowatorski sposób, dzięki obrotowemu skanerowi generującemu chmurę punktów, która wirtualnie odwzorowuje obrys tunelu w danym miejscu.
Przejeżdżając po torach mierzy je laserami, dzięki czemu odczytuje geometrię torów i rozjazdów. Z kolei system kamer pozwala na rejestrację obrazu nawierzchni torowej i tunelu. Wideo inspekcja umożliwia kontrolowanie m.in stanu szyn jezdnych, szyn prądowych i ich wsporników. Umożliwia przeprowadzenie regulacji elementów, które wykraczają poza skrajnię. Kontrolowana jest także poprawność ułożenia torowiska i trzeciej szyny.
Wartości mierzonych parametrów zapisywane są do bazy danych, gdzie można prowadzić ich dalszą analizę. W bazie zdefiniowano całą infrastrukturę torową Metra Warszawskiego, łącznie z geometrią torów, rozjazdów, szyny prądowej oraz skrajni budowli
– przekazało Metro Warszawskie.
Jak przekazała rzecznik Metra Warszawskiego Anna Bartoń „obydwa pojazdy wyjadą na tory najprawdopodobniej na przełomie stycznia i lutego”.
PAP/AS
Od początku roku w metrze doszło do 82 przestępstw. Najwięcej na stacji Centrum