Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego, jego wydatki i sposób funkcjonowania, wzbudza coraz większe zastrzeżenia ze strony środowisk rolników.
Podczas ostatniego czwartkowego spotkania mediów z Krajową Radą Wieprzowiny poruszona została kwestia wątpliwości co do wydatkowania środków z Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego. Chodzi o duże kwoty przeznaczane na promocję wieprzowiny ekologicznej, której produkcja w Polsce jest śladowa
Szczególne kontrowersje budzi przeznaczanie wysokich kwot z funduszu dla stowarzyszenia Polska Ekologia. Stowarzyszenie to ma w swoim statucie wpisane promocję i popularyzację żywności wyprodukowanej w systemie ekologicznym:
Rolnicy już dawno zauważyli, że fundusz nie działa tak, jak powinien, a jego działania są dalece nieskuteczne, choćby dlatego że Polska jest obecnie importerem wieprzowiny. Sprowadza się to zatem do sytuacji, w której z pieniędzy hodowców promujemy zachodnie mięso. Rekordzistą jest tu stowarzyszenie Polska Ekologia. Pytanie jest takie – ile hodowców prowadzi ekologiczną produkcję trzody? Nie ma nic złego w rozwoju ekologicznej produkcji trzody, ale czy zasadne jest to, by z budżetu funduszu szły miliony złotych na coś, co nie gwarantuje bezpieczeństwa żywnościowego?
– mówiła podczas spotkania Alina Ojdana, przewodnicząca Związku Zawodowego Rolnictwa „Korona”.
W planie finansowym na rok 2024, na 82 zadania finansowane ze środków Funduszu Promocji Mięsa, stowarzyszenie Polska Ekologia otrzymało do realizacji 11 działań. Z budżetu przeznaczonego do promocji, który założono na poziomie 20 864 325,45 zł, stowarzyszenie otrzymało dokładnie 5 311 810,59 zł, czyli nieco ponad 25 proc. całego budżetu… Na koniec 2022 roku w Polsce funkcjonowało 79 stad certyfikowanych w systemie ekologicznym, utrzymujących łącznie 4443 tuczniki. Taka pula zwierząt stanowiła 0,05 proc. ówczesnego pogłowia. Uwzględniając wolniejsze tempo wzrostu „ekologicznych” tuczników, warto dodać, że ich procentowy udział w całej krajowej produkcji był jeszcze niższy. Czy zasadne jest, by system, który w Polsce ma znaczenie marginalne, otrzymywał ¼ środków z Funduszu Promocji, na który składają się wszyscy producenci tuczników?
– pyta portal.
zob. też: https://zyciestolicy.com.pl/fundusze-promocji-nieprawidlowosci-poslowie-chca-rozszerzyc-zakres/,
https://zyciestolicy.com.pl/fundusze-promocji-baluja-hodowla-swin-upada/