PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały, że w nocy z 11 na 12 stycznia 2020 r. Pociągi na trasie Warszawa – Gdańsk po raz pierwszy zwiększyły swoja prędkość do 200km/h. Przejazd był możliwy dzięki zamontowaniu specjalnego systemu. Przeprowadzenie testów udowodniło, że Pendolino jest w stanie pokonać odległość z Warszawy do Gdańska w jeszcze krótszym czasie.
“Po raz pierwszy na kolejowej trasie Warszawa – Gdańsk pociągi testowe zwiększyły prędkość do 200 km/h. Specjalny przejazd składu Pendolino z 11 na 12 stycznia 2020 był pod nadzorem systemu ERTMS/ETCS poziomu 2. Zamontowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. nowoczesny system zwiększa poziom bezpieczeństwa i umożliwia jazdę do 200 km/h na międzynarodowym korytarzu E65″ – napisano w komunikacie.
Na trasie #Warszawa – #Gdańsk testowa jazda 200 km/h. Specjalny przejazd składu Pendolino pod nadzorem ERTMS/ETCS pozom 2 potwierdził możliwości bezpiecznego przejazdu. Krok do krótszych podróży m in. z #Małopolska, #Mazowsze nad morze @FunduszeUE. Więcej: https://t.co/MtrYyhytA3 pic.twitter.com/s3eGbLgRri
— PKP PLK SA (@PKP_PLK_SA) 15 stycznia 2020
Co więcej, oprócz skrócenia czasu przejazdu istotne jest także podniesienie poziomu bezpieczeństwa pasażerów. Urządzenia mają przesyłać sygnały dotyczące trasy na komputer pokładowym lokomotywy. Wszystkie niezbędne informacji trafią bezpośrednio na pulpit maszynisty.
“Na trasie wybudowano 54 maszty radiowe, które umożliwią wysyłanie do pociągów sygnałów z 8 Lokalnych Centrów Sterowania, za pośrednictwem kolejowej sieci cyfrowej komunikacji radiowej GSM-R. Pracę systemu nadzoruje systemem dyspozytorski w Warszawie i Gdańsku” – czytamy.
Czas podróży skróci się o 15-20 minut i wyniesie około 2 godzin i 5 minut. Koszt modernizacji linii kolejowej na odcinku Warszawa – Gdańsk wyniesie 928 mln zł.