Fotoradar na ulicy Grójeckiej na warszawskiej Ochocie w zeszłym roku uwiecznił 18,5 tys. wykroczeń przez kierowców. Średnio dziennie warszawscy kierowcy przeklinali przez niego ponad 50 razy. Fotoradar na Grójeckiej wyłapuje nie tylko tych kierowców, którzy przekroczyli prędkość, ale przejechali na czerwonym świetle.
Jak wypada fotoradar na Grójeckiej w skali kraju? Chociaż jest rekordzistą, to i tak jego wynik nie może równać się z ogólną liczbą wykroczeń zarejestrowanych przez fotoradary 1,3 mln. Na drugim miejscu znalazło się urządzenie odcinkowego pomiaru prędkości w Lubinie na Dolnym Śląsku. Zarejestrowało 16 tys. przypadków łamania przepisów.
Ogólna liczba przypadków przekroczenia prędkości powyżej 50 kilometrów na godzinę w obszarze zabudowanym wzrosła w porównaniu z rokiem ubiegłym. W 2020 roku zarejestrowano ponad 7700 tego typu przypadków, jest to o 15 procent więcej w porównaniu do 2019 roku.
Niektórzy kierowcy przekroczyli nawet trzykrotnie dopuszczalną prędkość na drodze i w terenie zabudowanym przy ograniczeniu do 50 km/h poruszali się 200 km/h.
Główny Inspektorat Transportu Drogowego wykorzystuje 435 stacjonarne fotoradary, 29 mobilne fotoradary znajdujące się w pojazdach, 30 urządzeń odcinkowego pomiaru średniej prędkości, 20 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle.
Nowe fotoradary powstają także w Warszawie.
Na swojej stronie internetowej Zarząd Dróg Miejskich poinformował, że cztery fotoradary staną w tym roku na moście i wiadukcie Poniatowskiego. Urządzenia zakupi ZDM.
ZDM zapewnił, że nowe rejestratory zostaną usytuowane w najbardziej niebezpiecznych miejscach przeprawy, m.in. na łuku w rejonie przystanków tramwajowych przy Wisłostradzie. ZDM tak bronił wybranej lokalizacji:
W ubiegłych latach wielokrotnie dochodziło tutaj do zdarzeń drogowych, w tym wypadków śmiertelnych
ZDM również przypomniał, że z inicjatywy prezydenta Warszawy wcześniej zaplanowano zakup urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości na moście i wiadukcie Poniatowskiego. Przetarg został jednak unieważniony. Jedyna oferta (ponad 5 mln zł) była znacznie wyższa niż nasz budżet (1,9 mln) oraz koszt podobnych urządzeń kupowanych dotychczas przez GITD (1,6-2,2 mln zł).
Jak poinformował ZDM:
W związku z tym zdecydowaliśmy się zmienić założenia i wyposażyć most Poniatowskiego w fotoradary. Ich zakup będzie tańszy i konkurencyjny, zaś montaż powinien nastąpić szybciej
Zarząd Dróg miejskich przedłużył również porozumienie z GITD, zgodnie z którym koszty konserwacji i część wydatków związanych z utrzymaniem 23 warszawskich fotoradarów ma ponosić miasto. GITD natomiast będzie rejestrować wykroczenia, wystawiać mandaty oraz konserwować i legalizować urządzenia.
Zgodnie z deklaracjami GITD, w tym roku nowy fotoradar ma się znaleźć w Al. Jerozolimskich w Ursusie
Według ZDM nadmierna prędkość rozwijana przez kierowców to jedno z podstawowych zagrożeń na warszawskich drogach. Pomiary wykonano w 2018 r. w 42 miejscach na próbie 3,5 mln przejazdów. Stwierdzono ponad 2,1 mln przekroczeń prędkości dopuszczalnej, z czego 800 tys. to przekroczenia o ponad 10 km/h. 28 tys. razy odnotowano przekroczenie o ponad 50 km/h, zagrożone utratą prawa jazdy. Na niektórych ulicach udział kierowców przestrzegających przepisów był niższy niż 10 proc. zaś 15 proc. przekraczało 100 km/h.
Miało być 8 wind dla niepełnosprawnych, będzie 6 fotoradarów!