Site icon ZycieStolicy.com.pl

Nowe skrzyżowania z zieloną falą dla tramwajów

tramwaj

Już wkrótce na kolejnych ulicach w Warszawie pojawi się zielona fala dla tramwajów. Pojazdy przyśpieszą na Grochowie i na trasie przez Kercelak – przekazał stołeczny ratusz.

Specjalny system, który pozwoli na priorytetowy przejazd przez skrzyżowania stołecznym tramwajom, pojawi się na nowych, liczących 6 kilometrów odcinkach. Ratusz podpisał właśnie umowę na uruchomienie takiego systemu na dwóch trasach. „

Pierwsza z nich to ciąg ulic Towarowej i Okopowej między placem Zawiszy, Kercelakiem i rondem Babka. Żeby pojazdy pojechały szybciej na tym liczącym prawie 3,5 km odcinku, zmiany zostaną wprowadzone w 12 miejscach z sygnalizacją świetlną. Druga nowa trasa z zieloną falą to ul. Grochowska między rondem Wiatraczna a pętlą na Gocławku. Tu zielone światło pojawi się na sześciu skrzyżowaniach. Dzięki temu tramwaje linii nr 9 na całej swojej trasie będą mogły przyśpieszyć łącznie nawet o 10 minut

– przekazał ratusz.

W tej chwili zielona fala dla tramwajów działa już na 160 z 255 skrzyżowań, gdzie jest torowisko. To stanowi 63 procent. Docelowo system będzie funkcjonował na wszystkich skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną, przez które przejeżdżają tramwaje. Do końca tego roku zielona fala dla tramwajów ma pojawić się w 75 procentach takich miejsc, a do końca 2022 roku obejmie minimum 90 procent skrzyżowań.

Stołeczni tramwajarze jako jedyni w Polsce wykorzystują przy budowie systemu rozwiązania oparte o GPS i przetwarzanie danych w chmurze. Zamiast montować czujniki wykrywające składy, budować podziemne instalacje, a niekiedy rozkopywać ulice, prace instalacyjne ograniczone są do samego skrzyżowania. W ten sposób miasto może oszczędzić nawet kilkaset tysięcy złotych na jednym skrzyżowaniu.

Priorytety dla tramwajów wdrażane są od 2014 roku. Dzięki temu rozwiązaniu widać już znaczące zmiany w szybkości przejazdu składów przez miasto. Jak wskazało miasto „linia nr 17 z Tarchomina dociera teraz na Służewiec o dziesięć minut szybciej, a linia nr 41 z Żerania Wschodniego – o dziewięć minut. Przejazd przez Bródno do Dworca Wileńskiego na Pradze skrócił się o trzy minuty, a prędkość wzrosła o 15 procent. Bardzo popularna linia nr 2 z Nowodworów do metra Młociny jedzie krócej o 5 minut, co oznacza skrócenie czasu przejazdu aż o jedną czwartą i z prędkością komunikacyjną około 30 km/h stanowi jedną z najszybszych linii tramwajowych w Polsce”.

Dzięki takim rozwiązaniom, stołecznym tramwajarzom udało się odzyskać 29 tramwajów i 90 etatów do ich obsługi. Zielona fala obniża też koszty energii. Przykładem może być ulica Marymoncka.

Gdy włączono na niej priorytet dla tramwajów, zużycie energii spadło na tym odcinku o 13 procent. Tylko na jednej linii tramwajowej spółka oszczędza w ciągu roku około 70 tysięcy złotych

– podał stołeczny ratusz.

Prace związane z wdrożeniem priorytetów na Grochowie oraz na Woli między placem Zawiszy, Kercelakiem i rondem Zgrupowania AK Radosław potrwają do końca roku i będą kosztowały 576 tysięcy złotych netto. Wykonawcą jest firma Siemens Mobilty.

Na Grochowskie zielona fala dla tramwajów zostanie uruchomiona ulicy Wspólna Droga, Zamienieckiej, Żółkiewskiego, Kwatery Głównej, Wiatracznej, części wschodniej Ronda Wiatraczna. Na ulicy Okopowej i Towarowej tramwaje zyskają priorytet na skrzyżowaniach z ulicami Kolejową, Grzybowską, Chłodną, Leszno, Żytnią, Wolność, Niską, Stawki i Powązkowską. Zostanie też skoordynowany ruch na rondzie Daszyńskiego.

PAP/AS

Charytatywny Jarmark św. Jacka odbędzie się w sobotę i niedzielę w Warszawie

Exit mobile version