Poszerzyliśmy flotę pojazdów do e-kontroli płatnego parkowania. We wtorek odebraliśmy cztery nowe auta i w sumie mamy ich już siedem – pochwalił się Zarząd Dróg Miejskich.
Od października na stołeczne ulice wyjadą kolejne cztery auta, które będą kontrolować, czy wszyscy wnieśli opłaty za postój w rejonie obowiązywania strefy płatnego parkowania. ZDM sukcesywnie powiększa flotę samochodów do e-kontroli.
Nowe auta, tak jak trzy pozostałe, obecnie użytkowane to elektryczne nissany leaf. Różnią się jednak wyglądem. Zamiast charakterystycznego pudła na dachu, mają zamontowaną belkę w której mieści się zestaw kamer i czujników do skanowania numerów rejestracyjnych pojazdów zaparkowanych w SPPN. Z kolei urządzenia rejestrujące dane i przekazujące je do bazy Zarządu Dróg Miejskich ulokowane zostały w specjalnej obudowie na tylnym siedzeniu pojazdów.
Na ulice wyjadą dopiero za kilka dni.
Wcześniej musimy je przygotować do służby, m.in. odpowiednio je oznaczając
– poinformował ZDM.
System e-kontroli funkcjonuje od 7 stycznia 2020 roku. Najpierw stołeczne ulice kontrolowały dwa auta, osiem miesięcy później dołączyło kolejne. Jak przekazał ZDM, „do tej pory przejechały ponad 130 tys. km i skontrolowały 6 267 683 parkujące pojazdy (3 608 176 w zeszłym roku i 2 659 507 w bieżącym) – każdy z nich w praktyce dwa razy, bo kontrola polega na dwukrotnym, w ciągu kilku minut, sprawdzeniu auta parkującego w tym samym miejscu. Chodzi o to, aby wykluczyć tych kierowców, którzy chwilę wcześniej przyjechali i nie zdążyli zapłacić w parkomacie lub przez aplikację”.
Efektem pracy samochodów do e-kontroli jest 280 286 wystawionych kar za brak opłaty strefie. W tym samym czasie 25 dwuosobowych pieszych patroli ZDM wystawiło 226 840 takich kar.
Zarząd Dróg Miejskich planuje, jeszcze jesienią wyposażyć w system e-kontroli także piesze patrole. Jak dowiedziała się PAP będą to urządzenia podobne do smartfonów, które będą funkcjonowały na podobnych zasadach jak system w autach do e-kontroli. Jak wyjaśnia rzecznik ZDM Jakub Dybalski, „chodzi o to, aby kary dla niepłacących kierowców nie były umieszczane za wycieraczką, a znajdowały się w systemie elektronicznym. Informacja o przewinieniu i należnej do uiszczenia kwocie będzie też wysyłana do kierowców pocztą”.
Od 15 listopada Strefa Płatnego Parkowania rozszerzy się o kolejne dwie dzielnice: Ochotę i Żoliborz. W związku z tym przybędzie ponad 14,2 tys. miejsc postojowych, a ich łączna liczba wyniesie ok. 52 tys.
Obecnie trwa włączanie ulic do strefy – zaczęliśmy od Ochoty. Na części z nich konieczne stało się wprowadzenie nowej organizacji ruchu. Wymagało to przygotowania projektów czasowej (na okres robót) i stałej organizacji ruchu, które zaczęliśmy sukcesywnie wdrażać w terenie
– poinformowało ZDM.
PAP/AS
Warszawski ratusz wspiera fundacje krytycznie oceniające działania służb na granicy z Białorusią