Site icon ZycieStolicy.com.pl

Elektroniczne Hulajnogi — nowe reguły użytkowania!

hulajnoga

Stowarzyszenie „Miasto Jest Nasze” stworzyło listę propozycji nowych zasad użytkowania hulajnóg. Lista pomysłów została przedstawiona Ministerstwu Infrastruktury.

Ministerstwo Infrastruktury już wcześniej informowało o planach uchwalenia ustawy, która będzie nakazywać traktowanie elektronicznych hulajnóg jak pojazdów. Andrzej Adamczyk pytany, w jaki sposób powinno się kategoryzować hulajnogi, odpowiedział, że są to urządzenia transportu, napędzane elektrycznie, a w związku z tym, są to pojazdy. Brak przepisów dotyczących elektronicznych hulajnóg sprawia, że osoby poruszające się na tych urządzeniach są traktowane jak piesi. W ostatnim czasie notuje się coraz więcej wypadków z udziałem hulajnóg, dlatego konieczne jest stworzenie nowych zasad, które zmniejszą liczbę kolizji. Po licznych incydentach Ministerstwo zapowiedziało zmiany w przepisach. Szymon Huptyś (Rzecznik resortu) powiedział, że władze chcą, aby Polska była jednym z pierwszych krajów, które ureguluje to sprawę.

Nowe zasady

Obecnie na terenie warszawy działa aż 5 wypożyczalni elektronicznych hulajnóg. Co oznacza, że mieszkańcy mają do swojej dyspozycji prawie 400 urządzeń. Nowe środki transportu cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem wśród warszawiaków. W mieście dostępne są hulajnogi od następujących operatorów: Lime, Hive, Bird, CityBee oraz Blinkee City. Zgodnie z przepisami, hulajnogi powinny poruszać się po chodniku. Niestety doprowadziło to już do kilku wypadków.

Na panującą sytuację w stolicy postanowiło zareagować stowarzyszenie „Miasto Jest Nasze”, które przedstawiło swoje propozycje zmian. Nowe zasady miałby dotyczyć użytkowników, jak również wypożyczalni. Według stowarzyszenia, jeśli osoby poruszające się na hulajnogach będą przestrzegać poniższych zasad, ulegnie poprawie poziom bezpieczeństwa pieszych.

  1. Poruszanie się jak rowerem — To znaczy, że użytkownicy powinni poruszać się infrastruktura przeznaczona dla rowerów a jedynie w wyjątkowych sytuacjach chodnikiem.
  2. Ograniczenie prędkości do 20 km/h na ścieżkach rowerowych i do 10 km/h na chodnikach.
  3. Parkowanie, w taki sposób, aby nie utrudniać ruchu pieszym.
  4. Z hulajnóg mógłby korzystać osoby, które ukończyły 14 roku życia.
  5. Wprowadzenia wyposażenia, które zwiększyłoby bezpieczeństwo hulajnóg — Wprowadzenie dwóch niezależnych hamulców, oświetlenia przedniego, jak również tylnego, sygnału dźwiękowego oraz kierunkowskazów.

Stowarzyszenie stworzyło także zasady, jakimi mieliby się kierować operatorzy. Przykładem nowych reguł miałoby być wprowadzenie rejestru hulajnóg, możliwość regulowania liczby urządzeń przez samorządy czy nawet wprowadzenie obowiązkowego ubezpieczenia.

Propozycja Ministerstwa

Ministerstwo Infrastruktury przedstawiło projekt zmian legislacyjnych według którego hulajnogi będą traktowane jak rowery. Będą musiały poruszać się tak jak one – czyli ścieżkami rowerowymi. Przy czym prędkość hulajnóg elektrycznych będzie ograniczona do 25 kilometrów na godzinę. Ma być wprowadzony limit wieku dla użytkowników hulajnóg. Dla bezpieczeństwa najmłodszych dopiero 10-latek będzie mógł prowadzić elektryczną hulajnogę. Zmiany mają dotyczyć także sposobu pozostawiania hulajnóg. Nie będzie można ich pozostawić na przystanku, drodze, ścieżce rowerowej i innych miejscach, gdzie będą utrudniały ruch.

Wkrótce otwarcie Parku Moczydło!

Exit mobile version