KROK OD WOJNY
Podsumowując dotychczasowe działania Rosji należy stwierdzić, iż sytuacja jaką obserwujemy w poszczególnych obszarach środowiska bezpieczeństwa Polski może łatwo wymknąć się spod kontroli.
Tym samym, w naszym środowisku bezpieczeństwa pojawią się zagrożenia jakie niesie za sobą konflikt zbrojny hybrydowego charakteru. Konflikt odmienny od „tradycyjnych” ponieważ niosący za sobą zagrożenia mogące wystąpić na skutek efektu synergii w obszarach, w których działania zbrojne nie są prowadzone.
W poniższej analizie przedstawiono fakty opisujące sytuację bezpieczeństwa
Polski w aspekcie obszarów PEMSII.
- Obszar polityczny środowiska bezpieczeństwa.
ROSJA
Oceniając sytuację w obszarze politycznym bezpieczeństwa, w skali globalnej należy oczywiście stwierdzić, że amerykańskie próby nakłonienia Rosji do ustępstw nie odniosły pozytywnego skutku. Powód wydaje się być jeden: nieakceptowalne warunki Moskwy.
Rosja zażądała odwrócenia zmian w regionalnym środowisku bezpieczeństwa Europy [pośrednio i w globalnym] do stanu sprzed 2008 r., w którym to NATO na szczycie w Bukareszcie zdecydowało o możliwości przyjęcia [za wyrażoną czytelnie wolą oraz potwierdzeniu gotowości] w poczet państw sojuszu Ukrainy oraz Gruzji.
Ponadto, prawdopodobnym wydaje się fakt nawiązanej nici porozumienia pomiędzy Moskwą, a Pekinem. Świadczyć o tym może przerzut sił Wschodniego Okręgu Wojskowego na Białoruś. Czyli osłabienie przez Moskwę Wschodniego Kierunku Strategicznego.
BIAŁORUŚ
Analizując sytuację na Białorusi musimy wziąć pod uwagę podpisane z Rosją [wrzesień 2021] dokumenty integrujące oba kraje w ramach Państwa Związkowego Białorusi i Rosji.
Wśród pakietu dokumentów znalazła się również nowa Doktryna Wojenna Państwa Związkowego.
Musimy również pamiętać, iż Łukaszenko podpisał dekret ustalający datę referendum konstytucyjnego, które ma zostać przeprowadzone 27 lutego 2022 r.
Białorusini „BĘDĄ DECYDOWAĆ” o kształcie swojego państwa.
Wniosek: zmiany w polskim, politycznym obszarze środowiska bezpieczeństwa, bezpowrotnie zmieniły sytuację w aspekcie lokalnym, regionalnym oraz globalnym. Tworzy się nowy układ sił.
- Obszar ekonomiczny środowiska bezpieczeństwa.
W przedmiotowym obszarze nie unikniemy postawienia następującej tezy:
„Przypuszcza się, że Rosja zaprzestanie dostarczać gaz [inne surowce] w przypadku rozpoczęcia konfliktu zbrojnego z Ukrainą”.
Powodem tego jest fakt, iż obecnie rosyjski gaz stanowi 40% dostaw jakie trafiają do Europy, a udowodnienie tej prawidłowości nie będzie trudne, ponieważ surowce naturalne są jednym z argumentów siły [ekonomicznej] używanej przez Moskwę do wzmacniania swojej pozycji w ekonomicznym środowisku bezpieczeństwa.
Wniosek: w przypadku konfliktu zbrojnego stoimy na krawędzi głębokich zmian
w obszarze ekonomicznym środowiska bezpieczeństwa Polski.
- Obszar militarny środowiska bezpieczeństwa.
Analizując obszar militarny, za prawdę należy przyjąć, iż od zakończenia strategicznych ćwiczeń ZACHÓD-21, Moskwa oraz Mińsk przystąpiły do budowy potencjału na wschodniej flance Ukrainy oraz Polski, Litwy, Łotwy i Estonii. Obecnie cytując Konrada Muzykę Rosja zgromadziła na Zachodnim Kierunku Strategicznym ok. 93 batalionowe grupy taktyczne [93 x bGT, bez uwzględniania sił białoruskich – ok. 18 x bGT oraz sił separatystów w regionach Ługańskim i Donieckim [źródło: https://rochan-consulting.com/tracking-russian-deployments-near-ukraine-autumn-winter-2021-22/].
Przyjmując, że pułk posiada zdolność organizacji 2-3 bGT, a w dywizji znajdują się trzy pułki, należy przyjąć, iż obecnie Putin posiada do dyspozycji potencjał dwunastu dywizji zgrupowanych na Zachodnim Kierunku Strategicznym.
MOŻLIWE SCENARIUSZE.
