Jak poinformował serwis Dorzeczy.pl, dzisiaj posłowie koalicyjni występowali do Ministra Finansów z pytaniami o asystenturę dla osób niepełnosprawnych. To konieczna pomoc dla najsłabszych. Okazuje się, że miliardy złotych czekają dla środowiska OzN (Osoby z Niepełnosprawnościami), jednak z powodu lobbingu piwowarskiego nikt po nie nie sięga. Nikt o tym nie wspomniał dzisiaj w Sejmie. Mowa o akcyzie na piwo. To ewenement w Unii Europejskiej, gdzie większość państw już dawno wprowadziła akcyzę na alkohol. W Polsce akcyzą obłożone są wszystkie alkohole oprócz… piwa. Ten trunek może być reklamowany, ustawiany w sklepie obok chipsów, a jego wersja bezalkoholowa znalazła się nawet w jedne z sieci aptek!
Sprawę nagłaśnia w Polsce jedna z najlepszych influencerek, Olga Legosz. „A ja jak zdarta płyta. 10 mld + budżet omija gdybyśmy zaczęli liczyć akcyzę na piwo od % zawartości alkoholu wg stawki jak inne alkohole Wśród skrajnego ubóstwa duża grupę stanowią OzN (Osoby z Niepełnosprawnościami – red.)”
Czy polski rząd ma pomysł na szybkie wprowadzenie akcyzy na piwo, która wsparła by OzN? Raczej nie.
„Poseł Maja Ewa Nowak z Polski 2050 zapytała w Sejmie, dlaczego ustawa o asystencji osobistej, przygotowana w Ministerstwie Rodziny kilka miesięcy temu, nie jest dalej procedowana i dlaczego opracowany przez ten resort projekt nie uzyskał akceptacji Ministerstwa Finansów. W odpowiedzi wiceminister finansów Hanna Majszczyk przekazała, że jej resort popiera rozwiązania przewidziane w ustawie, ale oczekuje, by Ministerstwo Rodziny dokonało przeglądu wszystkich instrumentów wsparcia niepełnosprawnych, których koszt to 50 mld złotych rocznie, a ich efektywność nie jest monitorowana” – czytamy na dorzeczy.pl
Ustawa o asystenturze dla OzN brnie, a do tego nie ma tam mowy ośrodkach łatwych do zdobycia poprzez nałożenie akcyzy na piwo.
Piwo to też alkohol!
Portal wymienia też całą listę faktów dotyczących piwa, które w swojej kampanii reklamowej kreuje się na lepsze, mniej szkodliwe, przyjemniejsze niż inne alkohole. Okazuje się, że jest całkowicie odwrotnie:
- dziennie sprzedawanych jest 16 mln opakowań 0,5 l piwa. Nieporównywalnie więcej niż demonizowanych „małpek”,
- piwo jest alkoholem, jaki Polacy najchętniej kupują w godzinach dopołudniowych,
- pierwszym alkoholem, po który sięgają niepełnoletni w Polsce jest piwo – 78 proc. z nich próbowało piwa za zgodą rodziców,
- dostęp do piwa jest dla niepełnoletnich najłatwiejszy – kupuje je 66 proc. nieletnich z uwagi na niską cenę (59 proc.) i dobrą dostępność w sklepach (52 proc.),
- główne czynniki wpływające na wczesne sięganie po alkohol to: rodzina, grupa rówieśnicza i reklama piwa,
- 77% młodzieży spotkało się z reklamą piwa, która promuje pozytywny styl życia i emocje związane z jego spożywaniem, co może wpływać na ukształtowanie przekonań, że „piwo to nie alkohol”.
- reklama piwa wzmacnia inicjację alkoholowa młodych,
- przekaz budowany w reklamie piwa buduje jego postrzeganie jako nie alkoholu,
- warianty zero piwa nie różnią się wystarczająco mocno od swoich wersji alkoholowych, tym samym drivują wzrost kategorii piw regularnych,
- trend w UE, zdecydowana większość krajów UE nalicza akcyzę na piwo od zawartości alkoholu, a w Polsce piwo jest wciąż uprzywilejowane.
Jeśli rząd nie przygotuje własnej polityki akcyzowej względem piwa, może skorzystać z konstrukcji legislacyjnych z już istniejącego projektu ekspertów prezydenta Andrzeja Dudy i dodać tam źródło finansowania (akcyza na piwo). Tak o pomyśle Andrzeja Dudy pisał portal Dorzeczy.pl:
„W Polsce nie ma rozwiązań legislacyjnych wdrożonych w życie o asystenturze dla osób z niepełnosprawnościami, a temat osób niepełnosprawnych przewijał się często w kampanii polityków z Platformy Obywatelskiej i Nowej Lewicy. „SE” przypomniał, że w Polsce jest gotowy projekt ustawy prezydenta Andrzeja Dudy o asystencji dla OzN i pozostaje pytanie, czy posłowie koalicji rządzącej są w stanie stanąć ponad partyjnymi podziałami, aby go poprzeć i ułatwić życie najbardziej potrzebującym Polakom”.
Sprawę „ugrzęźnięcia” projektu opisał portal „Super Expressu”:
„Dla swoich mieszkańców mają ją organizować powiaty, usługa będzie finansowana z budżetu państwa. Jednym z elementów jest zwiększenie limitu godzin opieki wspierającej osobę niepełnosprawną. Koncepcja ustawy była konsultowana przez dwa zespoły ekspertów, jeden z nich składał się wyłącznie z osób z niepełnosprawnościami. Jednak mają one do projektu sporo zastrzeżeń” – informował tabloid.
Pozostaje pytanie, czy branża piwowarska z potężnymi środkami będzie na tyle silna, by blokować projekty akcyzy dla piwa i czy interes OzN będzie brany przez polityków pod uwagę. Oby tak się stało.
RW/Fot. Pixabay.com