Krajowa Grupa Spożywcza nie będzie sponsorem ani Eurobasketu ani na zimowych igrzyskach olimpijskich.
Prezes PKOl Radosław Piesiewicz w środę 14 sierpnia w trakcie programu „Fakty po Faktach” w studio TVN24 przedstawił pismo od spółki Krajowa Grupa Spożywcza, która po Igrzyskach Olimpijskich wypowiedziała umowę z Polskim Komitetem Olimpijskim.
Wcześniej, bo w marcu tego roku, spółka KGS również wypowiedziała umowy sponsoringowe z Polskim Związkiem Koszykówki (którego również Prezesem Zarządu jest Radosław Piesiewicz) i Polską Ligą Koszykówki (której większościowym udziałowcem jest PZKosz) i niemal w tym samym czasie spółka zawarła umowę sponsoringową z występującą w PKO BP Ekstraklasie Pogonią Szczecin. Posłem z tamtego okręgu jest minister sportu i turystyki Sławomir Nitras.
https://zyciestolicy.com.pl/pogon-za-koszykowke-minister-wplynal-na-kgs/
Portal https://www.sportmarketing.pl wysłał do Krajowej Grupy Spożywczej pytania o powody tych decyzji marketingowych i czy w jakiś sposób są ze sobą powiązane. Biuro komunikacji Krajowej Grupy Spożywczej przysłało odpowiedź o następującej treści:
Od początku 2024 roku, Krajowa Grupa Spożywcza ogranicza wydatki marketingowe w obszarze sponsoringu sportu. W wyniku przeprowadzonych analiz działalności Spółki w obszarze sponsoringu sportu w ostatnich latach, Krajowa Grupa Spożywcza S.A. podjęła w marcu 2024 r. roku decyzję o rozwiązaniu umowy sponsoringowej z Polskim Związkiem Koszykówki, a w ostatnim czasie również z Polskim Komitetem Olimpijskim (PKOl).
Trendy na światowych rynkach w segmentach, w których Spółka prowadzi działalność, wskazują na konieczność optymalizacji kosztów, w tym rewizję oraz ograniczenie wydatków na działania marketingowe i promocyjne.
Od początku swojej działalności Krajowa Grupa Spożywcza dała się poznać jako uznany i ceniony mecenas sportu w wymiarze regionalnym oraz ogólnopolskim, wspierając wiele ważnych inicjatyw społecznych w tym obszarze. Z uwagi na szacunek dla Polskich sportowców, Zarząd Spółki podjął decyzję o zakończeniu współpracy z PKOl dopiero po zakończeniu Igrzysk Olimpijskich w Paryżu.
Jako Spółka Skarbu Państwa musimy w sposób odpowiedzialny i racjonalny gospodarować naszym budżetem, aby zapewnić stabilność finansową Grupy, rozwijać działalność we wszystkich segmentach, realizując misję, której istotnym elementem jest zapewnienie bezpieczeństwa żywnościowego Polski.
Wypowiedziana w marcu 2024 roku umowa z Polskim Związkiem Koszykówki wygasła z końcem czerwca 2024 r., a umowa z Polskim Komitetem Olimpijskim obowiązuje do końca września 2024 r. Natomiast, jeśli chodzi o umowę z Pogonią Szczecin, to obowiązuje ona do końca sierpnia 2024 r. – informuje biuro prasowe KGS. https://www.sportmarketing.pl/aktualnosci/65852/krajowa-grupa-spozywcza-o-koncu-wspolpracy-z-pkol-ograniczamy-wydatki-marketingowe/
Przyczyny finansowe ograniczenia działalności sportowej w kontekście przyszłych złych wyników Grupy, o czym pisaliśmy w https://zyciestolicy.com.pl/73417-krajowa-grupa-spozywcza-widmo-strat/ są zrozumiałe. Jednak w tej sytuacji niezrozumiałe jest dlaczego zawarto umowę sponsoringową z Pogonią Szczecin? Czyżby jednak polityczny nacisk?
W przyszłym roku Polska będzie współgospodarzem mistrzostw Europy w koszykówce mężczyzn, jednak: Krajowa Grupa Spożywcza S.A. nie ma zawartej umowy na świadczenia podczas koszykarskiego EuroBasketu – czytamy w oświadczeniu.
Umowa sponsorska z PKOl miała obowiązywać w latach 2023-2207 i obejmować także Zimowe Igrzyska Olimpijskie. W ramach umowy sponsorskiej Krajowa Grupa Spożywcza S.A. oraz marka Polski Cukier miały prawa do używania m.in. tytułów: „Sponsora Polskiego Komitetu Olimpijskiego”, „Sponsora Polskiego Ruchu Olimpijskiego”, „Sponsora Polskiej Młodzieżowej Reprezentacji Olimpijskiej Gangwon 2024”, „Sponsora Polskiej Reprezentacji Olimpijskiej Paryż 2024”, „Sponsora Polskiej Reprezentacji Olimpijskiej Mediolan-Cortina 2026”.