Biorąc pod uwagę przedstawione powyżej fakty, a także dane z obszarów społecznego oraz informacyjnego, które przedstawiono w kolejnych punktach, obecnie mogą zostać rozegrane dwa scenariusze rozwoju sytuacji
w militarnym środowisku bezpieczeństwa Polski. Zaznaczyć należy, iż pierwszy jest najbardziej prawdopodobny, a drugi najbardziej niebezpieczny.
SCENARIUSZ I [najbardziej prawdopodobny]
Rosja prowadzi ćwiczenie poziomu strategicznego.
Na najwyższym poziomie dowodzenia państwem odbywa się weryfikacja planów polegająca na praktycznym sprawdzeniu realności ich wykonania przez poszczególne elementy systemu bezpieczeństwa państwa [Rosji] oraz Państwa Związkowego [Białorusi i Rosji] w tym Sił Zbrojnych obu państw. Zgodnie ze zweryfikowanym planem postawiono zadania dla elementów pozamilitarnych oraz Siłom Zbrojnym do osiągnięcia gotowości do przeprowadzenia operacji [zaczepnej lub obronnej]. Obecnie jesteśmy świadkami ich realizacji. Finalnym akcentem tego scenariusza jest potwierdzenie osiągnięcia gotowości do działań w ramach ćwiczenia „SOJUSZNICZE ZDECYDOWANIE-22” [sytuację w trzecim dniu ćwiczenia przedstawia rysunek autorstwa @Obronny2].
Problem polega na tym, że kluczową rolę w tym scenariuszu odegrają rozkazy jakie związki operacyjne i taktyczne Rosji i Białorusi otrzymają po zakończeniu tego ćwiczenia. Pamiętajmy, iż wskazany cel podjętych działań jest jednoznaczny: osiągnięcie gotowości bojowej.
SCENARIUSZ II [najgroźniejszy]
Putin dąży do zmiany struktury globalnego środowiska bezpieczeństwa.
Aby tego dokonać gromadzi pod pozorem ćwiczeń „SOJUSZNICZE ZDECYDOWANIE-22” potencjał, który zostanie użyty w sposób ofensywny [np. według przedstawionego wariantu opracowanego przez CSIS]. Chiny zaangażują USA na kierunku Tajwanu. W ten sposób NATO zostanie zmuszone do skupienia uwagi na dwóch kierunkach.
Ukraina zostaje pozostawiona sama sobie.
Wniosek: w obu scenariuszach nie należy oczekiwać, iż 100% rosyjskich sił opuści Białoruś. Również w obu scenariuszach nie należy wykluczać przerwania działań hybrydowych prowadzonych na polskiej granicy jak i podjęcia ich na Ukrainie.
Stwierdzić również należy, że obraz sytuacji operacyjno – taktycznej
w militarnym środowisku bezpieczeństwa Polski wskazuje na fakt, iż obecnie konflikt zbrojny jest w 100% prawdopodobny.
Dzieli nas od niego jedynie to, które rozkazy podpisze Putin.
Te o końcu ćwiczeń, czy te o agresji?
- Obszar społeczny oraz informacyjny środowiska bezpieczeństwa.
W przedmiotowych obszarach trwa obecnie zakrojona na szeroką skalę rosyjska operacja informacyjna, której prawdopodobnym celem może być odwrócenie uwagi środowiska międzynarodowego od planowanych działań na kierunku ukraińskim.
Niezaprzeczalnie działania podejmowane przez Rosję mają głęboki wpływ na dane dwa obszary środowiska bezpieczeństwa Polski.
Informacje przygotowane w Moskwie, serwowane przez rosyjskie środki masowego przekazu oraz media społecznościowe mają za zadanie osłabienie spójności NATO, UE oraz jednomyślności społeczeństwa w ocenie sytuacji.
Pomaga w tym, bezwiedne [celowe?] używanie danych spreparowanych przez Rosję w walce politycznej pomiędzy polskimi partiami oraz wykorzystywanie jej do osłabienia pozycji Polski w relacjach z UE.
Wniosek: nie pomagajmy Moskwie w realizacji planów destabilizacji polskiego, europejskiego i światowego środowiska bezpieczeństwa. Nie wywołujmy efektu synergii, na który liczy Moskwa.
Reasumując:
Ile czasu nam zostało zdecyduje Putin.
Zastanówmy się zatem, co my jako Polska zrobiliśmy, aby być na skutki jego decyzji odporni.
„Zwiad wytycza szlak”
1 PEMSII – obszary: POLITYCZNY, EKONOMICZNY, MILITARNY, SPOŁECZNY, INFORMACYJNY, INFRASTRUKTURALNY
2 Źródło: https://businessinsider.com.pl/gospodarka/japonia-podzieli-sie-z-europa-zapasami-gazu/xqsr5jh