Site icon ZycieStolicy.com.pl

M.Rojewski (radny PiS): Strefa Czystego powietrza to wykluczenie osób niepełnosprawnych. To uderzenie w najsłabszych

aaaaaaaaaaaaaa 1

 – Wprowadzenie strefy w proponowanym przez miasto kształcie oznacza jedno: wykluczenie. Wykluczenie mniej zamożnych, wykluczenie seniorów, wykluczenie niepełnosprawnych (nadal np. blisko połowa tramwajów nie jest dostosowana do ich potrzeb, czasem samochód to jedyna możliwa forma komunikacji). To jest uderzanie w najsłabszych, podczas gdy najsilniejsi dalej będą mogli wjeżdżać do centrum swoimi drogimi samochodami. Nie na tym polega demokracja – powiedział w rozmowie z portalem Życie Stolicy warszawski radny PiS Mateusz Rojewski.

Rada Warszawy głosami radnych KO przyjęła w czwartek uchwałę o Strefie Czystego Transportu (SCT), która od lipca 2024 r. ograniczy ruch samochodów w stolicy. Za było 37 radnych, przeciw 16, dwie osoby wstrzymały się od głosu.

Radni przegłosowali uchwałę w czwartek wieczorem. Wcześniej przyjęli poprawki radnych KO. Jedna dotyczyła zmniejszenia zasięgu strefy a druga doprecyzowała, których właścicieli aut dotyczy zakaz wjazdu do SCT. Radni PiS zgłosili do uchwały 18 poprawek, Lewica jedną. Żadna nie została przyjęta.

To kolejny przypadek, na którym widać znane niestety z posiedzeń rad Warszawy praktyki. Mieszkańcy nie są wpuszczani na sesję, mimo że mają do tego prawo. Kolejny pomysł wdrażany jest bez szerokich konsultacji społecznych, bez wzięcia pod uwagę opinii mieszkańców. Nie są to dobre, demokratyczne praktyki – dodał radny PiS Mateusz Rojewski.

W trakcie sesji przeciwnicy wprowadzenia strefy czystego transportu protestowali przeciwko jej wprowadzeniu. Ich okrzyki i gwizdy zmusiły przewodniczącą do przerwy w obradach. Gwizdy i krzyki przeciwników SCT słychać też było podczas głosowań. „Hańba”, „Marionetki” krzyczeli przeciwnicy SCT, gdy radni przegłosowali wprowadzenie strefy.

Strefa Czystego Transportu od 1 lipca 2024 r. zakłada zakaz wjazdu dla samochodów z silnikiem diesla starszych niż 18 lat i pojazdów benzynowych starszych niż 27 lat.

Osoby zamieszkałe wewnątrz tego obszaru i płacące podatki w Warszawie zwolnione będą ze spełniania wymagań strefy aż do stycznia 2028 r. – wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata.

Strefa czystego transportu to wydzielony obszar, po którym mogą poruszać się wyłącznie pojazdy spełniające odpowiednie normy emisji spalin.

Źródlo: Zycie Stolicy, PAP.

Exit mobile version