Site icon ZycieStolicy.com.pl

Kobieta straciła 60 tys. zł. Oszust działał przez telefon

spoofing

Blisko 60 tys. zł straciła mieszkanka pow. wyszkowskiego (woj. mazowieckie), która dała się nabrać oszustom podszywającym się za pracowników banku i policjantów – poinformował w czwartek rzecznik Komendy Powiatowej Policji w Wyszkowie kom. Damian Wroczyński.

Oszuści zastosowali tzw. spoofing telefoniczny.

Przestępcy podszyli się pod pracowników banku i policji, wykorzystali także technologiczne możliwości do użycia numerów telefonów przypisanych tym instytucjom

– powiedział kom. Wroczyński.

Do mieszkanki powiatu wyszkowskiego zadzwonił mężczyzna, który przedstawił się jako pracownik działu zabezpieczeń banku. Oszust poinformował, że ktoś włamał się na konto kobiety i usiłował zaciągnął kredyt. Powiedział, że pieniądze można jednak uratować, ale trzeba jak najszybciej wypłacić je z banku i przelać na konta, które później zostaną podane. Następnie do kobiety dzwoniła inna osoba podająca się za policjanta zajmującego się zwalczaniem cyberprzestępczości. To miało uwiarygodnić całą historię.

Kobieta po dalszych instrukcjach oszustów poszła do banku i wypłaciła pieniądze, a następnie w bankowym wpłatomacie, posługując się kodami BLIK, które otrzymała od mężczyzny podającego się za konsultanta, dokonała wpłat gotówkowych w łącznej kwocie blisko 60 tys. zł. W ten sposób straciła swoje oszczędności.

Policja podkreśla, że tzw. spoofing telefoniczny jest możliwy dzięki nowym rozwiązaniom technologicznym. Przy ich wykorzystaniu dzwoniący może w niemal dowolnej usłudze ręcznie wprowadzić numer, który ma się wyświetlić adresatowi połączenia jako numer dzwoniącego.

Nie ma możliwości technicznego zablokowania spoofingu, gdyż telefon przestępcy nie jest podłączony do sieci komórkowej, lecz komputerowej

– zaznaczył komisarz.

Dodał, że sprawcy wykorzystują różne triki socjotechniczne po to, by zmanipulować rozmówcę i uzyskać dostęp do jego smartfona lub komputera, a w konsekwencji do rachunku bankowego. Ich celem jest wzbudzenie poczucia zagrożenia i presji czasu.

Dlatego, jak radzą policjanci, każdą telefoniczną prośbę o przesłanie pieniędzy lub podanie danych konta bankowego powinno się traktować jako próbę oszustwa.

Najlepiej w takiej sytuacji samodzielnie wpisać numer banku czy jednostki policji, zadzwonić, poinformować o otrzymanym połączeniu i zweryfikować przekazane informacje

– powiedział kom. Wroczyński.

PAP/AS

Żaryn: przypadki podszywania się pod cudzy telefon – może chodzić o destabilizowanie państwa

Exit mobile version