Site icon ZycieStolicy.com.pl

Jest przetarg na przebudowę ronda Dmowskiego

rondo dmowskiego

Zarząd Dróg Miejskich ogłosił przetarg na przebudowę ronda Romana Dmowskiego w centrum Warszawy. Prace mają zakończyć się w tym roku, a ich koszt wyniesie ponad 12 mln złotych. Powstaną przejścia dla pieszych, przejazdy rowerowe, będzie więcej zieleni i poszerzone zostaną przystanki tramwajowe.

Wiceprezydent stolicy Michał Olszewski na konferencji prasowej w środę ocenił, że rondo Dmowskiego jest symbolem niedostępności. Jak zaznaczył, to dziedzictwo epoki, w której dominowały samochody, a w której ruch pieszy nie był priorytetowy. Projektem przebudowy ronda, zdaniem Olszewskiego, władze stolicy dają sygnał zdecydowanych zmian w ruchu i budowy przyjaznej przestrzeni dla wszystkich mieszkańców.

Przebudowa ronda Dmowskiego byłą zapowiedzią prezydenta Rafała Trzaskowskiego jako jeden z symbolicznych projektów

– mówił Olszewski.

Rozpoczynamy prace, które mają się jeszcze w tym roku zakończyć, a dzięki którym rozpoczniemy pierwszy etap przebudowy rodna Dmowskiego

– podkreślił.

Ratusz informuje, że cztery naziemne przejścia dla pieszych z azylami, które znajdą się w pobliżu ronda, poprowadzą przez ul. Marszałkowską po północnej stronie, przy ul. Widok; przez Aleje Jerozolimskie po zachodniej stronie, na wysokości ul. Poznańskiej; przez ul. Marszałkowską po południowej stronie, na wysokości ul. Nowogrodzkiej; przez Aleje Jerozolimskie po wschodniej stronie, na wysokości ul. Parkingowej.

Wszystkie przejścia dla pieszych poprowadzą na przedłużone i poszerzone przystanki tramwajowe, które będą miały po ok. 66 m długości, czyli tyle, ile potrzebują dwa tramwaje

– podkreślają władze stolicy.

Ponadto, jak zwrócił uwagę na konferencji dyrektor ZDM Łukasz Puchalski, szerokość platformy przystankowej będzie miała 3 metry, a dzisiaj w najwęższym miejscu ma niespełna 1,5 metra.

Powstaną też przejazdy rowerowe, które połączą oddzielone odcinki trasy rowerowej wzdłuż ul. Marszałkowskiej.

Na północ od ronda trwa właśnie wytyczanie brakującego odcinka aż do ul. Świętokrzyskiej. Z kolei przebudowa skrzyżowania Marszałkowskiej z Nowogrodzką sprawi, że Nowogrodzka stanie się dla rowerzystów wygodną alternatywą dla Al. Jerozolimskich

– wyjaśnia ratusz.

Na rondzie będzie dużo więcej zieleni. Według ratusza to zostanie posadzonych ponad 20 tysięcy rośli, a łączna powierzchnia przeznaczona pod nasadzenia to 6,6 tys. m kwadratowych.

58 drzew zostanie posadzonych w gruncie, w specjalnych skrzyniach pozwalających na ich łatwe przesadzenie, gdy za kilka lat rozpocznie się przebudowa linii średnicowej

– zapowiedział.

Szef ZDM wyjaśnił, że termin otwarcia ofert przypadnie na przełom kwietnia i maja. Wykonawca od momentu podpisania umowy będzie miał 180 dni na realizację projektu.

Kosztorys, jak zaznaczył, jest niższy niż szacowany na 15 mln zł i wynosi ponad 12 mln zł. Większość z tego, 7 mln, obejmuje roboty drogowe, w tym przebudowę chodników i wymianę nawierzchni jezdni, 4 mln – sygnalizację świetlną, a 1 mln – zieleń.

Etapowa przebudowa ronda wiąże się m.in. z przebudową linii średnicowej. „Za kilka lat kolejarze będą przebudowywać linię średnicową, wtedy też rondo Dmowskiego zmieni się całkowicie” – uzupełnił Puchalski. Według ratusza wówczas rondo prawdopodobnie zmieni się w zwykłe skrzyżowanie.

Na konferencji głos zabrał także Tamás Dombi, dyrektor nowego biura zarządzania ruchem. Wśród swoich priorytetów wymienił usprawnienie procesu powstawania projektów i inwestycji, zwiększanie dostępności w mieście, a także poprawę bezpieczeństwa przejść dla pieszych.

PAP/AS

“Nowe Centrum Warszawy”. Warszawscy radni zagwarantowali budżet blisko 15 mln zł na rewitalizację ronda Dmowskiego

Exit mobile version