Tramwaje Warszawskie wkrótce zbudują obiekt, gdzie będą serwisować 150 tramwajów. W zarządzaniu zajezdnią pomoże system informatyczny.
System zidentyfikuje każdy tramwaj wjeżdżający i wyjeżdżający z zajezdni i sprawdzi, na którym torze się on znajduje. Sterowanie zwrotnicami i semaforami będzie odbywało się automatycznie bez ingerencji motorniczego. Do systemu podłączona będzie także myjnia, stanowiska diagnostyczne, stanowiska obsługowe i urządzenia serwisowe – np. dystrybutory płynów, olejów, piasku.
Jak chwali się prezydent Rafał Trzaskowski:
Nowoczesna zajezdnia tramwajowa na Annopolu coraz bliżej! Ogłosiliśmy już przetarg na jej budowę. Zajezdnia będzie najnowocześniejszym obiektem tego typu w Polsce. Wiele funkcji będzie realizować automatycznie, a w dużej mierze zasilać ją będą ekologiczne źródła energii.
Nowoczesna zajezdnia tramwajowa na Annopolu coraz bliżej! Ogłosiliśmy już przetarg na jej budowę. Zajezdnia będzie najnowocześniejszym obiektem tego typu w Polsce. Wiele funkcji będzie realizować automatycznie, a w dużej mierze zasilać ją będą ekologiczne źródła energii. pic.twitter.com/dRBXjgF88J
— Rafał Trzaskowski (@trzaskowski_) December 30, 2020
Jakie są plany nowoczesnej zajezdni tramwajowej?
W dyspozytorni będzie widać jak się przemieszczają tramwaje po torach zajezdni i jaki ich jest ich status. System wybierze dla tramwaju odpowiedni scenariusz ruchowy i pomoże zdecydować, czy tramwaj musi być odstawiony do przeglądu i dokona analizy czy wagon musi przejść serwisowanie np. szlifowanie kół, czy naprawę i skieruje go na wyznaczone stanowisko obsługowe lub postojowe.
Wprowadzenie systemu zarządzania zajezdnią zastąpi pracę ludzi przy wielu czynnościach podczas obsługi tramwajów, w szczególności przy planowaniu ustawienia tramwajów do wyjazdu i manewrach – ustawienie na stanowisku obsługowym i parkowanie na miejscu postojowym oraz zintegruje pracę maszyn, urządzeń i przesyłanie informacji do pracowników. Będą oni korzystali także ze specjalnej aplikacji mobilnej, którą będzie można zainstalować na smartfonie albo tablecie.
Jak twierdzą eksperci to wydatek, który się zwróci
Automatyczna zajezdnia oznacza oszczędności. Zajezdnia Annopol ma być wyposażona w 100 zwrotnic, z czego ponad 70% z nich będzie przekładane automatycznie przez system. Dzięki temu tramwaje będą jechały z jednostajną prędkością bez zatrzymań, co pozwoli zaoszczędzić energię elektryczną podczas ruszania wagonów. Wtedy silniki elektryczne zużywają najwięcej energii. Automatyka pozwoli też oszczędzić czas pracowników, ręczne przekładanie zwrotnic w takiej zajezdni mogłoby zająć każdego dnia blisko 7 godzin pracy. Szacowane oszczędności zautomatyzowania zajezdni w ciągu 10 lat wyniosą około 10 mln złotych, co jest zbliżone do kosztu zakupu i instalacji systemu.
Jakie pieniądze pochłonie nowa zajezdnia?
Budową systemu, który zostanie wdrożony w zajezdni w 2023 roku, za 12 mln 239 tysięcy złotych, zajmie się firma PSI Polska. Wykonawca będzie miał również obowiązek przekazania Tramwajom Warszawskim kodu źródłowego systemu i zapewnić możliwość jego przebudowy i modyfikacji.
Zajezdnia na Annopolu będzie zajmowała powierzchnię niemal 12 hektarów i „nocować” będzie w niej ponad 150 tramwajów. Trafią tu nowe niskopodłogowe tramwaje Hyundai.. Powstanie w niej stanowiska do sprawdzania sprawności wagonów, lakiernia, myjnie czy tokarka podtorowa. Załoga zajezdni zajmie się też bardziej codziennymi czynnościami – sprzątaniem, uzupełnianiem piasku w mechanizmach hamulcowych czy codziennymi przeglądami. Długość wszystkich torów w zajezdni przekroczy 14 km.
Zajezdnia Annopol jako pierwsza w Polsce zasilana będzie w tak dużym stopniu z przyjaznych środowisku, odnawialnych źródeł energii. Będą pompy ciepła i ogniwa słoneczne. Dodatkowo zaplanowano magazynowanie wody w zbiornikach i wykorzystywanie jej do mycia placów, pojazdów, spłukiwania toalet i podlewania terenów zielonych.