Od 26 marca Warszawa Gdańska zwiększy możliwości obsługi podróżnych; na przebudowanej stacji będzie się zatrzymywało ponad 40 pociągów PKP Intercity. Stacje Warszawa Gdańska i Warszawa Główna mają odgrywać kluczową rolę podczas przebudowy linii średnicowej
O zmianach na piątkowym briefingu poinformowały PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Jak zaznaczono, rozbudowa o kolejne elementy infrastruktury stacji Warszawa Gdańska usprawni dojście na perony, co będzie szczególnie istotne przy zwiększonej obsłudze pasażerów w trakcie prowadzonych prac na linii średnicowej w Warszawie i podczas przebudowy stacji Warszawa Zachodnia.
Rafał Banaszkiewicz, dyrektor projektu z PKP PLK SA, podkreślił, że przebudowując stację całkowicie zrezygnowano ze schodów stałych na rzecz schodów ruchomych na wszystkie perony. Schody ruchome mają nie tylko wspomóc przemieszczanie się osób z problemami w poruszaniu się, ale również zwiększyć przepustowość dojść na perony. W chwili obecnej schody ruchome są już czynne na peronie 4, a na peronie 2 i 3 trwają odbiory techniczne.
Banaszkiewicz zaznaczył, że schody ruchome są kluczowym elementem, który poprawi zdolność obsługi pasażerów. Kolejnym elementem mają być kładki z zamontowanymi windami, które umożliwią alternatywne wyjście z peronów.
Łącznie ma zostać zamontowanych 6 wind prowadzących na kładkę wschodnią i zachodnią oraz dwie dodatkowe windy, które zostaną zamontowane od strony ul. Felińskiego i ul. Kłopot. Mają one umożliwić komunikację pomiędzy dzielnicami oraz usprawnią możliwość wykorzystania kładki w przypadku pasażerów chcących skorzystać z pobliskiego centrum handlowego.
Na uwagę dziennikarzy, że umowa na przebudowę dworca, która podpisana została w 2019 r. przewidywała oddanie dworca w 2020 r., Banaszkiewicz odpowiedział, że jest to spowodowane wydłużeniem uzgodnień na etapie przygotowania dokumentacji projektowej, „szczególnie uzgodnienia z organami administracji publicznej”.
Od marca ubiegłego roku wprowadzono stan epidemii i tak naprawdę on na pewno wpłynął na czas przygotowania dokumentacji i uzyskania decyzji administracyjnych. Niezwłocznie po ich uzyskaniu prace zostały rozpoczęte
– powiedział.
Dodał, że przebudowując stację skupiono się na zwiększeniu jej funkcjonalności w związku z przebudową stacji Warszawa Zachodnia oraz planowanej modernizacji linii średnicowej. Zmiany na stacji Warszawa Zachodnia w zawiązku z przebudową peronów dalekobieżnych rozpoczną się 26 marca i będą wprowadzane cyklicznie do zakończenia prac, które jest planowane na drugą połowę 2023 roku.
Przebudowa stacji Warszawa Gdańska to koszt ponad 60 mln zł.
PAP/AS
Utrudnienia na stołecznej kolei. Trwa przebudowa Dworca Zachodniego