W poniedziałek do użytku został oddany ostatni odcinek Południowej Obwodnicy Warszawy pomiędzy węzłami Puławska i Warszawa Wilanów wraz z najdłuższym tunelem w Polsce. Na otwarcie czekali warszawscy kierowcy, którzy w rozmowie z reporterem PAP nie kryli zadowolenia z nowej trasy. „Długo na nią czekaliśmy” – mówili.
Otwarcie POW z udziałem premiera Mateusza Morawieckiego odbyło się przed południem.
Dzisiaj otwieramy tutaj najnowocześniejszy i jednocześnie najdłuższy tunel w Polsce, to ponad 2 kilometry
– mówił szef rządu.
Jak dodał, to pewnego rodzaju symbol połączenia Polski wschodniej i zachodniej.
Połączenia ze sobą dwóch systemów dróg ekspresowych, dwóch autostrad. To bardzo ważne, ponieważ do tej pory Polska w dużym stopniu była pocięta, poszatkowana taką siatką dróg ekspresowych – bardzo potrzebną – ale nie połączonych ze sobą w bardzo wielu miejscach
– powiedział Morawiecki.
Kilkanaście minut po godz. 12 drogowcy udostępnili dla kierowców jezdnię w kierunku Terespola. Z kolei ruch w kierunku Poznania został otwarty około godziny 13.30. Od początku na obu jezdniach ruch był wzmożony. Widać było, że warszawscy kierowcy nie mogli się doczekać otwarcia i tłumnie przyjechali obejrzeć i przetestować nową trasę. Jednak z każdą kolejną minutą ruch na trasie rozluźniał się i był coraz płynniejszy.
W samym tunelu, gdzie obowiązuje ograniczenie prędkości do 80 km/h i zamontowany jest odcinkowy pomiar kierowcy jechali dość zachowawczo. Większość z nich nie przekraczała około 60 km/h.
Na oddanym do ruchu ursynowskim odcinku POW obowiązuje ograniczenie tonażowe dla pojazdów ciężarowych powyżej 16 ton. Zakaz poruszania się obowiązuje w godzinach szczytu komunikacyjnego, czyli od godz. 7 do 10 i od godz. 16 do 20. Wyłączone z zakazu są pojazdy z identyfikatorem C-16.
Wraz z otwarciem ursynowskiego odcinka Południowej Obwodnicy Warszawy udostępnione w poniedziałek zostało przedłużenie ul. Branickiego do ulicy Płaskowickiej dzięki czemu Wilanów i Ursynów zyskały nowe połączenie drogowe.
Obie nowo otwarte inwestycje zostały ze sobą połączone. Kierowcy jadący Południową Obwodnicą Warszawy w kierunku Poznania, za węzłem Wilanów mogą zjechać na ul. Branickiego w kierunku Wilanowa, oraz ul. Płaskowickiej w kierunku Ursynowa. Z kolei z nowego połączenia Ursynowa z Wilanowem kierowcy jadący w kierunku Przyczółkowej za skrzyżowaniem z ul. Rosoła mogą wjechać na trasę POW w kierunku Terespola.
Z otwarcia ursynowskiego odcinka Południowej Obwodnicy Warszawy cieszą się stołeczni kierowcy.
Długo czekałem na tę trasę. Mieszkam na Wilanowie i mam nadzieję, że dzięki nowemu odcinkowi POW, odkorkuje się Dolinka Służewiecka i al. Wilanowska, które będą w końcu przejezdne
– powiedział w rozmowie z reporterem PAP pan Maciej z Wilanowa.
Ten tunel i w ogóle ursynowski odcinek Południowej Obwodnicy Warszawy jest dla mnie zbawieniem. Bardzo często mam przesyłki z Ursusa czy Pruszkowa na Wilanów i dzięki nowej trasie nie będę musiał jechać przez całe miasto i stać w korkach
– powiedział z kolei Arkadiusz pracujący, jako kurier.
Ursynowski tunel liczy 2335 metrów i jest częścią Południowej Obwodnicy Warszawy. Od 22 grudnia 2020 r. kierowcy mają do dyspozycji ponad 15-kilometrowy odcinek tej trasy między węzłami Warszawa-Wilanów a Lubelska wraz z mostem na Wiśle.
Łączny koszt budowy trzech odcinków S2, stanowiących fragment POW, to ok. 4,6 mld zł, z czego blisko 1,7 mld zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach programu operacyjnego infrastruktura i środowisko.
PAP/AS
GDDKiA: otwarcie ursynowskiego odcinka POW możliwe w poniedziałek 20 grudnia